Stránka 6 z 8

Re: Expedice 34

Napsal: 21.2.2013 21:58
od Dugi
Zítra okolo 10:34 SEČ by měl své motory zažehnout Progress-49. Zážeh bude trvat 4 minuty a 37 sekund. Úkolem je zvýšit perigeum stanice o 2 kilometry. Je t příprava na březnové oddělení lodi Sojuz TMA-06M.

Re: Expedice 34

Napsal: 3.3.2013 11:50
od Dugi
Velitel 34. dlouhodobé expedice Kevin Ford dnes v 13:31 SEČ zachytil robotickou paží zásobovací loď Dragon. Připojení k modulu Harmony by mělo přijít za několik hodin. Na stanici veze Dragon více než půl tuny nákladu - hlavně vědeckých experimentů.

Re: Expedice 34

Napsal: 3.3.2013 17:52
od Gubarev
Zdravim vsechny,
omlouvam se, jestli jsem nezvolil ten spravny klub, porad se tu rozkoukavam...
Zajimalo by me, proc nedokuji Soyuzy pomoci kanadskeho ramena? Ma to ciste
technicke duvody? Predem dekuji za odpoved.

Re: Expedice 34

Napsal: 3.3.2013 18:06
od Samo1995
Je to kvôli tomu že Sojuzy sa vedia zadokovať aj sami (aktívne dokovanie). J to kvôli tomu, lebo Sojuzy už sú tu nejaký ten čas a napríklad Sovietske stanice Saljut a ani Mir žiadne kanadské rameno nemali.

Mimochodom, aj Dragon v pilotovanej verzii sa bude dokovať aktívne a nie pomocou ramena.

Re: Expedice 34

Napsal: 3.3.2013 18:23
od Gubarev
Moc dekuji za odpoved. Prekvapila me ta posledni cast, ze i pilotovane Dragony v budoucnu budou takto dokovat.
Manipulace pomoci ramena mi v zaverecne fazi prijde jednodussi a presnejsi, nez pracne manevry pomoci trysek,
ale zrejme je to mylna predstava..

Re: Expedice 34

Napsal: 3.3.2013 20:39
od petrsida
u pilotovaných lodí to je otázky bezpečnosti, takhle by to sice bylo asi i technicky jednodušší, ale někdo uvnitř musí to rameno obsluhovat

a teď si představ tu situaci, že se něco na stanici stane a všichni budou potřebovat ven, co potom

a stejné je to s příletem první posádky, tu by taky neměl kdo zadokovat

nehledě asi na to, že je to výrazně rychlejší

Re: Expedice 34

Napsal: 4.3.2013 1:23
od Gubarev
Taky dik za odpoved, ktera ale zasela dalsi otazniky (coz ale povazuji za uzasne! :) )
Pokud si dobre pamatuji, v historii ISS nebyl okamzik, kdy by byla bez posadky, takze vzdy je nekdo
uvnitr, kdo rameno ovlada.
Kdyz si predstavim situaci, ze se neco vazneho prihodi, tak je preci zrusen/oddalen jakykoli docking,
at uz s ramenem, ci bez...
To s prvni posadkou je jasne, ale vnimam to spis jako dobrou technickou pomucku, kterou je
vhodne pouzit, protoze zjednodusuje ruzne technicke operace...

Dik za inspiraci, rozhodne zacnu patrat.. ;)

Re: Expedice 34

Napsal: 4.3.2013 8:24
od tomas
S tím stálým osídlením ISS to bylo dost nahnuté po srpnu 2011, kdy došlo k havárii nosné rakety Sojuz s Progressem 44 a tím pádem byly zastaveny i lety již připravených Sojuzů. Hrozilo, že kdyby se havárie nevyšetřila včas a neprovedla se opatření proti dalšímu selhání, tak by Expedice 29 na ISS skončila předčasně. Poslední posádka (Sojuz TMA-02M) by před návratem musela převést stanici do automatického režimu.

Naštěstí další let Progressu se povedl a tak byl povolen i start dvou pilotovaných lodí Sojuz, i když s notným zpožděním.
Blíže v tomto vláknu

Re: Expedice 34

Napsal: 4.3.2013 8:53
od petrsida
úplně jsme si nerozuměli, pokud by se něco přihodilo, tak samozřejmě jakýkoli přílet jde stranou, ale pokud by to bylo vážné, tak musí stávající posádka odletět, a to by při pasivním dokování prostě nešlo, stačí si pročíst Kritické momenty kosmonautiky, Mir byl v této situaci dvakrát a zvládlo se to jen tak tak

u ISS by stačil jeden smolný zásah smetím, nebo meteoritem a všichni by měli jenom malou chvilku na to, aby odtad utekli

Re: Expedice 34

Napsal: 6.3.2013 22:25
od Dugi
Vykládka nákladu z interiéru lodi Dragon byla úspěšně dokončena. Kromě toho robotická paže Canadarm-2 řízená střediskem v Houstonu vyložila náklad z nehermetizované sekce lodi Dragon.