X-37
Re: X-37
No teda! Abych se přiznal, tak tohle rozhodnutí armády mě hodně překvapilo. Jasně, nikde není jistota, že to tak fakt bude, ale už jenom to, že jsou vojáci ochotní nad něčím takovým uvažovat je docela neobvyklé.
Možná jim došlo, že když vyvinou novou technologii, a pak ji (lehce pozměněnou - aby nešířili své know-how) uvolní civilní sféře, můžou na tom dost výrazně vydělat. A ty plány, které nastínil tomas vypadají hodně dobře.
Možná jim došlo, že když vyvinou novou technologii, a pak ji (lehce pozměněnou - aby nešířili své know-how) uvolní civilní sféře, můžou na tom dost výrazně vydělat. A ty plány, které nastínil tomas vypadají hodně dobře.
Re: X-37
Trochu bych tipoval, že je k tomu tlačí Boeing. Nechat si uniknout takovou šanci v době, kdy Amerika nemá čím dopravit lidi do kosmu a kdy je spousta lidí ochotna platit za kosmickou turistiku. Čím asi poletí lidé raději. Kosmickou lodí, kde je daleko větší přetížení při návratu a přistává se do vody, odkud vás budou tahat žabí muži nebo raketoplánem, který vás přimáčkne maximálně 2G a po přistání vystoupíte suchou nohou na letištní plochu. Navíc, když jeho hlavní rival Airbus má ohledně kosmického přostředku jenom takové mlhavé a neurčité představy.
I vojáci nepřijdou zkrátka. Nikdo nemusí vědět, jaká verze zrovna startuje, zda X-37B nebo C.
I vojáci nepřijdou zkrátka. Nikdo nemusí vědět, jaká verze zrovna startuje, zda X-37B nebo C.
Re: X-37
Na lobbing Boeingu jsem si nevzpomněl - to je docela logický důvod. Když nad tím tak přemýšlím, tak X-37 v pilotované variantě by ani nemusel ohrozit CST-100 od Boeingu. Ta má sice taky lítat k ISS, ale osobně se mi víc zdá, že inklinuje k soukromým kosmickým stanicím typu Bigellow. Tím pádem by se "uvolnila" cesta na ISS.
Ale jsou to jen dohady. Je možné, že v dalších letech bude všechno úplně jinak.
Ale jsou to jen dohady. Je možné, že v dalších letech bude všechno úplně jinak.
Re: X-37
Upřímně, asi by v něm moc místa neměli. Pokud by ale měl sloužit jen jako kyvadlová doprava mezi Zemí a ISS, tak by to mohli vydržet. Pravděpodobné rozložení sedadel jsem se pokusil naznačit na následujícím schématu. Ještě by se mi tam mělo někam vejít stykovací zařízení a nutné budou určitě i externí radiátory. Na nějaký přidaný užitečný náklad určitě můžeme zapomenout. Teoreticky by přístrojová sekce a podpora života mohla být v zadní části, přičemž hlavní motor by mohl být ještě jako další přídavná jednotka, která by se před přistávacím manévrem odhazovala. Atlas V má dostatečnou nosnost, tím pádem by další jednotka nepředstavovala pro start problém. Dokonce by ani nemusela mít nějaký aerodynamický tvar, protože celý raketoplán je při startu schován pod krytem.
Také je otázka zda by se mohl nechávat připojený k ISS po celou dobu expedice. Momentální životnost bezpilotního X-37B v kosmu je až 270 dní, což je více než nyní vydrží Sojuz.
Berte tenhle příspěvek jen jako spekulaci, nepodloženou relevantními zdroji.
Také je otázka zda by se mohl nechávat připojený k ISS po celou dobu expedice. Momentální životnost bezpilotního X-37B v kosmu je až 270 dní, což je více než nyní vydrží Sojuz.
Berte tenhle příspěvek jen jako spekulaci, nepodloženou relevantními zdroji.
Re: X-37
Hodně zajímavý nápad. Ta tomasova teorie vypadá dobře, nemá žádné slabé místo, je dobře promyšlená. Dokázal bych si takový stroj představit jako dopravní prostředek mezi zemským povrchem a stanicí na oběžné dráze. Když by v tomhle stísněném prostoru měli pasažéři vydržet +/- 12 hodin, dalo by se to připodobnit k dálkovým trasám letadel, kdy například člověk letí do Austrálie.
Re: X-37C
Tak už se nám to trochu vyjasňuje. Z následujícího obrázku je jasné, jak to Boeing se svou modifikací bezpilotního raketoplánu myslí. Z toho bohužel vyplývá, že vývoj bude pomalejší, protože se nebude jednat o pouhou přestavbu stávajícího stroje, ale o nový stroj z X-37B vycházející. Usazení na Atlasu 5 by se muselo obejít bez pomocného krytu a k nosné raketě by musely být připojeny ještě pomocné startovací stupně a poslední stupeň by musel být silnější než pro dosavadní X-37B.
Vnitřek X-37C je naznačen na následujícím schématu. Kromě pohodlí spojené s výhodami raketoplánu oproti kosmické lodi, překvapí i minimální přetížení při přistání a to jen 1,5 G.
Údaje o předpokládaném nasazení nejsou doposud k dispozici.
zdroj:space.com
Vnitřek X-37C je naznačen na následujícím schématu. Kromě pohodlí spojené s výhodami raketoplánu oproti kosmické lodi, překvapí i minimální přetížení při přistání a to jen 1,5 G.
Údaje o předpokládaném nasazení nejsou doposud k dispozici.
zdroj:space.com
Re: X-37
Jak jsem tak četl tenhle příspěvek, tak mi v hlavě začala blikat pomyslná kontrolka: No to si počkáme.
Systém připojení k nosné raketě je prakticky stejný jako u projektu Dream Chaser.
Systém připojení k nosné raketě je prakticky stejný jako u projektu Dream Chaser.
Re: X-37
Podle mě bude X-37 sloužit hlavně pro špionážní učely. Špionažní družice mají tu nevyhodu že se dají sestřelit. Kdežto X-37 bude startovat nečekaně odstartuje udělá par oběhu kolem Země vyfotí co armada potřebuje a vratí se na zakladnu. Jiné využití v tom nevidim.
Re: X-37
Já bych sázel i na vypouštění tajných družic. Proč by měl jinak nákladový prostor (byť malý).