Stránka 1 z 1

Suborbitální raketoplán

Napsal: 31.8.2012 8:28
od tomas
Když USA i Evropa vyvíjejí svůj suborbitální raketoplán pro komerční turistické lety, tak Rusko nemůže zůstat pozadu. Zvlášť, když doslova ve vzduchu poletují milióny od letuchtivých turistů.

Náskok, který zatím nabrala společnost Virgin Galactic, se ruské firmy NPO "Molnija" a EMZ (eksperimentalnij mašinostojitelnyj zavod) pokusí dohnat implementací stávajících ozkoušených technologií.

Jako nosné letadlo poslouží nový stroj vycházející jednak z podzvukového letadla M55-Geophysica a také z nosičů řady ZM-T, které přepravovaly raketoplán Buran a části raket Energia. Plánované byly též jako první stupně miniraketoplánu MAKS.

Obrázek
Nosič ZM-T s 8x40 m velkou nádrží na vodík pro raketu Energia

Obrázek
MAKS i s externím tankem se odděluje od ZM-T

Další fotografie a animace si můžete prohlédnout zde

M55-Geophysica již s vynesením malého raketoplánku na suborbitální dráhu zkušenosti má. Stalo se tak v roce 2002, kdy byl proveden demonstrační let. Jedná se o stroj Cosmopolis XXI. Jak celý let probíhá si můžete prohlédnout na následujícím schématu.

Obrázek

M-55 vyletí s Cosmopolis XXI do výšky 17 km, tam se raketoplán oddělí a zažehne své motory na tuhé palivo.
Obrázek Obrázek

Podobným způsobem by měl vynést turisty i nově vyvíjený raketoplán. Celkově by měl dosáhnout rychlosti 1-1,2 km/s a vyletět do výšky 105-120 km. Tam by si turisté měli užít 3-4 minuty stavu beztíže. Po klouzavém letu a brždění v atmosféře přistaně stroj na některém z běžných ruských letišť.

V závislosti na typu použitého nosného letadla by se na hranici kosmu mělo podívat při jednom letu 4 nebo dokonce 14 "kosmonautů".
ZM-T by mělo též umět vynášet malé komerční satelity na nízkou oběžnou dráhu. Předpokládá se, že satelit i s pomocným boosterem bude umístěn v nákladovém prostoru letadla. Tím by Rusko konkurovalo projektu Stratolaunch nebo spíše raketě Pegasus.
zdroje:novosti-kosmonavtiki.ru, RIA Novosti, 9e-maya.ru, geoget.ru, nnm.ru

Re: Suborbitální raketoplán

Napsal: 31.8.2012 21:18
od vai777
Jen upřesním- na prvním obrázku je Mjasiščev VM-T "Atlant", který byl nosičem nádrží raket Eněrgia a svezl i Burana. Na druhém obrázku je Antonov An-225 "Mrija", který byl skutečně konstruován mimo jiné i speciálně jako přepravní letoun pro Buran, taková ruská obdoba Boeingů 747 SCA. Na svém hřbetě Buran skutečně v roce tuším 1989 vezl- na aerosalon v Paříži. Cestou zpět udělal i se svým vzácným nákladem mezipřistání v Praze. Mimochodem- An-225 je největší letoun na světě a kdo měl stejně jako já v září 1989 na leteckém dni v Mošnově možnost vejít dovnitř, potvrdí, že je to skutečně neuvěřitelně obrovská "kráva".
Omlouvám se za malou odbočku, jinak Tomasovo info je velice zajímavé.

Re: Suborbitální raketoplán

Napsal: 1.9.2012 21:09
od Amper
Jsem zvedavy jak jim to pujde.

Suborbitalnich raketoplanu na papire/webu a v animaci je milion ale realne nelita ani nasledovnik SpaceShipOne a to je od jeho letu uz 8 let

Re: Suborbitální raketoplán

Napsal: 2.9.2012 1:05
od Greene
Amper píše:Jsem zvedavy jak jim to pujde.

Suborbitalnich raketoplanu na papire/webu a v animaci je milion ale realne nelita ani nasledovnik SpaceShipOne a to je od jeho letu uz 8 let
Vždyť lítá Spaceship Two...

Re: Suborbitální raketoplán

Napsal: 2.9.2012 21:32
od Amper
U suborbitalniho letounu beru jako "let" pouze to kdyz jdou pres 100km

Plachtit umel uz Lilienthal a SS2 zatim nic jineho nepredvedla. Nebo se pletu ?

Makaj na tom, o tom zadna ale zatim lital jen raketoplanek bez motoru a motor palili na zemi. Integrace muze byt otazkou chvilky ale taky ne.

A druha vec je pak to, jak rychle dostanou od FAA certifikaci a povoleni ke komercnim letum. Podivej se jak dlouho se bezne certifikuje normalni letadlo a todle je trochu z jineho soudku. FAA je proklepne od zhora az dolu. A pokud se neprestehuji se startama nekam do bananove republiky kde dostanou povoleni rychleji tak to nejaky patek veme.

A to se furt bavime "jen" o zvetsene verzi SS1. 95% jejich konkurentu neni ani ve stavu jako byly oni se SS1

Re: Suborbitální raketoplán

Napsal: 2.9.2012 21:40
od Greene
Ne,SS2 už normálně létá,letos se mají podívat do vesmíru první turisti. A certifikaci už rozhodně mají. Koukni na youtube na videa ze zkušebních letů SS2, nebo na oficiální stránky Virgin Galactic a tam si můžeš něco o něm přečíst.

Re: Suborbitální raketoplán

Napsal: 3.9.2012 7:40
od tomas
Vai777: Díky za doplnění. Letadla nejsou zrovna můj obor. Na obrovský Antonov s Buranem na zádech, který ukazovali v Praze si pamatuju. Mám takový dojem, že to tenkrát dávali přímým přenosem v televizi.

Greene, bohužel Amper má pravdu. Suborbitální let zatím SS2 nezkusil. Zatím byl jen vynesen letadlem WK2 do výšky asi 15 km a tam vypuštěn jako kluzák.
viz press release Virgin Galactic :http://www.spaceshiptwo.net/press.html
článek ze 4.5.2011 Virgin Galactic's SpaceShipTwo's First "Feathered" Flight Marks Latest Milestone for Virgin Galactic.

Re: Suborbitální raketoplán

Napsal: 3.9.2012 14:05
od Amper
Nenasel jsem zadny let SS2 pres 100km. Posli odkaz na youtube co myslis