Suborbitální raketoplán
Napsal: 31.8.2012 8:28
Když USA i Evropa vyvíjejí svůj suborbitální raketoplán pro komerční turistické lety, tak Rusko nemůže zůstat pozadu. Zvlášť, když doslova ve vzduchu poletují milióny od letuchtivých turistů.
Náskok, který zatím nabrala společnost Virgin Galactic, se ruské firmy NPO "Molnija" a EMZ (eksperimentalnij mašinostojitelnyj zavod) pokusí dohnat implementací stávajících ozkoušených technologií.
Jako nosné letadlo poslouží nový stroj vycházející jednak z podzvukového letadla M55-Geophysica a také z nosičů řady ZM-T, které přepravovaly raketoplán Buran a části raket Energia. Plánované byly též jako první stupně miniraketoplánu MAKS.

Nosič ZM-T s 8x40 m velkou nádrží na vodík pro raketu Energia

MAKS i s externím tankem se odděluje od ZM-T
Další fotografie a animace si můžete prohlédnout zde
M55-Geophysica již s vynesením malého raketoplánku na suborbitální dráhu zkušenosti má. Stalo se tak v roce 2002, kdy byl proveden demonstrační let. Jedná se o stroj Cosmopolis XXI. Jak celý let probíhá si můžete prohlédnout na následujícím schématu.

M-55 vyletí s Cosmopolis XXI do výšky 17 km, tam se raketoplán oddělí a zažehne své motory na tuhé palivo.

Podobným způsobem by měl vynést turisty i nově vyvíjený raketoplán. Celkově by měl dosáhnout rychlosti 1-1,2 km/s a vyletět do výšky 105-120 km. Tam by si turisté měli užít 3-4 minuty stavu beztíže. Po klouzavém letu a brždění v atmosféře přistaně stroj na některém z běžných ruských letišť.
V závislosti na typu použitého nosného letadla by se na hranici kosmu mělo podívat při jednom letu 4 nebo dokonce 14 "kosmonautů".
ZM-T by mělo též umět vynášet malé komerční satelity na nízkou oběžnou dráhu. Předpokládá se, že satelit i s pomocným boosterem bude umístěn v nákladovém prostoru letadla. Tím by Rusko konkurovalo projektu Stratolaunch nebo spíše raketě Pegasus.
zdroje:novosti-kosmonavtiki.ru, RIA Novosti, 9e-maya.ru, geoget.ru, nnm.ru
Náskok, který zatím nabrala společnost Virgin Galactic, se ruské firmy NPO "Molnija" a EMZ (eksperimentalnij mašinostojitelnyj zavod) pokusí dohnat implementací stávajících ozkoušených technologií.
Jako nosné letadlo poslouží nový stroj vycházející jednak z podzvukového letadla M55-Geophysica a také z nosičů řady ZM-T, které přepravovaly raketoplán Buran a části raket Energia. Plánované byly též jako první stupně miniraketoplánu MAKS.

Nosič ZM-T s 8x40 m velkou nádrží na vodík pro raketu Energia

MAKS i s externím tankem se odděluje od ZM-T
Další fotografie a animace si můžete prohlédnout zde
M55-Geophysica již s vynesením malého raketoplánku na suborbitální dráhu zkušenosti má. Stalo se tak v roce 2002, kdy byl proveden demonstrační let. Jedná se o stroj Cosmopolis XXI. Jak celý let probíhá si můžete prohlédnout na následujícím schématu.

M-55 vyletí s Cosmopolis XXI do výšky 17 km, tam se raketoplán oddělí a zažehne své motory na tuhé palivo.


Podobným způsobem by měl vynést turisty i nově vyvíjený raketoplán. Celkově by měl dosáhnout rychlosti 1-1,2 km/s a vyletět do výšky 105-120 km. Tam by si turisté měli užít 3-4 minuty stavu beztíže. Po klouzavém letu a brždění v atmosféře přistaně stroj na některém z běžných ruských letišť.
V závislosti na typu použitého nosného letadla by se na hranici kosmu mělo podívat při jednom letu 4 nebo dokonce 14 "kosmonautů".
ZM-T by mělo též umět vynášet malé komerční satelity na nízkou oběžnou dráhu. Předpokládá se, že satelit i s pomocným boosterem bude umístěn v nákladovém prostoru letadla. Tím by Rusko konkurovalo projektu Stratolaunch nebo spíše raketě Pegasus.
zdroje:novosti-kosmonavtiki.ru, RIA Novosti, 9e-maya.ru, geoget.ru, nnm.ru