EELV
Napsal: 10.4.2012 11:10
NASA se zamýšlí nad svým plánem rozvoje do roku 2031. Kromě známých projektů jako je raketa SLS s programem MPCV nebo různých komerčních aktivit, do kterých spadají programy soukromých společností na kyvadlovou dopravu osob (CCDev) a nákladu k ISS a dál, mě zaujal hlavně projekt okřídlených strojů pro vícenásobné použití, na kterých bazíruje zejména armádní USAF.
I když má jít zpočátku o vojenské projekty, s jejich použitím pro civilní sektor se v budoucnu také počítá.
Program EELV - Evolved Expendable Launch Vehicle, ve kterém se nakonec spojili největší výrobci raketových systémů při vývoji a výrobě modulárních raket Delta a Atlas, by měl pokračovat vývojem mnohonásobně použitelných strojů.
Dá se říct, že každý z výrobců přišel původně s vlastním konceptem, který ovšem vychází ze společného zadání.
Společnost Boeing, která stojí i za miniraketoplánem X-37B navrhla koncept se dvěma okřídlenými stupni.
credit: http://spaceflightnow.com
Společnost Lockheed Martin měla podobný nápad.
credit: http://spaceflightnow.com
Ovšem tyto koncepty jsou více než 6 let staré. V současném plánu NASA se objevil návrh hybridního stroje, jehož první stupeň by byl okřídlený a druhý by vypadal jako klasická raketa. Celá sestava by startovala vertikálně.


Tento návrh jako by z oka vypadl stroji HLV, který v roce 2006 navrhla společnost Northrop Grumman. Ta má s vývojem bezpilotních strojů bohaté zkušenosti. První okřídlený stupeň vynese raketu do výšky 45 km, kde jí vypustí v rychlosti Mach 7. Dál již pokračuje raketa tradičním způsobem. Okřídlený stupeň bude pro stoupání využívat raketový motor, ovšem pro cestu zpět na letiště má ve své výbavě proudové motory, které využijí atmosférický kyslík.

Na této koncepci se armádě líbí hlavně možnost znovupoužití prvního stupně do 48 hodin. Civilnímu sektoru by se zase mohla líbit nižší cena za kilogram vyneseného nákladu.
zdroje:nasaspaceflight.com, bautforum.com, spaceref.com, wikipedia.org
I když má jít zpočátku o vojenské projekty, s jejich použitím pro civilní sektor se v budoucnu také počítá.
Program EELV - Evolved Expendable Launch Vehicle, ve kterém se nakonec spojili největší výrobci raketových systémů při vývoji a výrobě modulárních raket Delta a Atlas, by měl pokračovat vývojem mnohonásobně použitelných strojů.
Dá se říct, že každý z výrobců přišel původně s vlastním konceptem, který ovšem vychází ze společného zadání.
Společnost Boeing, která stojí i za miniraketoplánem X-37B navrhla koncept se dvěma okřídlenými stupni.

Společnost Lockheed Martin měla podobný nápad.

Ovšem tyto koncepty jsou více než 6 let staré. V současném plánu NASA se objevil návrh hybridního stroje, jehož první stupeň by byl okřídlený a druhý by vypadal jako klasická raketa. Celá sestava by startovala vertikálně.


Tento návrh jako by z oka vypadl stroji HLV, který v roce 2006 navrhla společnost Northrop Grumman. Ta má s vývojem bezpilotních strojů bohaté zkušenosti. První okřídlený stupeň vynese raketu do výšky 45 km, kde jí vypustí v rychlosti Mach 7. Dál již pokračuje raketa tradičním způsobem. Okřídlený stupeň bude pro stoupání využívat raketový motor, ovšem pro cestu zpět na letiště má ve své výbavě proudové motory, které využijí atmosférický kyslík.

Na této koncepci se armádě líbí hlavně možnost znovupoužití prvního stupně do 48 hodin. Civilnímu sektoru by se zase mohla líbit nižší cena za kilogram vyneseného nákladu.
zdroje:nasaspaceflight.com, bautforum.com, spaceref.com, wikipedia.org