Čínské plány
Re: Čínské plány
Právě ta úspora paliva a neuvěřitelné prodloužení životnosti při velmi přesném udržování satelitu na dané pozici. Navíc, pokud se stane, že raketa nebo klasický motor satelitu selže ve finální fázi navádění,je satelit schopen se na svou pozici dostat jen iontovým pohonem. Teď si nevzpomenu na název amerického vojenského satelitu, kterému se to před pár lety stalo. Sice mu trvalo téměř tři čtvrtě roku, než se na svou pozici pomocí iontového motoru dostal, ale nakonec se mu to povedlo. Akorát se mu snížila životnost o pár let.
To použití na kosmické stanici se mi taky líbí. Iontový motor by přesně nahrazoval propad způsobovaný třením o zbytky atmosféry. A stanice by se mohla klidně držet na nižší dráze, což by bylo výhodnější pro přilétavší lodě i pro snímkování povrchu planety.
To použití na kosmické stanici se mi taky líbí. Iontový motor by přesně nahrazoval propad způsobovaný třením o zbytky atmosféry. A stanice by se mohla klidně držet na nižší dráze, což by bylo výhodnější pro přilétavší lodě i pro snímkování povrchu planety.
- Wopat
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4729
- Reputace: 643
- Bydliště: Sluneční soustava
- Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Čínské plány
Gubarev: jak psal tomas - 1) Prodloužení životnosti. U telekomunikačních satelitů Číňané odhadují provoz minimálně 20 let oproti současným 15. 2) Úspora hmotnosti a tudíž i peněz. Namísto jednoho satelitu s množstvím paliva budou na raketu moci posadit 2 satelity, nebo ten jeden vynést menší raketou. Na meziplanetární sondy se vejde více přístrojů atd.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Re: Čínské plány
K tomu použití na stanici, aby iontový motor korigoval tření - já nevím, ale tomuhle se mi nechce věřit. Ta síla se průběžně mění podle toho, jak Slunce nafukuje atmosférou. Je rozdíl mezi osvětlenou a neosvětlenou stranou. Chápal bych, pokud by se výkonný iontový motor zažehl jednou za měsíc a vytáhl stanici výš (jasně, vím, že by to musel být delší zážeh), ale kontinuální zážeh s nízkým tahem mi nepřipadá vhodný.
Re: Čínské plány
Mně právě se kontinuální zážeh vhodný zdá. I když by samozřejmě iontový pohon musel pracovat s širokém rozsahu výkonů, právě podle stavu atmosféry. Což by neměl být problém. Navíc by korigoval právě ono tření, které narušuje výsledky experimentů potřebujících beztíži. Při kontinuálním provozu by stačil daleko slabší motor, než takový, který by upravoval dráhu nárazově.
I proto podporuju malý VASIMR pro testování na ISS, který by mohl fungovat podobně.
I proto podporuju malý VASIMR pro testování na ISS, který by mohl fungovat podobně.
-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 3
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Čínské plány
Vždyť přesně takhle pracovala GOCE, přesný akcelerometr měřil změny ve zrychlení a iontový motor byl zapojený tak aby je kompenzoval. Dokonce se tak podařilo změřit atmosférickou vlnu vygeberovanou zemětřesením v Japonsku. Sry nemám čas to dohledat, jen jsem se mihnul u počítače,
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Čínské plány
kontinualny zazih je pre stanicu nevhodny, lebo uz nebude existovat ani mikrogravitacia... a stanicu mozeme rovno zrusit
Per aspera ad astra [42]
Re: Čínské plány
Trefa, to je přesně ten největší důvod, proč preferuju krátké zážehy před kontinuálními.
-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 3
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Čínské plány
a je to presne naopak, to prorozene prubezne brzdeni mikrogravitaci rusi a takhle ji dokazeme udrzet presneji. presne to delala ta GOCE, drzela mikrogravitaci na nule lepe nez by to bylo prirozene, v pasivnim provozu. ja vim je to proti intuici, ale je to tak.
Re: Čínské plány
indian22 má pravdu. Ta stanice by nezrychlovala. Pouze by udržovala stále stejnou rychlost -> nulová gravitace.
Re: Čínské plány
To brzdění stanice o zbytky atmosféry je vlastně takový neustále zapnutý retrográdní motor.