Reaction Engines Limited
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon
Bože hlavně to ne, jakmile to půjde do vojenského sektoru, tak celou technologii zkonfiskují a zůstane to uzavřeno pro komerční použití či jiné!!
-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 3
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Skylon
Tedy, rozhodně nechci říct, že by mě armádní využití jakékoli technologie nějak nadchlo.
Ale nebál bych se toho, že to vojáci úplně zkonfiskují, když uvážím paralely v dosavadní letecké dopravě, kdy velké dopravní letouny byly často vyvíjeny původně pro vojenské použití, tak bych hádal, že technologie vyvíjená od začátku ve veřejném sektoru má šanci taky veřejná zůstat.
Ale nebál bych se toho, že to vojáci úplně zkonfiskují, když uvážím paralely v dosavadní letecké dopravě, kdy velké dopravní letouny byly často vyvíjeny původně pro vojenské použití, tak bych hádal, že technologie vyvíjená od začátku ve veřejném sektoru má šanci taky veřejná zůstat.
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon
To jo, jenže já mám obavu z toho, že se jedná o super Hi-tech technologii, na které pracuje prakticky jen jedna skupina inženýrů-techniků na světě. Proto i když se jedná v tuto chvíli o veřejný sektor, tak nikdo tuto technologii nedokáže zduplikovat. Z toho jsem měl obavy. Ale pokud do toho bude zainteresovaná i finačně ESA, tak by se nic takového nemuselo stát.
Ale jedná se jen o mé spekulace a raději bych armádu v tom vůbec neviděl.
Ale jedná se jen o mé spekulace a raději bych armádu v tom vůbec neviděl.
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon
Jestli někdo máte zájem zkuste si projít novou diskuzi na Kosmo Portalu, chlapi tam vcelku dobře popisují komplet Saber-respektivě pre-cooler z pohledu fyzikálních zákonů a termodynamiky.
Opravdu velmi zajímavé názory a výpočty!
Sice vstupní a výstupní hodnoty budou asi odlišné (i včetně některých veličin,které nemůžeme odhalit v tak složitém procesu), každopádně fyzikální procesy opravdu dobře odhadli a jsou i logické.
Akorát mě pořád zůstává záhadou jak se skutečně bude chovat vstupující vzduch nad rychlost MACH 5 do 25 vstupující do pre-cooleru (dle informací z Kosmo portálu), který bude sice zchlazen na -150°C a pak by měl vstupovat do kompresoru a rovnou se míchat s palivem, tlak by se měl regulovat i dle výšky letu pomocí senzorů a složitých operací!!
Jak ale chtějí udržovat technicky homogenitu vstupujícího vzduchu, vždyť ve vysokých výškách je jiné složení vzduchu (poměr dusík-kyslík atd...) a taky jiný tlak. A toto všechno bude mít vliv na chod motoru....vždyť je to neskutečně složité a náchylné na chyby!!
Takže buď to budou kompenzovat přímo vysocevýkonnými kompresory za pre-coolerem a nebo by bylo přece lepší zkapalnit vzduch a z toho získat kapalný kyslík (který by se vháněl do motoru Saber jako okysličovadlo)...protože kapalný dusík se vypaří dříve než kyslík (ale je otázka za jakou dobu je schopný se dusík vypařit, protože vše se tam děje v setinách sec).
Mohli by inženýři aspoň trochu naznačit vstupní údaje a co se s nimi v pre-cooleru děje a co vlastně vstupuje při celém letu do motoru!! Já osobně jsem z toho "jelen"
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modl ... 33&page=14
Opravdu velmi zajímavé názory a výpočty!
Sice vstupní a výstupní hodnoty budou asi odlišné (i včetně některých veličin,které nemůžeme odhalit v tak složitém procesu), každopádně fyzikální procesy opravdu dobře odhadli a jsou i logické.
Akorát mě pořád zůstává záhadou jak se skutečně bude chovat vstupující vzduch nad rychlost MACH 5 do 25 vstupující do pre-cooleru (dle informací z Kosmo portálu), který bude sice zchlazen na -150°C a pak by měl vstupovat do kompresoru a rovnou se míchat s palivem, tlak by se měl regulovat i dle výšky letu pomocí senzorů a složitých operací!!
Jak ale chtějí udržovat technicky homogenitu vstupujícího vzduchu, vždyť ve vysokých výškách je jiné složení vzduchu (poměr dusík-kyslík atd...) a taky jiný tlak. A toto všechno bude mít vliv na chod motoru....vždyť je to neskutečně složité a náchylné na chyby!!
Takže buď to budou kompenzovat přímo vysocevýkonnými kompresory za pre-coolerem a nebo by bylo přece lepší zkapalnit vzduch a z toho získat kapalný kyslík (který by se vháněl do motoru Saber jako okysličovadlo)...protože kapalný dusík se vypaří dříve než kyslík (ale je otázka za jakou dobu je schopný se dusík vypařit, protože vše se tam děje v setinách sec).
Mohli by inženýři aspoň trochu naznačit vstupní údaje a co se s nimi v pre-cooleru děje a co vlastně vstupuje při celém letu do motoru!! Já osobně jsem z toho "jelen"
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modl ... 33&page=14
Re: Skylon
Jedno je jisté - je to nesmírně složitá struktura, která může znamenat ne jen evoluci, ale přímo revoluci. A já osobně nečekám že by tvůrci byli ohledně detailů nějak extra sdílní. Přeci jen je to jejich know-how (navíc na světě unikátní) a tak bych na jejich velkou otevřenost nespoléhal. Už tak se mi zdá, že jsou (ve srovnání s jinými vývojáři) mnohem otevřenější.
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon
Nějak se opomenula ještě jedna menší novinka o motoru "Saber", která se stala ještě na konci roku 2012 a tj. na jejich webovkách je uvedeno, že se zapracovalo na snížení emisí NOx (nejspíše oxid dusičitý).
Cituji cca: REL úspěšně dokončil testování emisí ve spalovací komoře motoru, pro simulaci letu v troposféře (nejspíš dle mého překladu nevím přesně). V rámci financovaní z EU pro project Lapcat (zabývá se technologií vysokorychlostních motorů MACH 4-8).
Nevím jistě, ale oni opravdu chystají motory Saber, aby byli nejenom funkční, ale aby splňovali normy v letectví a dostali certifikaci i pro běžné uživání této technologie na letištích.
A taky to byla nejspíše podmínka dotace od EU, který obdržela Reaction Engines Ltd pro vývoj Saber.
Tak snad rok 2013 bude chrlit samé úspěšné novinky nejenom motoru Saber, ale i letounu Skylon
Cituji cca: REL úspěšně dokončil testování emisí ve spalovací komoře motoru, pro simulaci letu v troposféře (nejspíš dle mého překladu nevím přesně). V rámci financovaní z EU pro project Lapcat (zabývá se technologií vysokorychlostních motorů MACH 4-8).
Nevím jistě, ale oni opravdu chystají motory Saber, aby byli nejenom funkční, ale aby splňovali normy v letectví a dostali certifikaci i pro běžné uživání této technologie na letištích.
A taky to byla nejspíše podmínka dotace od EU, který obdržela Reaction Engines Ltd pro vývoj Saber.
Tak snad rok 2013 bude chrlit samé úspěšné novinky nejenom motoru Saber, ale i letounu Skylon
Re: Skylon
Já jen doplním, že NOx neznamená jen oxid dusičitý, ale obecně všechny oxidy dusíku.
Jinak super novinka!
Jinak super novinka!
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon
Máš recht za "x" bude jakákoliv molekula...ale při spalování v raketových motorech vzniká vysoce toxický tuším především jen NO2. Ten je regulován normou.
Ostatní neznám...ale to je asi jedno, hlavně aby to splnili.
Díks za reakci
Ostatní neznám...ale to je asi jedno, hlavně aby to splnili.
Díks za reakci
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Skylon
Nikoliv všechny oxidy dusíku, kterých je celkem 5. Noxy jsou především oxid dusnatý a oxid dusičitý, tj. škodliviny výfukových plynů, jedovaté látky.
Také by se mělo upřesnit, že se jedná o nadzvukový vodíkový proudový motor Scimitar. Nikoliv Sabre, jehož podstatou je raketový motor.
Tento proudový motor je ze své podstaty, tj. použitého paliva, daleko ekologičtější než standardní kerosenové proudové motory hlavně s ohledem na CO2, dále CO, HC a SOx. Primární odpadní produkt je voda + malé množství NOx v souvislosti s reakcí se vzdušným dusíkem. Ovšem emise noxů by u vodíkového motoru měly být o řád menší než u kerosenového.
Také by se mělo upřesnit, že se jedná o nadzvukový vodíkový proudový motor Scimitar. Nikoliv Sabre, jehož podstatou je raketový motor.
Tento proudový motor je ze své podstaty, tj. použitého paliva, daleko ekologičtější než standardní kerosenové proudové motory hlavně s ohledem na CO2, dále CO, HC a SOx. Primární odpadní produkt je voda + malé množství NOx v souvislosti s reakcí se vzdušným dusíkem. Ovšem emise noxů by u vodíkového motoru měly být o řád menší než u kerosenového.
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon
Zajímavý popis činnosti precoolera zde: http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... msg1039946
Nějaký překlad byl proveden zde: http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modl ... 33&page=14
Každopádně summary z tohoto článku lze usoudit, že velká část úspěchu je nejen v rovině fyzikální-vědecké, ale velká část úspěchu bude v technologii výroby kompletu jakožto "precooler".
Zdroj: kosmo.cz
Nějaký překlad byl proveden zde: http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modl ... 33&page=14
Každopádně summary z tohoto článku lze usoudit, že velká část úspěchu je nejen v rovině fyzikální-vědecké, ale velká část úspěchu bude v technologii výroby kompletu jakožto "precooler".
Zdroj: kosmo.cz