Saturn1234 píše:Co je na výrobě krytů tak náročné? A z čeho vlastně jsou?
AD kryt F9 je konstrukčně skořepina z uhlíkového kompozitu s hliníkovou voštinou uvnitř. Drahá je hlavně kvůli své velikosti = ceně použitého materiálu a nároku na pevnost a tuhost. Z toho plyne potřeba mít k dispozici obrovský autokláv - velkou pec, kde kompozitní polotovar v jednom kuse "vypečeš" a dojde k laminaci jednotlivých vrstev k sobě. Tak velký autokláv je hodně drahý, stejně jako jeho provoz.
Druhým faktorem je potřeba vysoké přesnosti a jakosti takového výrobku, protože během použití je vysoce zatěžován silovým a tepelným namáháním během letu. Z toho plyne zřejmě i určitá nenulová zmetkovitost, která rozhodně není levná. Když po vypečení zjistíš ve skořepině vnitřní defekty, nejde to nijak opravit a musíš vyhodit celou polovinu krytu. Suma sumárum, je to kosmická technika na top úrovni s příslušnou cenou (3M USD za 1 polovinu krytu) a proto se SpX vyplatí snažit se je po každém startu zachránit a opakovaně použít.
Druhým důvodem, proč se o to snaží, je nedostatek výrobních kapacit autoklávu. Kdyby každý kryt použili jen 1x, museli by a) koupit druhý autokláv, a nebo b) dát výrobu externímu dodavateli, aby jich dokázali vyrábět dostatek pro všechny mise. SpX ale zvolila variantu c) zachránit a znovu použít.
