Boe CFT (Crew Flight Test)
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3889
- Reputace: 3055
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
když už si člověk mysli, že ho nemůžou překvapit...
fakt me ta ignorance problémů děsí
fakt me ta ignorance problémů děsí
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Tak pamätám si doby keď pre kusnutý ventil odkladala štart aj SpaceX, len to bolo v prvých rokoch F9. Na stupni Centaur by to už mohli mať fakt dávno odladené...
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Tak další odklad na NET 21.5.2024 , tentokráte je problém s únikem hélia na Starlineru. Zajímavá zápletka …
“Sensory na Starlineru detekovaly stopy hélia v pohonném systému, když byl Starliner na rampě minulý týden. Ale tyto detekce u inženýrů nevzbudily žádné obavy, dle osoby obeznámené s okolnostmi.
Inženýři Boeingu vyšetřovali detekované úniky hélia, zatímco ULA řešila vadný solenoid na Atlasu V a potřebují více testů tak aby splnili přísná kritéria pro start.”
“Sensory na Starlineru detekovaly stopy hélia v pohonném systému, když byl Starliner na rampě minulý týden. Ale tyto detekce u inženýrů nevzbudily žádné obavy, dle osoby obeznámené s okolnostmi.
Inženýři Boeingu vyšetřovali detekované úniky hélia, zatímco ULA řešila vadný solenoid na Atlasu V a potřebují více testů tak aby splnili přísná kritéria pro start.”
NASA officials and Boeing engineers will run tests and try to fix the helium leak before the next possible launch window on May 21 at 4:43 p.m. ET. Helium is used on the Starliner to pressurize the fuel that powers the spacecraft’s thrusters for orbital maneuvering.
[...]
Sensors on Starliner first detected suspicious traces of helium inside the propulsion system while the spacecraft was on the launchpad last week, but those detections did not raise alarm to engineers at the time, according to a person briefed on the mission operations.
Boeing engineers investigated the helium detections while ULA was replacing the faulty valve on Atlas 5 and determined more testing and scrutiny was needed in order to meet the mission’s strict launch safety criteria, the person said.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10875
- Reputace: 10404
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
NET 25.5.2024
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Tak start nově TBD
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Mno, stale ta sama jiz 3 roky stara otazka... Ono to nekdy poleti???
Kazdopadne dobry pristup NASA ohledne uniku helia.
Bez tlakovani motoru se nedostanou ani nahoru a hlavne dolu...
Velka firma == velke problemy!
Kazdopadne dobry pristup NASA ohledne uniku helia.
Bez tlakovani motoru se nedostanou ani nahoru a hlavne dolu...
Velka firma == velke problemy!
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Tak mimo nespokojenosti s komunikací NASA vs. novinářská komunita ohledně CFT, zmiňuje Eric Berger , že se proslýchá o mnohem větším zdržení
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1596
- Reputace: 1900
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Tak bude jistě zajímavé sledovat, zda zakotví u ISS dříve tento Starliner nebo první Dream Chaser s nákladem ....
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Další střípek do skládačky:
Po problému s ventilem při OFT-2, který znemožnil start Starlineru se Boeing rozhodl pro operační provozní řešení. Tím že po natankování Starlineru se otevírá 60 denní okno pro start. Má to omezit (vyloučit) možnost reakce paliva se vzdušnou vlhkostí což způsobilo "zareznutí" ventilu. Toto 60 denní okno je vodítkem a inženýři Boeingu byli dotázání zda-li může být delší. Toto operační provozní řešení fungovalo hezky pro OFT-2 a bude použito i při CFT-1, nicméně pro operační lety je nutný redesign pohonného systému, který by měl být nejpozději na misi Starliner-2. Toto mimo jiné požaduje NASA.
Starliner byl plně natankován 5.4.2024 , takže do 5.6.2024 máme 60 denní "workaround solution window"
zdroj
Po problému s ventilem při OFT-2, který znemožnil start Starlineru se Boeing rozhodl pro operační provozní řešení. Tím že po natankování Starlineru se otevírá 60 denní okno pro start. Má to omezit (vyloučit) možnost reakce paliva se vzdušnou vlhkostí což způsobilo "zareznutí" ventilu. Toto 60 denní okno je vodítkem a inženýři Boeingu byli dotázání zda-li může být delší. Toto operační provozní řešení fungovalo hezky pro OFT-2 a bude použito i při CFT-1, nicméně pro operační lety je nutný redesign pohonného systému, který by měl být nejpozději na misi Starliner-2. Toto mimo jiné požaduje NASA.
Starliner byl plně natankován 5.4.2024 , takže do 5.6.2024 máme 60 denní "workaround solution window"
zdroj
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10875
- Reputace: 10404
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Tak že by zaokrouhlili zpoždění na kulatých 5 let? ...
Plán byl duben 2019, realita pak květen 2020.
... pro srovnání, SpaceX měli s první pilotovanou misí DM-2 zaky zpoždění, ale jen cca 1 rok.
Plán byl duben 2019, realita pak květen 2020.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong