Přidám svou trošku do mlýna, i když je to víc než dva roky staré (můj příspěvek na kosmo.cz z 03/2015).
Dnes už možná bude leccos jinak, ale pro ilustraci se to myslím hodí.
Jinnah Hosein, víceprezident SpX pro vývoj SW tento týden vystoupil na GDC 2015 (Game Developers Conference) s příspěvkem "Engineer the future" s několika zajímavými informacemi.
(info bylo psáno specifickým jazykem jedním z návštěvníků GDC, tak možná můj překlad nebude všude zcela přesný)
- SpaceX má kanceláře v Washingtonu D.C., Virginii a Hawthorne. Otevírají nové v Seattlu a také v bay area (San Francisko) pro ty co nebudou v LA nebo Seattlu.
- Falcon 9 má tři řetězce letových počítačů na prvním stupni a tři na druhém. Falcon Heavy bude mít 12 řetězců, na kterých poběží dvě instance Linuxu a letový SW, jeden na každém jádru dvoujádrových procesorů.
- Každý řetězec řídicích počítačů posílá příkazy aktuátorům a kontrolerům. Každý kontroler určité součásti nosiče musí rozhodovat, který ze tří řetězců je nejvíce hodnověrný a vykoná příkaz jen z tohoto zdroje. Pokud dojde k desynchronu všech tří řetězců, kontroler se musí rozhodnout který z nich byl v minuulosti nejpřesnější a následuje jeho příkazy.
- SpaceX pracuje v Linuxu. Linux dovoluje běh letového SW na letových kontrolerech od Intelu a hardwarových kontrolerech na bázi Power PC.
Tato architektura dovoluje na jediné pracovní stanici simulovat každý kontroler a procesor. Dovoluje to automatické testování vcelku.
Cílem je validace kontroly letového kódu během jediného dne.
- Tým pro letový SW je téměř hotový se SW pro přistání. Přesunují se na Dragon 2. Cílem je mít Dragon 2 kompletně řízený dotykově. Softwarové snižování rizik a pozemní řízení bude řešit všechny možné problémy. Pokud snižování rizik Dragona selže a Dragon ani nebude schopen komunikovat s pozemním řízením letu, posádka už na tom bude asi hodně špatně.
- Automat na kafe je 6 metrů od výrobní linky motorů Merlin
- SpaceX by chtěla letos provést více než 16 startů
- Doba mezi starty je momentálně plánovaná na 2 týdny. Doufají, že se dostanou až na 1 týden.
- Motorické přistání Dragonu 2 není v požadavcích kontraktu (CCtCap). Považují ho za nácvik technik pro let a přistání na Marsu.
- Tradiční zaměstnanci z aerokosmického průmyslu jsou šokovaní jak rychle SpX postupuje vpřed. Klasičtí počítačoví inženýři nemají zkušenosti s managementem využívání paměti. Herní vývojáři mají schopnosti a bohaté zkušenosti využíváním a optimalizací paměťových zdrojů.
- Obecně se dá říct, že současní mladí vývojáři online muliplayerových her mají tu správnou "kulturu", kterou SpX potřebuje a vyhledává. Herní vývojáři musí optimalizovat hry pro vysoký výkon v reálném nebo skoro reálném čase, musí připravit SW, aby byl schopen optimálně využít dané zdroje co nejlépe je to možné a musí vyvíjet zatraceně rychle.
- Programátoři z tradičního aerokosmického průmyslu nemají to správné myšlení a návyky, aby se jim rychlý vývoj SW ve SpaceX mohl zalíbit. Tradiční SW inženýři jsou také navyklí psát kódy s hojností paměti a HW výkonu k dispozici.
- SpaceX používá HP pracovní stanice a kvůli obavě z čínské špionáže projde každý nový workstation rozebráním na subkomponenty a kontrolou na spyware.
Produkce HP pro USA totiž běží v Číně.
