Stránka 4 z 10

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 11:46
od Pospíšil
Jelikož se IMHO jedná o důležitý milník, zaslouží si být tato informace zopakována (po vláknu JCSAT-14) i zde.
Navrácený stupeň z náročného letu na GTO (JCSAT-14), při kterém podstoupil nejvyšší možné tepelné a dynamické namáhání při navratu na Zem, podstoupil na základně McGregor ne jeden testovací zážeh v délce 2,5 min, ale hned tři takové zážehy v řadě za sebou během 3 dní (28.-30.7.). To už cosi vypovídá o reálné znovupoužitelnosti. Sice zatím nejsou dostupné žádné zprávy o konkrétních výsledcích testů, nicméně si myslím, že byly minimálně vyvráceny názory nekterých pesimistů a škarohlídů o tom, že použitý stupeň bude vyžadovat dlouhou a drahou inspekci, renovaci či opravu.

Začínám být čím dál více přesvědčen o tom, že rychlá znovupoužitelnost prvních stupňů bude bezpečná a také ekonomicky výhodna - bude dosaženo vytýčeného cíle radikálně snížit cenu za vynesený kg na LEO & GEO.
Takže už v této chvíli si dovolím SpX pogratulovat, i když první kosmický let se znovupoužitým stupněm proběhne až za pár měsíců letos na podzim. :palec nahoru:

Aktualizovaný článek k tématu na NSF :
https://www.nasaspaceflight.com/2016/07 ... -mcgregor/

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 14:36
od Jardax
... hovorime o stupni F9-024...? :)
http://forum.kosmonautix.cz/forum/viewt ... 67&start=0

Ostatne, Dugi by tam mohl ty staticke zazehy dopsat, aby to bylo pekne videt co s kterym stupnem delaji...

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 14:41
od Dugi
Přesně tak, hovoříme přesně o tom stupni. Což o to, doplnit bych to tam mohl, ale mám strach, aby to časem nebylo nepřehledné. Pokud bych tam měl uvádět všechny testovací zážehy všech stupňů - nebo bych to měl vypsat jen u tohohle?

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 14:56
od Jardax
Dugi píše:Přesně tak, hovoříme přesně o tom stupni. Což o to, doplnit bych to tam mohl, ale mám strach, aby to časem nebylo nepřehledné. Pokud bych tam měl uvádět všechny testovací zážehy všech stupňů - nebo bych to měl vypsat jen u tohohle?
No rikal jsem si, ze testovaci zazeh v plne delce standardniho startu je spis takovy milnik, co by mohl byt v historii, nejde preci jen o ten stupen samotny, ale cely vyvoj tehle znovupouzitelne technologie...
Jsem zvedavy kolik tech zazehu nakonec celkem daji, az do roztrhani stupne...? :)

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 15:04
od Dugi
Doplněno :-)

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 15:13
od Jardax
Dugi píše:Doplněno :-)
Super :)
Jen bych mozna jeste presunul ty popisky (Na další mise již nepoletí - ...) primo za oznaceni stupne, na stejny radek. Pro prehlednost.
Nasledne tam muzes davat ke kazdemu popis toho jak skoncila jeho kariera, treba "15 uspesnych mis, rozpadl se pak pri transportu" a podobne :)

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 15:15
od Dugi
OK, mrknu na to, jak by to vypadalo.

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 15:44
od AlesH
Pospíšil píše:Začínám být čím dál více přesvědčen o tom, že rychlá znovupoužitelnost prvních stupňů bude bezpečná a také ekonomicky výhodná - bude dosaženo vytyčeného cíle radikálně snížit cenu za vynesený kg na LEO & GEO.
Ano, i já jsem rád, že rychlá znovupoužitelnost prvních stupňů Falconu 9 bude zřejmě bezpečná a velmi levná. Přiznejme si ale poctivě, že snížení ceny za kg (vůči konkurenci) dosáhla SpaceX už teď svou výbornou efektivitou výroby a provozu raket. Tento způsob znovupoužitelnosti (motorický RTLS) ale sám o sobě zjevně nemůže přinést další snížení jednotkové ceny (tedy ceny za vynesený kg nákladu). Alespoň z teoretického pohledu na nosnost a cenu za start (bez ohledu na obchodní politiku SpaceX). Snížení nosnosti dané záchranou prvního stupně (30 - 50%) je totiž zhruba stejné, jako je možné snížení ceny startu recyklovaným stupněm (i kdyby cena za údržbu byla zcela nulová). Z hlediska celkové ceny startu i z hlediska výrobních kapacit SpaceX je tento přístup výborný (přínosný), ale jednotková cena za kg už zůstane stejná, jako je teď (teoreticky) u jednorázově použitelné verze Falconu 9 (např. pokud by za těch inzerovaných cca 60 mil. USD opravdu vynesla na LEO těch inzerovaných více než 20 tun nákladu, zatímco RTLS verze za předpokládaných cca 40 mil. USD [tedy o cca 30% levněji] nemůže na LEO dostat víc než cca 14 tun [tedy o cca 30% méně nákladu]).

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 16:09
od Pospíšil
Nemá cenu se přít o něčem, co zatím nenastalo a pravděpodobnost dané události (snížení ceny za 1 kg o řád oproti konkurenci) vidíme každý jinak. Určitě v cenové politice SpX ještě nějakou dobu budou probíhat určité turbulence, než se ustálí na finálních hodnotách, nicméně si troufnu říct už teď, že například pro DoD bude SpX v dejme tomu 2-3 letech schopna vynášed náklad 5x - 10x levněji než ULA. Je to samozřejmě jen můj odhad, ale já ten trend vidím poměrně jasně a uspěšné plnění interních cílů SpX v poslední době mě v tom odhadu celkem podporuje.

Ano, znovupoužitelnost snižuje max nosnost, ale kolikrát bývá vůbec využita?
Pokud Spx vynese pro DoD najednou dva GPS satelity za 30 mil USD, nebude to skoro 10x levněji, než za kolik totéž dokáže ULA?

Re: Falcon 9 v1.2

Napsal: 31.7.2016 16:11
od MaG
Tvoji domněnku jistě podpoří i logika věci, že přece nikdo nebude platit plnou cenu za již použitý stupeň. A kdyby cenu snižovali o 10% za každý další let stupně, tak se opravdu lze dostat na zmíněných 5× až 10× méně než ULA.