Falcon 9 v1.1
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10861
- Reputace: 10371
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v1.1
Merlin 1D je relativně jednoduchý raketový motor střední velikosti s otevřeným cyklem, spalujíci LOX a RP-1. Finální verzí D se zřejmě dostali na hranici jeho možností a další verzi již vyvijet nebudou (pracují na Raptoru s uzavřeným cyklem, spalujícím LOX+metan). Isp je 282 s, tah 654 kN, vše u hladiny moře, ovšem také velmi vysoké konstrukční číslo T/W = 150 až 155, také díky velmi nízkému počtu součástek - nízké pracnosti výroby.Pajos píše:Dobré čtení info k těm motorům by bylo taky?Pospíšil píše: Motory Merlin jsou kapitola sama pro sebe, o elektronice bez radiačně zodolněných součástek jsme se tady myslím už bavili a vývoj SW v SpX má také svá specifika.
Musk má ze své druhé firmy (Tesla Motors) bohaté zkušenosti se sériovou výrobou, kde se počty součástek pohybují v řádech desítek až stovek tisíc kusů ročne. To mu a jeho technologům dalo dobré základy pro vyladění sériové výroby raketových motorů, kterých bude potřebovat cca 250 - 400 za rok. Na každý Falcon 9 jich potřebuje 10 ks, na jeden Falcon Heavy je nutno vyrobit 28 kusů. Momentálně jsou v taktu 4 motory týdně, do konce tohoto roku by měli být na 5 ks/týden.
Pokud nějaký celek (motor) vyrábíte v řádu stovek ks ročně, optimalizujete jeho konstrukci a výrobní technologi na tyto počty. U raketového motoru na KPH jsou to hlavně dva konstrukční celky, které tvoří gró jeho ceny a musíte se zaměřit na jejich efektivní výrobu. Je to spalovací komora se vstřikovací hlavou a turbočerpadla pohonných látek. Pokud je mi známo, tak konstrukci a vývoj turbočerpadla svěřili externí firmě (Barber-Nichols). Spalovaci komoru s regenerativním chlazením mají vlastní konstrukce a výroby. A zde je ta úspora. Vnitřní strana spalovací komory včetně hrdla trysky je z mědi. To proto, že je velmi dobrý vodič tepla a regenerativní chlazení palivem je nejefektivňejší. Vnější plášť je z oceli, aby udržela tlak ve spalovací komoře a motor neexplodoval. A teď jak efektivně/rychle/levně vyrobit dvojitou stěnu s kanálky, kterými proudí chladicí médium? SpX vezme měděnou rouru a tu výbuchem vytvaruje do tvaru hrdla trysky, válcové části komory, nebo horního víka spalovací komory. Pak na CNC stroji vyfrézuje z vnějši strany drážky pro chlazení. Na takový kus nasadí válcový ocelový plášť a ten vytvaruje a spojí s měděným jádrem opět výbuchem ve vodní lázni. Podle muskových slov se tím proces výroby spalovací komory zrychlil 5x.
A takto bychom mohli pokračovat dál a dál. SpX je zkrátka inovační firma, zaměstnávajíci mnoho mladých a erudovaných inženýrů, kterým je dovoleno přicházet s novými nápady, postupy a ty testovat a implementovat. Nikdy neustávají v průběžných inovacích a posunují se stále vpřed.
Naposledy upravil(a) Pospíšil dne 15.2.2015 20:13, celkem upraveno 1 x.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Falcon 9 v1.1
Mno, jak se to vezme - Musk přeci říkal, že 1D ve Falconu 9 v1.1 pracuje na 85% svého potenciálu, nebo ne? Divil bych se, kdyby se aspoň něco málo navíc nepokusili vyždímat, jakmile budou vědět přesněji, jak se to má s jeho životností v praxi.Pospíšil píše:Finální verzí D se zřejmě dostali na hranici jeho možností a další verzi již vyvijet nebudou
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10861
- Reputace: 10371
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon 9 v1.1
No, občas se někde něco šustne o M1D+, ale zcela nová verze M1E to nebude.geal píše:Divil bych se, kdyby se aspoň něco málo navíc nepokusili vyždímat, jakmile budou vědět přesněji...
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Falcon 9 v1.1
Falcon 9 v1.1 zřejmě dosud neletěl s plným tahem motorů: https://twitter.com/pbdes/status/558281802641838080
Ten by podle všeho mohl být někde kolem 730-750 kN místo stávajících 650 kN na hladině moře.
Ten by podle všeho mohl být někde kolem 730-750 kN místo stávajících 650 kN na hladině moře.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon 9 v1.1
US AirForce a SpaceX se nakonec dohodly, že v rámci programu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle) budou spolupracovat v certifikačním procesu F9.
http://www.spacex.com/news/2015/01/23/u ... settlement
http://www.spacex.com/news/2015/01/23/u ... settlement
Re: Falcon 9 v1.1
No a jestli takhle dopadne ocelový kontejner, představte si místo něj hliníkovou raketu.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon 9 v1.1
Tweet Elona Muska týkající se zvýšení tahu motorů Merlin.
"Upgrades in the works to allow landing for geo missions: thrust +15%, deep cryo oxygen, upper stage tank vol +10%:"
"Probíhající upgrade dovolí přistání pro GEO mise. Zvýšení tahu o 15%, hluboce zchlazený LOX, nádrž horního stupně zvětšena o 10%."
"Upgrades in the works to allow landing for geo missions: thrust +15%, deep cryo oxygen, upper stage tank vol +10%:"
"Probíhající upgrade dovolí přistání pro GEO mise. Zvýšení tahu o 15%, hluboce zchlazený LOX, nádrž horního stupně zvětšena o 10%."
Re: Falcon 9 v1.1
SpaceX plánuje záchranu aerodynamických krytů pomocí zachycení ve vzduchu (mid-air recovery).
http://www.reddit.com/r/spacex/comments ... om_future/
http://www.reddit.com/r/spacex/comments ... om_future/
"The meek will inherit the Earth." ..and the rest of us, Universe.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon 9 v1.1
Máte-li svižnější připojení a slušný monitor/smartTV, doporučuji tento SpaceX sestřih startů F9/F9R/GH až v HD 4K rozlišení.
Re: Falcon 9 v1.1
Video z padajúceho aerodynamického krytu
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin