Addon VOSTOK, verze 1.0 pro Orbiter 2010 P1, obsahuje bezprostředně prvních sedm bezpilotních startů zkušebních lodí Vostok, které předcházely prvnímu pilotovanému letu Vostok s Gagarinem. V té době byly pojmenované jako zkušební loď Sputnik:
Sputnik-1: pokusný let bez návratu kabiny, která nebyla vybavena tepelným štítem. Při brzdícím přistávacím manévru byla kabina špatně orientována a vystoupala na vyšší oběžnou dráhu. Shořela v atmosféře po více jak 5 letech.
Sputnik-1a: první pasažéři, psi Lisička a Čajka. Havárie rakety při startu. Psi zahynuli.
Sputnik-2: první živé bytosti, psi Bělka a Strelka, které setrvaly 1 den ( 16 oběhů ) na oběžné dráze a přistály.
Sputnik-3: psi Pčolka a Muška zahynuli při sestupu z oběžné dráhy. Špatná orientace lodi zapříčinila strmý sestup a kabina shořela.
Sputnik-3a: zprvu neohlášené vypuštění lodi. Při startu selhal třetí stupeň rakety a kabina dopadla po balistické dráze do daleké oblasti tajgy. Dva psi, kteří byli na palubě přežili.
Sputnik-4: na palubě pes Černuška a figurína kosmonauta. Let trval jeden oběh a loď úspěšně přistála.
Sputnik-5: na palubě pes Zvězdočka a figurína kosmonauta. Po jednom oběhu loď úspěšně přistá.
19. srpna 1960 start zkušební lodi Sputnik-2. První psi Bělka a Strelka, které se po 16ti obězích na orbitální dráze vpořádku vrátili:

Skonstruovat 250 tunovou raketu v polovině 50. let vyžadovalo vyřešit spoustu technických problémů, které se u menších a lehčích raket nevyskytují.
R-7 měla problém se stabilizací způsobený přeléváním a kolísáním mnoha tun kapalného paliva v nádržích za letu. Raketa Vostok měla 12 hlavních nádrží s neustále se mněnícím těžištěm. Navíc po prvních Sputnicích, kdy byl k základnímu stupni připojený třetí stupeň rakety, projevily se v konstrukci nežádoucí podélné vibrace. Tyto vybrace se vyřešily použitím dynamických tlumičů.

Na prvních lodích zkoušely půlkruhové solární energetické panely, které byly umístěny na přední části kruhové kabiny. Automaticky se natáčely za sluncem. U verzí lodí Vostok se od těchto panelů upustilo, protože nebyly účinné. Fotovoltaické články byly v té době ještě nekvalitní...

Pohled do interiéru kabiny. V dolní pravé části je vidět část katapultovacího boxu, ve kterém okénkem kouká jedna ze psích cestujících.

Fáze brždění při sestupu a ve výřezu obrázku je oddělen servisní modul od kulové kabiny. Od servisního modulu je vidět vyklopené rameno s elektrickou kabeláží od kabiny. Právě toto odpoutávání elektrického konektoru bylo poruchové a způsobovalo problémy lodím Vostok.

Zbržděná kabina, která začíná klesat. Pod oknem je patrná kulatá zásuvka onoho elektrického spojení, konektoru.

![]()
Průnik vrstvami atmosféry a klesání kabiny s ožehnutou tepelnou vrstvou.

Katapultáž boxu se psi a fáze klesání na stabilizačním a později na hlavním padáku.
Přistání boxu se psi.
Další, co addon obsahuje, jsou jednotlivé simulace všech letů lodí Vostok. Vostok - Gagarin, Vostok-2 - Titov, Vostok-3 - Nikolaev, Vostok-4 - Popovič, Vostok-5 - Bykovskij, Vostok-6 - Těreškovová.
Let prvního kosmonauta Gagarina:
To malé červené u rampy je Gagarin...čeká na výtah.

Gagarin se loučí. Tentokrát cenzura raketu nevymazala...

Před nástupem do kabiny.

Usazen v kabině.

Start.

Činnost třetího stupně rakety pracuje normálně. Gagarin v okně může poprvé spatřit modrý horizont Země.

Skříňka se zásobami jídla a pití. Je libo bramborovou kaši v tubě, kávu nebo konzervu?

Pohled z katapultovací sedačky kosmonauta. Vlevo je ovládací panel osvětlení, radiopřijímačů a vysílače, regulace vzduchu a teploty v kabině, magnetofon, ovládání žaluzií oken a orientačního přístroje VZOR, ovládání GLOBUSU na předním přístrojovém panelu. Je zde také pod uzamčeným krytem přepínač manuálního ovládání lodi a brzdícího motoru.
Toto bylo uzamčeno kódem, aby snad nechtěl Gagarin sběhnout - vpodstatě mohl přistát kdekoli na zemi.
V popředí je přístrojový panel, kde je hlavním přístrojem GLOBUS, který ukazuje momentální polohu lodi vůči zemi a případné místo přistání. Dále jsou zde hodiny letu, ukazatel automatiky, budíky na měření tlaku vlhkosti a teploty vzduchu v kabině a v přístrojovém oddíle, měřiče tlaku pracovního plynu orientačních trysek a množství paliva brzdícího motoru, kontrolky.
Ve spodní části je přístroj Vzor. Ono to je vpodstatě okno, kterým se sleduje přes soustavu zrcadel povrch Země. Podle vycentrování obrazu v tomto okně se orientue loď na správný směr, pokud se ovládá ručně.
Všechny lety Vostoků byly plně automatické a řízené povely z řídícího střediska. Nicméně po Gagarinovi se mohlo používat ruční řízení lodi.
Na těchto panelech jsou klikatelný funkční přepínače a je to vše opravdu virtuálně hezky zpracované. Při letu nad Amerikou posloucháte Elvise a když si naladíte jinam, posloucháte něco jiného...

Mezi přístrojovým panelem a orientačním přístrojem VZOR je světelná lampička a kamera. Takže usmívat...

Takto mohl Gagarin a všichni po něm, sledovat oknem Zemi.

Major Gagarin.

Katapultáž sedačky s kosmonautem z kabiny.

Fáze stabilizace a klesání na hlavním osobním padáku.

Gagarin na zemi. Inspekce kabiny a sedačky. Případně dojíst zásoby, co nestihl na oběžné dráze.
No a tak podobně létali i ti ostatní ve Vostoku.