Stránka 10 z 21

Re: In-flight Abort test

Napsal: 18.1.2020 20:21
od Jardax
MaxQ je kombinace vsech dynamickych faktoru, tahu motoru a jejich ucinku na konstrukci, odpor vzduchu v zavislosti na vysce/tlaku... podle letoveho profilu je pro kazdy stroj maxQ nekde jinde. Nekde se protne optimalni zrychleni a optimalni rychlost s optimalnim tlakem a je to :)

Re: In-flight Abort test

Napsal: 18.1.2020 22:07
od mnauprsk
MaxQ je kombinace vsech dynamickych faktoru, tahu motoru a jejich ucinku na konstrukci, odpor vzduchu v zavislosti na vysce/tlaku... podle letoveho profilu je pro kazdy stroj maxQ nekde jinde. Nekde se protne optimalni zrychleni a optimalni rychlost s optimalnim tlakem a je to :)
Promiň, tahle to s Max q není. q je dynamický tlak, který je jasně definovaný - viz https://en.wikipedia.org/wiki/Max_q . Závisí pouze na rychlosti rakety a hustotě vzduchu. Maximum odpovídá maximu součinu hustoty vzduchu a druhé mocniny rychlosti rakety.

Co se týká průběhu testu, tak to z informací na internetu není moc jasné. Našel jsem dva protichůdné scénáře:
1 scénář počítá s tím, že CD provede abort od zrychlující rakety. Jeho obtížnost roste jak s q, tak se zrychlením rakety, proto je nejobtížnější až v době po dosažení maxQ, protože zrychlení rakety během práce prvního stupně obvykle s časem roste, jak se snižuje hmotnost rakety včetně paliva. Tento scénář popsal Lamid.

2. scénář říká, že CD provede abort od rakety s vypnutými motory - viz např. https://www.nasaspaceflight.com/2020/01 ... bort-test/ Tam se píše, že test má dokonce zjistit, jestli CD dokáže včas zareagovat na poruchu prvního stupně simulovanou vypnutím motorů, a že ten test je blízko Max q. Tady https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_2 se dokonce píše, že abort bude přesně v čase Max q. To ale neodpovídá grafu, který sem dal Lamid, takže buď je chybná informace o provedení abortu při Max q, nebo ten graf co sem dal Lamid není přesný (pokud je přesných těch 84 sekund po startu)

Re: In-flight Abort test

Napsal: 18.1.2020 23:19
od Jardax
mnauprsk píše:
MaxQ je kombinace vsech dynamickych faktoru, tahu motoru a jejich ucinku na konstrukci, odpor vzduchu v zavislosti na vysce/tlaku... podle letoveho profilu je pro kazdy stroj maxQ nekde jinde. Nekde se protne optimalni zrychleni a optimalni rychlost s optimalnim tlakem a je to :)
Promiň, tahle to s Max q není. q je dynamický tlak, který je jasně definovaný - viz https://en.wikipedia.org/wiki/Max_q . Závisí pouze na rychlosti rakety a hustotě vzduchu. Maximum odpovídá maximu součinu hustoty vzduchu a druhé mocniny rychlosti rakety.

Co se týká průběhu testu, tak to z informací na internetu není moc jasné. Našel jsem dva protichůdné scénáře:
1 scénář počítá s tím, že CD provede abort od zrychlující rakety. Jeho obtížnost roste jak s q, tak se zrychlením rakety, proto je nejobtížnější až v době po dosažení maxQ, protože zrychlení rakety během práce prvního stupně obvykle s časem roste, jak se snižuje hmotnost rakety včetně paliva. Tento scénář popsal Lamid.

2. scénář říká, že CD provede abort od rakety s vypnutými motory - viz např. https://www.nasaspaceflight.com/2020/01 ... bort-test/ Tam se píše, že test má dokonce zjistit, jestli CD dokáže včas zareagovat na poruchu prvního stupně simulovanou vypnutím motorů, a že ten test je blízko Max q. Tady https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_2 se dokonce píše, že abort bude přesně v čase Max q. To ale neodpovídá grafu, který sem dal Lamid, takže buď je chybná informace o provedení abortu při Max q, nebo ten graf co sem dal Lamid není přesný (pokud je přesných těch 84 sekund po startu)
Chapu. Citujes Wiki bez pochopeni podstaty problematiky.
Strukturalni integrita telesa je dana nejen vnejsim, ale i vnitrnim namahanim. Trup rakety bude na stejne dynamicke namahani zvenci reagovat odlisne za podminek zatizeni nekolka G od motoru a za podminek nuloveho zatizeni.
Takze MaxQ je vzdycky souctem nekolika soucasne pusobicich namahani.

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 0:13
od mnauprsk
Jardax píše: Chapu. Citujes Wiki bez pochopeni podstaty problematiky.
Strukturalni integrita telesa je dana nejen vnejsim, ale i vnitrnim namahanim. Trup rakety bude na stejne dynamicke namahani zvenci reagovat odlisne za podminek zatizeni nekolka G od motoru a za podminek nuloveho zatizeni.
Takze MaxQ je vzdycky souctem nekolika soucasne pusobicich namahani.
Tvůj příspěvek chápu tak, že považuješ za dynamický tlak všechno, co ohrožuje strukturální integritu tělesa.
Tak ještě jednou: dynamický tlak je přesně definovaná fyzikální veličina. Odkaz na wiki jsem sem dával, protože odkaz na nějakou učebnici dynamiky tekunin, na který by sa dalo kliknout a podívat, jsem nenašel, ale jestli máš zájem, tak si nějakou najdi a pročti si a snaž se pochopit sekci věnovanou Bernouliho rovnici.

Strukturální integritu tělesa ohrožují i jiné věci než dynamický tlak. Její ohrožení je komplikovaná problematika, nejde ho nějak jednoduše definovat jedním číslem a spočítat tak jako dynamický tlak. Na čem se shodneme je, že ji ohrožují jak dynamický tlak, tak zrychlení, a jejich vlivy se kombinují.

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 0:41
od Pospíšil
K vaší debatě o nejasném pořadí kroků při abortu doplím svůj zdroj, odkud jsem čerpal informaci, že nejdříve dojde k předprogramovanému úniku CD v definovaném čase a hned na to se vypnou motory prvniho stupně. Takto to popsal Benji Reed na předstartovní tiskovce v Q&A sekci.
Jo a omlouvam se za typo, místo T +84 sec jsem v rychlosti dal +48 ... asi bych teď na cestách neměl psát žádné časové údaje, bo jet lag je svi*a. :lol:


Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 1:29
od Pospíšil



Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 6:05
od Pospíšil
mnauprsk píše:
Jardax píše: Chapu. Citujes Wiki bez pochopeni podstaty problematiky.
Strukturalni integrita telesa je dana nejen vnejsim, ale i vnitrnim namahanim. Trup rakety bude na stejne dynamicke namahani zvenci reagovat odlisne za podminek zatizeni nekolka G od motoru a za podminek nuloveho zatizeni.
Takze MaxQ je vzdycky souctem nekolika soucasne pusobicich namahani.
Tvůj příspěvek chápu tak, že považuješ za dynamický tlak všechno, co ohrožuje strukturální integritu tělesa.
Tak ještě jednou: dynamický tlak je přesně definovaná fyzikální veličina. Odkaz na wiki jsem sem dával, protože odkaz na nějakou učebnici dynamiky tekunin, na který by sa dalo kliknout a podívat, jsem nenašel, ale jestli máš zájem, tak si nějakou najdi a pročti si a snaž se pochopit sekci věnovanou Bernouliho rovnici.

Strukturální integritu tělesa ohrožují i jiné věci než dynamický tlak. Její ohrožení je komplikovaná problematika, nejde ho nějak jednoduše definovat jedním číslem a spočítat tak jako dynamický tlak. Na čem se shodneme je, že ji ohrožují jak dynamický tlak, tak zrychlení, a jejich vlivy se kombinují.
Když zanedbáme nějaké drobnější vlivy, tak na natankovanou a natlakovanou raketu při motorickém letu působí hlavně tyto síly (přičemž v různých fázích letu se jejich velikost mění):
Tah motoru(ů), celkový dynamický odpor prostředí (vzduchu), gravitace, vztlak, vnitřní přetlak nádrží, silové účinky počasí (větru).
Cílem IFA testu je primárně ověřit správnou funkci abort motorů a celého systému záchrany posdky CD v podmínkách kdy to bude nejtěžší pro Crew Dragon, což nemusí být stejný okamžik jako je moment nejvysšího namáhání nosiče.

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 9:25
od Jardax
Mno...

Max Q stands for “Maximum dynamic pressure.” It’s the moment in the launch when the rocket or shuttle is undergoing “maximum mechanical stress.”

To avoid going past their Max Q value, many rockets are designed to throttle their engines down to 80 or 60 percent of their full power as they approach Max Q, in order to decrease the amount of dynamic pressure they have to withstand.

They then throttle back up to full power after they’ve made it through most of the atmosphere, and past one of the most dangerous moments of the launch, Max Q.

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 9:51
od petrsida
Nu však ano, k jevům, které jsou víceméně instantní, nebo se mění pomalu ( tah motoru, zatížení palivem, gravitace) se přidává nejvyšší odpor, který rošt s mocninami a tím pádem nejrychleji

Stáhnutí motoru je logické pro zmenšení zrychlení, nepotřebuješ, aby ti v tenhle okamžik odpor rostl skokové ještě od nadměrného zrychlování

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 10:20
od lamid
Jardax píše:Mno...

Max Q stands for “Maximum dynamic pressure.” It’s the moment in the launch when the rocket or shuttle is undergoing “maximum mechanical stress.”
Neviem odkiaľ si to vzal.
MaxQ (max q) je maximálna hodnota dynamického tlaku (q) pri štarte rakety a v prenose štartu hlásia čas kedy sa dosiahol z telemetrie rakety.
Bod max namáhania rakety nie je definovaný, aspoň pokiaľ ja viem.
To, že pri max q je raketa najviac namáhaná je pravda a to od všetkých síl a tlakov.
Ale či je to 0,5 alebo 2 sek pred, pri alebo po dosiahnutí maximálneho dynamické tlaku sa dá spočítať.



Edit:
Našiel som uvedený text.
https://www.reddit.com/r/space/comments ... coming_up/
žiaľ, je to tam nešťastne formulované, následok je formulovaný ako definícia. Neviem kto je autor toho textu, ale z učebnice prevzaté to istotne nie je.