Starship SN5 v Texasu
- marian007
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 505
- Reputace: 15
- Registrován: 17.4.2015 0:34
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starship SN5 v Texasu
No tak v prvom rade si nemyslím, že som zvolil akokoľvek útočný štýl, až pozoruhodne a zbytočne útočné sú však reakcie niektorých z vás...petrsida píše:Chápeš to blbě, ...
Ten komentář o odpadu je dobrej úlet, to myslíš vážně, zkus se nad tím prosím více zamyslet.
Když už chceš od ostatních, aby se krotili, tak prosím zvol méně útočný styl ty sám, díky.
A ako si sa aj ty sám neskôr zamyslel, komentár o odpade rozhodne žiadny úlet nie je, ak sa má na orbitu dostať prázdny 50 metrový valec bez možnosti kontrolovaného návratu...
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4033
- Reputace: 3143
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Starship SN5 v Texasu
To je ale tvá spekulace, že bude nekontrolovaný
Pokud několik lidí v tom příspěvků cítí útočný tón, tak je možná na čase se nad tím zamyslet
Možná je problém v tom zaměňování spekulace za fakt a následném durdeni se nad tím...
PS, pokud cílem je sbírat data o vstupu do atmosféry, tak bych se dost divil, kdyby to mělo být nekontrolovaně, ale samozřejmě spekulují...
Pokud několik lidí v tom příspěvků cítí útočný tón, tak je možná na čase se nad tím zamyslet
Možná je problém v tom zaměňování spekulace za fakt a následném durdeni se nad tím...
PS, pokud cílem je sbírat data o vstupu do atmosféry, tak bych se dost divil, kdyby to mělo být nekontrolovaně, ale samozřejmě spekulují...
- marian007
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 505
- Reputace: 15
- Registrován: 17.4.2015 0:34
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starship SN5 v Texasu
Skôr mi príde na zamyslenie pokus o akúkoľvek polemiku vo vlákne o SpaceX prezentovať ako utočný tón, no ale čo už, každý sme nejaký. Každopádne ano, vrámci diskusie tu špekulujeme na základe mála dostupných udajov čo máme. Niekto uplne fantazíruje bez akéhokolvek dôkazu, že Starship v tejto fáze nielen dosiahne orbitu, ale uskutoční z nej aj návrat spojený s pristátím. Keďže sa však z dostupných udajov skôr zdá, že prípadný pokus o dosiahnutie orbity Starshipom v tejto fáze je sám o sebe veľmi na hrane, je dosť oprávnené sa domnievať, že Starshipu po dosiahnutí orbity neostane paliva ani na deorbit. Možno áno, to teraz nevieme. Ale ak predsalen nie, tak som sa úplne oprávnene zamyslel nad tým, aký má taký pokus zmysel, keď jeho reálnym výsledkom bude akurát obrovský kus odpadu na orbite. Pre testy, ako bude Starship zvládať prechod atmosférou, totiž úplne stačia suborbitálne skoky.
Ps: petrsida, ak sa ti aj tento môj prispevok zdá útočný, tak sa ti veľmi ospravedlňujem
Ps: petrsida, ak sa ti aj tento môj prispevok zdá útočný, tak sa ti veľmi ospravedlňujem

Re: Starship SN5 v Texasu
To jakože dokážou suborbitálnim skokem nahradit průchod atmosférou z LEO? Kde by na tu rychlost vzali palivo?marian007 píše:Pre testy, ako bude Starship zvládať prechod atmosférou, totiž úplne stačia suborbitálne skoky.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11591
- Reputace: 12082
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN5 v Texasu
Možná bude problém v tom, že se tu spekuluje na základě náznaků budoucího vývoje. Je to celkem tenký led a proto některé soudy jednoho mohou popudit druhého a naopak.
Naše zkušenost s metodami vývoje a testování SpX nás učí, že nastat může cokoli a kdykoli, zejména ale v rychlém sledu a většinou na hranici, někdy až za hranici, možností testovaného HW.
V čem bychom si ale mohli být téměř jistí je to, že SpX dbá na bezpečnost svých zaměstnanců, zákazníků i široké veřejnosti a určitě nebude mít v plánu po sobě na LEO zanechat nějaký neovladatelný velký kus rakety.
Ohledně SSTO schopnosti lodi Starship už EM několikrát mluvil, že toho bude sice schopna, ale bez schopnosti vynést nějaký rozumně velký užitečný náklad.
Pro pomalou deorbitaci prázdné testovací lodě nebude třeba nějaké velké množství paliva. Pokud například nenamontujete RVac motory, payload adaprer, a podobně, máte ušetřenu hmotnost pár tun v konstrukci na deorbit palivo i u SSTO.
Naše zkušenost s metodami vývoje a testování SpX nás učí, že nastat může cokoli a kdykoli, zejména ale v rychlém sledu a většinou na hranici, někdy až za hranici, možností testovaného HW.
V čem bychom si ale mohli být téměř jistí je to, že SpX dbá na bezpečnost svých zaměstnanců, zákazníků i široké veřejnosti a určitě nebude mít v plánu po sobě na LEO zanechat nějaký neovladatelný velký kus rakety.
Ohledně SSTO schopnosti lodi Starship už EM několikrát mluvil, že toho bude sice schopna, ale bez schopnosti vynést nějaký rozumně velký užitečný náklad.
Pro pomalou deorbitaci prázdné testovací lodě nebude třeba nějaké velké množství paliva. Pokud například nenamontujete RVac motory, payload adaprer, a podobně, máte ušetřenu hmotnost pár tun v konstrukci na deorbit palivo i u SSTO.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN5 v Texasu
Tady je problém v tom, že 3 normální Raptory zvednou maximálně 600 tun, včetně samotné lodi, takže kolem 450 tun paliva a to zvedání bude velmi pomalé poblíž této hranice. Takže mě to taky zajímá jak to chtějí vlastně udělat, pokud skutečně mluví o LEO (dosažení kolem 7,9 km/s, třebas na velmi nízké LEO kolem 100 - 180 km se stabilitou jen 1 - několik oběhů, to na první test ani nepotřebují) a nikoliv o nějaké vysoké suborbitě. VAC Raptory ještě nemají. Jejich použití u země by bylo možné pokud budou mít stabilizované konstrukčně trysky, ale i tak by tam byly velké vibrace díky vnikání okolního vzduchu u země do cca poloviny délky trysek zvenčí a utrženým proudnicích vycházejících spalin (turbulence s přimícháváním vzduchu ještě uvnitř trysky, což u normálních atm. motorů vidíme až venku mimo trysku).
Stejně musí vyzkoušet spodek i s 6 pozicemi pro motory, tak bych tam přidal i 3 normální atm. motory, ale ty budou výše a spaliny z nich by už olizovaly i spodní část konstrukce vlastní SS. Uvidíme jak to zašmudlají. Obecně čím méně motorů a tím i paliva, tím sice nižší hmotnost, ale relativně prudce narůstá vliv mrtvé váhy lodi, která se nemění a relativně tak snižuje více a více možnost vůbec dosažení větší výšky, natož schopnost se i částečně kontrolovaně vůbec vrátit aspoň nad oceán.
Stejně musí vyzkoušet spodek i s 6 pozicemi pro motory, tak bych tam přidal i 3 normální atm. motory, ale ty budou výše a spaliny z nich by už olizovaly i spodní část konstrukce vlastní SS. Uvidíme jak to zašmudlají. Obecně čím méně motorů a tím i paliva, tím sice nižší hmotnost, ale relativně prudce narůstá vliv mrtvé váhy lodi, která se nemění a relativně tak snižuje více a více možnost vůbec dosažení větší výšky, natož schopnost se i částečně kontrolovaně vůbec vrátit aspoň nad oceán.
-
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 210
- Reputace: 113
- Bydliště: Most
- Registrován: 13.1.2014 23:38
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starship SN5 v Texasu
Todtv má pravdu. Aby měl Starship vůbec šanci se dostat na "orbitu" jako SSTO, musel by být plný paliva (1200 tun) a byl by problém, aby ho i 6 motorů zvedlo ze Země. I tak by "suchý" Starship musel vážit pod 80 tun (aby se dostal na LEO). Teoreticky to asi možné je, ale spíš sázím na to, že během cca 3 měsíců postaví a otestují SuperHeavy, se kterým se pak Starship snadno dostane na LEO třeba i jen s poloprázdnými nádržemi a se třemi Raptory. Uvidíme. Druhou možností je, že slovem "orbit" myslí jen "skok" do výšky nad 100 km. Do konce roku 2020 se to určitě vyjasní.
Re: Starship SN5 v Texasu
Třeba počítají s tim zvýšením výkonu Raptoru na 250 tun do konce roku. To už by celkem šlo, naplnit nádrže do plna a dát tam 6 atm Raptorů.
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4033
- Reputace: 3143
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Starship SN5 v Texasu
3 měsíce na SH, jako jsou rychlý, ale...
To spíš věřím těm 6 motorům a zvýšenému tahu
Ale byl to jen náznak v rozhovoru, možná je to zbytečná diskuse a bude to stejně jinak
Nejdřív bude potřeba vůbec vzlétnout
Marianě, právě proto, že nic nevíme, je naprosto zbytečně se zlobit, že někdo nechá na orbitě odpad, to je jediná, o co mi šlo
To spíš věřím těm 6 motorům a zvýšenému tahu
Ale byl to jen náznak v rozhovoru, možná je to zbytečná diskuse a bude to stejně jinak
Nejdřív bude potřeba vůbec vzlétnout
Marianě, právě proto, že nic nevíme, je naprosto zbytečně se zlobit, že někdo nechá na orbitě odpad, to je jediná, o co mi šlo