Starship SN3 v Texasu

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1765
Reputace: 2181
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od jakubv »

-----------------
xx jakubv
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1532
Reputace: 325
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od todtv »

Tloušťka stěn je stále 4 mm. Spodní nádrž, nezpevněná dostatečným přetlakem, horní nádrž neunese. Výztuhy má jen malé kolem vstupního otvoru, jinak nic. A to si vemte, že při vzletu na ní ještě bude působit přetížení několika G. Tohle není jako F9, který má v nádržích výztuhy.

Tedy současná konstrukce SS není samonosná pokud je v horní nádrží palivo a spodní není dostatečně natlakovaná, ale funguje stejně jako u Atlasu.

Pokud to bylo jen problémem s nedostatečným tlakem ve spodní nádrži OK, pokud s ním začali mít problém až když byla horní plná. Pokud si mysleli, že to při tom tlaku ve spodní nádrži celé vydrží a ono to nevydrželo, tak mají větší průser a musí upravit celou konstrukci. Tedy by se pozdržela i SN4.
Radši nebudu rozvíjet variantu pokud plnili horní nádrž a věděli, že jim stále klesá tlak ve spodní nádrži pro netěsnost ventilů. To je pak jedině reakce :facepalm: jako u svařování křivostí a nepřiléhavostí u mk1. Ale tak snad to nevedl ten samý člověk, který kontroloval svařování špičky pro mk1, kterou museli 2x opravovat.
Jestli to bylo tím, že test měl na povel někdo, kdo si jen řekl. OK na spodku máme problém s nětěsností, tak aspoň vyzkoušíme vršek a nenapadlo ho, že to spodek bez tlaku neunese, tak to snad ne, že ne? :o Pamatujete jak jsou ty 4 mm tlusté 2 m vysoké skruže ve větru na ten průměr 9 m jak papír a vítr s nima mává?

Zaznamenal jsem kritiku, že pokud jdou takto konstrukčně na hranu, tak nesmí být i v nenatlakovaném stavu vidět nerovnosti (promáčkliny) povrchu.

Takže si dáme orbitální let v květnu 2021 s SN8 (pokud do toho nezasáhnou žádné jiné vnější okolnosti - virus, ekonom. krize apod.)?

To jsem zvědav jak to budou řešit u SuperHeavy, který má nádrže výrazně delší a na toto bude ještě náchylnější.
Jinak oni nepoužívají software jako Ansys apod. jiné na modelování strukturální integrity nádrže s nasimulovanými nerovnostmi + testování potřebného vnitřního přetlaku apod.? To je jednodušší než ve fluent modulu např. modelovat proudění tekutin přes lopatky čerpadel apod.

Na stěnách SN3 nejsou stopy po přivařených větších výztuhách v sekcích nádrží. Jen sem tam přivařená oka na povrch nebo jejich zbytky, Připadně něco menšího uvnitř. Masivní výztuhy jsou až v motorové sekci.
Lukas59
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 113
Reputace: 1
Bydliště: Žilina
Registrován: 22.1.2019 20:37
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od Lukas59 »

Tak SuperHeavy bude musieť mať vnútornú výstuž nakoľko bude niest samotnú Starship, co sa pohybujeme okolo 1300 ton. Som z toho smutný, uvidíme ako sa k tomu Elon vyjadrí (teda ak vôbec) že čo bolo primárnou príčinou tohoto zlyhania...lebo tých variant môže byť kopec. Od zaseknutého ventilu, po zle vyrátane zaťaženie, plnenie a podobne...

Možno je v BocaChica aj nedostatok kvalitných inžinierov, ktorý dokážu toto všetko nasimulovať.

Každopádne mi bolo divné prečo nezačali napĺňať najskôr spodnú nádrž a pri nejakom tlaku aj vrchnú. Predpokladám že aj plnenie nádrží musí mať predom určený postup.
Nakoniec aj toto zlyhanie môže mať svoj zmysel...

Koľko si myslíte že by pridalo "kg" pár stingerov od spodnej prepážky až po vrchnú? Nemyslím zrovna v počte ako je robená motorová sekcia ale napr. len 20% z toho.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27005
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od Dugi »

Musk se už vyjádřil, že bude potřeba analyzovat všechna data. Mohlo prý jít o chybu konfigurace zkoušky.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1532
Reputace: 325
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od todtv »

Lukas59 píše:Koľko si myslíte že by pridalo "kg" pár stingerov od spodnej prepážky až po vrchnú? Nemyslím zrovna v počte ako je robená motorová sekcia ale napr. len 20% z toho.
Snaží se jít na krev, aby zachovali co nejvyšší hmotnost. A SS je zárověň 2. stupeň, kde je každé kg konstrukce navíc velmi znát a dost snižuje nosnost. Např. i u FH každá tuna navíc u konstrukce 2. stupně např, sníží nosnost o 1 - 2 tuny dle výšky orbity velmi hrubě odhadnuto.

Pokud by se potvrdilo, že neúspěch byl kvůli špatné konfiguraci testu, tak nevím. Asi tam mají v týmu více fandů než specialistů s vnitřním vhledem. Nemohli by to zase celé přesunout na Floridu? Tam se už při konstrukci mk2 ukázalo, že tam jsou kvalitnější odborníci a právě vylepšení z Cocoa se přeneslo do Boca Chica a nikoliv naopak (např. využití celokusových skruží, mobilní ocelové stojany místo betonových jen co vidíme). Tohle minimálně z části bude i za tím, že obnovují využití přístavu v LA, kde mají poblíž mozkový firemní trust.

Foto těsně před zhroucením. Na spodní nádrži se začínají více ukazovat promáčkliny jak nedostatečný vnitřní přetlak už nedokáže udržet pláště v kruhovém průřezu, kdy má pevnost. Předtím byly ventingy občas puštěné, nebo uzavřené. Jestli se jim jenom zase kousl ventil na spodní nádrži a nedokázali ho znovu zavřít - tlak dále nekontrolovaně klesal pod dobře vypočítanou a kalkulovanou kritickou mez, když už měli horní skoro plnou LN, tak to by bylo ještě relativně v pohodě. Pokud by to bylo jenom tímto. První hroucení začalo v okolí těchto promáčklin.


Samozřejmě na netu je plno fotek po zhroucení nebo když už se to hroutí a skutečně užitečné vlastní fotky těsně před ukazuje jen pár lidí, kde je vidět pokračující venting ze spodní nádrže + jak se na spodní objevují postupně promáčkliny ještě před rychlým zhroucením. Dobrá jsou na to videa např. od LabPadre, který ukazuje celou událost i déle před zhroucením - spodní nádrž upouštěla postupně a potom stále dusík a mezitím se na ní začaly ukazovat promáčkliny. Pokud se to zhroutilo při tlaku, při kterém to mělo vydržet i s případnými menšími nerovnostmi, tak je problém větší.
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2148
Reputace: 1388
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od Samo »

Teraz sledujem záznam streamu LabPadre a prvá preliačina sa objavila už takmer hodinu pred zlyhaním okolo 1:10:40-45 medzi 7. a 8. prstencom zdola po skoro 20 minútovom ventingu (asi 12:51:55 - 1:10:40) LOX nádrže (dolná). Predtým od začiatku testu niekedy 12:10 času v BC prebehol jeden tiež celkom dlhý medzi 12:36 a 12:47:40 no to ešte nádrž LCH 4 ešte nebola úplne naplnená.

K pozámke výstuží je to zbytočná váha ako píše todtv, tá nádrž držala tú váhu takmer hodinu ako píšem a to už strácli tlak a držalo to okolo 400-500 t kvapalného dusíku. Konštrukcia je dobre prepočítaná, chyby sú vo výrobe a procedúrach čo bude podporené faktom nedostatočnej skúsenosti miestnych pracovníkov ale to vychytajú časom keď získajú Know-How, nieje to neprekonateľný problém otázka je len kedy.

Spracujem tie časy a dám to tu.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1532
Reputace: 325
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od todtv »

Oni mají uvnitř nádrží obslužné vnitřní pochozí pororošty? Nebo co to vidíme že čouhá nyní z visejících zbytků SN3 na LabPadre videu za svítání?
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27005
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od Dugi »

Taky jsem na to koukal. Netuším, co to je.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
jirka4000
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 41
Reputace: 21
Registrován: 13.11.2017 13:50
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od jirka4000 »

Myslím, že to byl špatný nápad, udržovat tlak ve spodní nádrží připouštěním tekutého N2. (Ten LN2 doplňovali do spodní nádrže v průběhu testu vícekrát, viz video). V okamžiku, kdy už v nádrži nebyl žádný tekutý N2, jen plynný, vedlo přidání kapalného N2 k prudkému poklesu teploty a tím i tlaku nutného pro udržení strukturální pevnosti. Důsledkem bylo zborcení nádrže zatížené shora nádrží plnou LN2. ;)
Asi je opravdu problém, sehnat v BocaChica odborný personál. :(
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1532
Reputace: 325
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Starship SN3 v Texasu

Příspěvek od todtv »

To říkám. Dáme dohromady grupu odsud a přihlásíme se tam na 2 roky a bude vyřešeno. :lol: Jestli tam při testu při plné horní nádrží přilejvali dolu LN2 po odpaření, takže se spodek než se LN2 dostatečně odpařil a zvýšil tlak ve vlnách ochlazoval a oteploval a kolísal v něm tlak, tak si drobátko koledovali. :o
Doufám, že tepelný štít a jeho přidělání na plášť bude mít pozdějších generací SS na starost tým z Hawthorne.
Oni jsou na jihu Texasu u hranic s Mexikem ve větším množství nějaká známá úspěšná technologická centra, firmy apod. Odkud by mohli přeplatit lidi? Když 80 % lidí z Cocoa nechtělo čekat nebo se přestěhovat do Texasu a odešlo, tak předpokládám, že se specialisty to bude podobné. Stačilo, že svářečům se nezdál špatný svát na spodku SN2 a specialista na dotaz mlčel, tak to poslali na test a BUM. EM byl asi drobátko napumpovaný, když to i veřejně ventiloval.

SAMO: tak co bude, čekáme. :lol:

Odpovědět

Zpět na „Testování“