Stránka 8 z 37

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 8.5.2024 13:52
od petrsida
když už si člověk mysli, že ho nemůžou překvapit...

fakt me ta ignorance problémů děsí

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 8.5.2024 15:09
od Samo
Tak pamätám si doby keď pre kusnutý ventil odkladala štart aj SpaceX, len to bolo v prvých rokoch F9. Na stupni Centaur by to už mohli mať fakt dávno odladené...

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 14.5.2024 20:59
od Tjov
Tak další odklad na NET 21.5.2024 , tentokráte je problém s únikem hélia na Starlineru. Zajímavá zápletka …

“Sensory na Starlineru detekovaly stopy hélia v pohonném systému, když byl Starliner na rampě minulý týden. Ale tyto detekce u inženýrů nevzbudily žádné obavy, dle osoby obeznámené s okolnostmi.

Inženýři Boeingu vyšetřovali detekované úniky hélia, zatímco ULA řešila vadný solenoid na Atlasu V a potřebují více testů tak aby splnili přísná kritéria pro start.”
NASA officials and Boeing engineers will run tests and try to fix the helium leak before the next possible launch window on May 21 at 4:43 p.m. ET. Helium is used on the Starliner to pressurize the fuel that powers the spacecraft’s thrusters for orbital maneuvering.

[...]

Sensors on Starliner first detected suspicious traces of helium inside the propulsion system while the spacecraft was on the launchpad last week, but those detections did not raise alarm to engineers at the time, according to a person briefed on the mission operations.

Boeing engineers investigated the helium detections while ULA was replacing the faulty valve on Atlas 5 and determined more testing and scrutiny was needed in order to meet the mission’s strict launch safety criteria, the person said.

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 17.5.2024 22:49
od Pospíšil
NET 25.5.2024


Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 21.5.2024 20:26
od Tjov
Tak start nově TBD

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 21.5.2024 21:05
od Peter
Mno, stale ta sama jiz 3 roky stara otazka... Ono to nekdy poleti???

Kazdopadne dobry pristup NASA ohledne uniku helia.
Bez tlakovani motoru se nedostanou ani nahoru a hlavne dolu...

Velka firma == velke problemy!

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 22.5.2024 7:25
od Tjov
Tak mimo nespokojenosti s komunikací NASA vs. novinářská komunita ohledně CFT, zmiňuje Eric Berger , že se proslýchá o mnohem větším zdržení :krčící rameny:

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 22.5.2024 8:44
od jakubv
Tak bude jistě zajímavé sledovat, zda zakotví u ISS dříve tento Starliner nebo první Dream Chaser s nákladem ....

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 22.5.2024 8:59
od Tjov
Další střípek do skládačky:

Po problému s ventilem při OFT-2, který znemožnil start Starlineru se Boeing rozhodl pro operační provozní řešení. Tím že po natankování Starlineru se otevírá 60 denní okno pro start. Má to omezit (vyloučit) možnost reakce paliva se vzdušnou vlhkostí což způsobilo "zareznutí" ventilu. Toto 60 denní okno je vodítkem a inženýři Boeingu byli dotázání zda-li může být delší. Toto operační provozní řešení fungovalo hezky pro OFT-2 a bude použito i při CFT-1, nicméně pro operační lety je nutný redesign pohonného systému, který by měl být nejpozději na misi Starliner-2. Toto mimo jiné požaduje NASA.

Starliner byl plně natankován 5.4.2024 , takže do 5.6.2024 máme 60 denní "workaround solution window" :naštvaný:

zdroj


Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 22.5.2024 10:42
od Pospíšil
Tak že by zaokrouhlili zpoždění na kulatých 5 let? ... :facepalm:
Dugi píše: 2.8.2018 20:39 K pilotované misi lodi Starliner by mělo dojít v polovině roku 2019.
Zdroj
... pro srovnání, SpaceX měli s první pilotovanou misí DM-2 zaky zpoždění, ale jen cca 1 rok.
Plán byl duben 2019, realita pak květen 2020.