Super Heavy (BFR)

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 377
Reputace: 289
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Thales »

Myslel jsem, že SpX převáží loď i booster nenatlakované?
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 508
Reputace: 641
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od MrG »

Thales píše: 14.4.2025 18:30 Myslel jsem, že SpX převáží loď i booster nenatlakované?
Na QD su pocas prepravy pripojene hadice.
Booster aj StarShip je pod tlakom. Nie je to zdaleka tlak ako pri starte, to vobec.
Je to v podstate "plechovka" a ta ked je pod tlakom vascim ako atmosfericky, tak je ovela stabilnejsia a nehrozi zbortenie.
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 377
Reputace: 289
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Thales »

To je mi jasné o té stabilnější plechovce, ostatně není to historicky poprvé, kdy raketa musí být natlakována, jen jsem nevěděl, že se to týká SH/SS.
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 377
Reputace: 289
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Thales »

Prvním kusem Superheavy V2 bude mít pravděpodobně pořadové číslo 18. Bude mít o dva motory více, tj. 35 a pravděpodobně dva panely rychlého odpojení. Zkušební nádrž určená k testům v "drtiči plechovek" je už ve výrobě v hale.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11585
Reputace: 12063
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Pospíšil »

Pár novinek v konstrukci Super Heavy, prezentované na včerejší aktualizaci vize The Road to Making Life Multiplanetary.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2509
Reputace: 3553
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Tjov »

už 24 hodin probíhá cryotest testovací nádrže TT17(testtank 17) nebo B18.1
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 377
Reputace: 289
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Thales »

Nedávno jsem se divil nad tím, že SpX převáží lodě natlakované aby to vůbec vydržely i když se přepravují ve vertikální pozici, což je z hlediska strukturální pevnosti snazší. Už nějakou dobu se mluvilo o přepravě lodí z mateřského výrobního závodu Starbase v Texasu na Floridu, kde by probíhal provoz a údržba. Dnes jsem viděl video, ve kterém se probírala mimo jiné dokumentace, která tuto přepravu potvrzuje. Čemu se podivuji? Že budou převážet nikoliv díly, ale opravdu kompletní celky v horizontální poloze, což bude i se sebedokonalejším vypodložením strukturálně náročnější než přeprava po místním plácku ve vertikální poloze. To bude hodně zajímavé vzhledem k tomu, že SpX se snaží materiál na jejích výtvorech spíše ubírat než přidávat.

https://youtu.be/CWYryy9vZJo?si=AG_5yiO0LS2zhtAK&t=1007
Uživatelský avatar
Edemski
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1725
Reputace: 748
Bydliště: Ostrava
Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Edemski »

Apríl už byl, tak nevím... Mi to přijde nějaký divný
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11585
Reputace: 12063
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Pospíšil »

Detail nového pevného mezistupně boosteru. Na Sojuzech mají velmi podobný design už mnoho desítek let.

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 377
Reputace: 289
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Thales »

Zajímalo by mě jestli to byla přímá "inspirace", nebo si k tomu došli zcela nezávisle na základě obecných principů?

Také by mě zajímalo jestli při odstarěnění čtvrého kormidla (které přeci jen poskytuje určitou redundanci) vědomě obětovali zálohu v případě, že se něco stane, ve prospěch vyšší nosnosti a ceny? Prostě si řekli, že raději občas nějakou superheavy ztratí než aby pokaždé sebou vláčeli něco, co až tak úplně nezbytně nepotřebují? Nebo se snad ukázalo, že je SH tak dobře ovladatelná, že by byla schopná přistát na věži jen se dvěma kormidly? Jasně, že kormidla se uplatní jen v nadzvukových rychlostech hodně vysoko, ale pokud tu loď nenasměrují v případě poruchy správně, tak by to stálo hodně paliva navíc aby jí dostali tam, kam chtějí aby mohla přistát normálním způsobem na věži.

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“