Wopat: Ahá, tak takové to tedy bylo...

Ovšem zážitek to musel být nádherný. Asi se nechám inspirovat a zkusím si to také, až bude zase někdy čas.
A nyní již nové zprávy z KKA.
Soudružky a soudruzi, zdraví vás Vasil Kerbolov, zpravodaj časopisu Zelené Právo. Naše znárodněná kosmická agentura vydala oficiální prohlášení, že naše utahování opasků, tvrdá práce soudruhů odsouzenců na Kibiři a několikakilometrové fronty na banány se konečně opět vyplatily.
Úřadem pro kontrolu pravdivosti novinových článků mi bylo povoleno zveřejnit zápisky z příprav a průběhu posledních dvou misí KKA, ve kterých se dozvíte více.
Mise první: Dunění na Duně
Soudruzi inženýři KKA v posledních měsících pracovali na vývoji nového typu rakety Orin-3, která je založena na původní Orin-2 (všichni si zajisté pamatují úspěšné lety na Mun a Minmus), jen je u druhého stupně použito atomových motorů pro meziplanetární lety. Na špici pak oči zvídavé mohou spatřit přistávací modul, který byl pro první meziplanetární let upraven jako bezpilotní - sonda DUNA 01. Ano, tento úspěch vědy a techniky má mít namířeno na Dunu.
Nejchytřejší zelené mozky několik dní propočítávaly nejvhodnější dobu pro start. Díky tvrdé práci všech zúčastněných byly raketa i sonda dokončeny již několik týdnů předem a tak si na pravý okamžik musely počkat.
Po dlouhém čekání přišel okamžik startu. Země se otřásala pod rachotem silných motorů a celý kolos se sunul stále rychleji k nebi (viz. foto)

Záznam z řídícího střediska vesmírných letů KKA:
Vedoucí směny soudruh inženýr Alexandr Kerbuldžian: Hlaste stav
Ivan: výška 30 000, náklon 50
Voloďa: palivo 20%
Nataša: všechny systémy pracují normálně
...
A: Hlaste stav
I: výška 40 000, náklon 40
V: palivo 10%
N: všechny systémy pracují normálně
...
A: Hlaste stav
I: výška 50 000, náklon 30
V: došlo palivo v prvním stupni!!!
A: odhoďte první stupeň, proveďte zážeh druhého stupně
V: hotovo, pokračujeme
N: všechny systémy pracují normálně
...
A: Hlaste stav
I: výška 60 000, náklon 20
V: to palivo dochází nějak rychle...
A: OPAKUJTE TO, SOUDRUHU!
V: to palivo, soudruhu inženýre, kontrolky hlásí příliš rychlý úbytek paliva ve druhém stupni!
N: všechny systémy pracují normálně
A: jak je to možné????
N: prostě to šlape jak má...
A: ale ne, ptám se na to palivo!!!
V: hlavní nádrž je plná, palivo ubývá z radiálních bloků jedna a tři - na nich jsou přímo napojené motory
A: co to znamená?
V: palivo se nepřečerpává z hlavní nádrže k motorům...
v tu chvíli se rozlétly dveře na fotobuňku a do sálu vrazil hlavní technik
HT: ještě nestartujte, zjistil jsem, že na druhém stupni chybí přečerpávání z centrální nádrže do radiálních nádrží s motorem!!!
A: kterej ignorant! Myslíte si, že můžeme každý den střílet miliardy Kerublů soudruhu Bohu do oblak?
...
Podle prohlášení tiskového mluvčího KKA šlo o záškodnickou akci některé ze západních imperialistických zemiček, které nám závidí naše úspěchy a sabotér je již deportován do idilického prostředí rekreačního střediska na Kibiři, kde se pravděpodobně stane členem nějakého mezinárodního fotbalového klubu - soudím tak dle věty "
Bude kopat jako barevnej!"
Naštěstí bylo počítáno i s variantou neúspěšného startu a v montážní hale čekala na start sestřička právě vypuštěné a naprosto zbytečné sondy - DUNA 02. Během několika málo hodin byl překontrolován technický stav - zejména přečerpávání mezi nádržemi, doplněno palivo a vše připraveno ke startu.
Tentokrát šlo již všechno hladce a DUNA 02 se zdárně dostala na oběžnou dráhu kolem Kerbinu, načež započala několikaminutový zážeh pro cestu k Duně.
Po necelých 85 dnech hlásí konrolka v řídícím centru, že se DUNA 02 přiblížila ke svému cíli. Bylo cítit napětí a vedoucí směny si občas nervózně poklepal na klávesnici na klávesu F5 (proč, to nikdo netuší). Sonda provedla zážeh pro získání orbity okolo planety - Bohužel kvůli chybě v navigaci šlo o polární oběžnou dráhu.

Po několika dalších hodinách a nepříliš složitých manévrech byla již sonda s dostatkem paliva na nízké oběžné dráze a započala sestup. Nejprve byl odhozen druhý stupeň (ve kterém zbylo ještě trochu paliva, což je dobré vědět pro případný pilotovaný let na Dunu a zpět).

Poté již následoval řízený sestup do velmi řídké atmosféry, kterou zde všichni očekávali. Padáky se postupně vysunuly a i přesto byla rychlost sestupu příliš vysoká. Opět pomohlo pár krátkých brzdných zážehů.

Nakonec sonda DUNA 02 zdárně dosedla. Vysokou rychlost sestupu i při devíti otevřených padácích vědátoři vysvětlili tím, že sonda dopadla na jakési pohoří - výškoměr ukazoval přes 3700 metrů - kde je atmosféra na Duně ještě stále hodně řídká.

Po sezbírání potřebných údajů a odeslání množství fotografií z rudé planety bylo rozhodnuto, že bude DUNA 02 nejen prvním strojem, který přistál na Duně, ale i prvním strojem, který z Duny odstartoval.
Tento pokus měl ukázat, jak je energeticky náročné odstartovat z Duny na její oběžnou dráhu.
I v tomto testu obstála DUNA 02 na výbornou a zapsala se tak do učebnic kosmonautiky.
Mise druhá: SSTO (Stroj Samochodnyj Transporter Orbitalnyj)
V nedávné době zveřejnila KKA výsledky své práce na letounech KiG. V této oblasti zaznamenalo oddělení pro letectví KKA veliké pokroky. Po mnoha zničených strojích (všechny dálkově řízené) se podařilo sestrojit letoun s kombinovaným pohonem (proudový/raketový), který je schopen dosáhnout nízké oběžné dráhy. Nese označení
KiG-10
Při pokusném startu č. 17 se povedlo našim pilotům (kteří seděli v teple řídícího centra) dosáhnout hranice 18 000 metrů pouze za pomoci proudových motorů a poté za pomoci raketového motoru oběžné dráhy ve výšce 100 km.

Pak dostal někdo ten pitomej nápad:
Máme ještě dost paliva, co takhle s tím krámem zadokovat na KKA-SS1?
Všichni to jásavě uvítali, ale po chvíli začal mrznout úsměv na tvářích. S touto variantou nikdo nepočítal a vesmírná stanice se nacházela sice pohodlně na své dráze 150 km nad zemí, ale velmi daleko od KiG-10. Začala honička po orbitě - osm oběhů stačilo. V průběhu přibližování však došlo k jiné nemilé situaci. KiG-10 nebyl stavěn pro složité manévrování a velmi rychle došlo palivo RCS tryskám. Pouhých několik set metrů od stanice.
"
Máme letadlo za miliardu na orbitě a nemůžeme s ním hnout - to mi ministr poděkuje" povzdychl si vedoucí směny. V zápětí se ale ozval kdosi z přítomných: "
Na SS je přeci servisní modul, tak ať s ním někdo doletí k 'desítce' a dotankuje palivo..." a než stačil dokončit, vlepil mu vedoucí směny hubana pěkně po Husákovsku.
Záběry ze záchrany KiG-10:
KKA-SS1
Bill v servisním modulu se snaží zadokovat u KiG-10
KiG-10 už s doplněným palivem pro RCS dokuje u KKA-SS1
Všichni zase pohromadě...
A to je pro dnešek vše. Kdybych někoho štval tím, jak tady spamuju, tak mi to, prosím, vytkněte. Ale mě to prostě baví
