Re: Pochlubte se!
Napsal: 15.8.2013 22:00
Přináším další zprávy z konferenčího sálu KKA.
Za posledních pár dní dosáhli naši soudruzi několika drobných, leč pro KKA významných úspěchů.
Prvním bylo dokončení mise "MUN" - tedy návrat Jebediaha z Munu zpět na Kerbin.
Konstruktéři návratového modulu Eagle byli přesvědčeni, že nebude žádný problém s palivem, protože ho zbylo mnoho v nádržích přistávací části.
Jebediah tedy sebral poslední vzorky horniny (či spíše Muniny), zasalutoval vlajce KKA a s písní "Kupředu levá, zpátky ni krok..." na rtech stiskl tlačítko "zážeh".

Všichni, kdo ten pocit znáte, mi dáte za pravdu, že je to nádhera, když se ladně odpoutáte od pevné půdy jiného vesmírného tělesa a vydáte se na zpáteční cestu domů... na Kerbin... a vše nasvědčuje tomu, že se to zdaří.
Po chvíli letu hlásí kontrolka paliva, že v přistávací části modulu již není ani kapka. Jeb tedy odhazuje přebytečnou zátěž a v návratovém modulu se blíží k oběžné dráze Kerbinu.

Okna na všech domech jsou již zaplněna vlaječkami, rudý koberec na letišti ještě naposledy vyklepávají soudružky uklízečky, děti po celém světě si nechávají zdát sen o tom, že jednou budou jako náš hrdina Jebediah, a jejich rodičové si připíjejí na Jebův šťastný návrat... jen v místosti řídícího střediska vesmírných letů KKA je noční směna na nohách a upravuje poslední detaily návratu... náklon při vstupu do atmosféry, čas a výška kdy oddělit kabinu od nádrže s motorem, přesná výška pro vysunutí padáku a hlavně - místo dopadu!
Zdá se totiž, že Jeb bude muset vstoupit do atmosféry na noční straně Kerbinu. Bude velmi obtížné odhadnout, kam přesně jeho kabina dopadne.
Vedoucí směny proto volá Jebovi...
- Tady řídící středisko vesmírných letů KKA (sakra, to nešlo zkrátit?)
- Eagle, slyším
- Jebe, máme tu problém (to už jsem někde slyšel, ale nemělo to být naopak?)
- Já jsem v plechovce uprostřed vesmíru a vy máte problém? To si děláte srandu, co?
- No dobře, tak ty budeš mít asi problém
- Povídej
- Buď zůstaneš na současné návratové dráze a zahučíš do atmosféry někde uprostřed noci, nebo zkusíš upravit dráhu letu tak, aby...
- Na úpravy kašlu, kdo se bojí, nesmí do kosmu. Z Kerbipisu jsem měl sice trojky, ale kde jsou kopce si matně pamatuju. Zkusím to do tmy, ať jsem na snídani doma. Končím... (cvak)
A už se nikdo nedoví, jestli po této větě vedoucí směny vydechl obdivně "hrdino..." nebo se jen ušklíbl a pronesl "blázne..."
Minuty ubíhaly a blížil se okamžik vstupu do atmosféry. Jeb naposledy upravil několika krátkými zážehy dráhu letu a rychlost, oddělil kabinu od zbytku lodi a doufal, že vše dobře dopadne...

Kabina se zmítala ze strany na stranu, plameny začaly olizovat nejdříve spodek, ale pak se postupně protáhly a pohltily ji celou... nicméně rychlost pádu klesala, až dosáhla hranice pro vysunutí padáku.
ŠKUB... a je to
Pár stovek metrů nad zemí jsou již vidět obrysy mírně zvlněné krajiny. Rychlost setupu je přijatelná a po chvíli osmahlá kabina dosedá měkce do trávy.

Jeb se vykutálí ven a nadšeně vdechuje čistý a svěží vzduch... Od východu se blíží helikoptéra, která ho má vyzvednout... a ráno si dá štrůdl od maminky!
Dalším úspěchem bylo dopravení sondy s upravenou verzí Munochodíku na Minmus.
Vzhledem k podobné (úspěšné) misi na Mun se zdálo, že půjde o rutinní záležitost. Problém nastal ale již krátce po startu, kdy nosná raketa dosáhla oběžné dráhy Kerbinu. "Minmus je tak trochu nakřivo!" hlásí kontrola letu. Jasně, jasně, kdo to ví a myslí dopředu, může s tím počítat už při startu. Ostatní prostě upraví náklon orbity a dělají, jako že se nic nestalo.
"Pokračujeme dál - zážeh směr Minmus!" zaznělo sálem a sto kilometrů nad zemí vyšlehl plamen z trysky. Loď nabrala správný směr. Nezbývá než čekat...

"Hlaste polohu sondy." přikazuje vedoucí směny. To probudilo kontolu letu z dřímoty... "Ehe e eeee tamta blikající tečka na té velké obrazovce..." zmateně odpovídá soudruh kontrolór. "Já ti dám spát mi při práci" hněvá se vedoucí směny. Kontrolórův kolega je pohotovější a zorientuje se rychle v číslech a písmenkách... "Blížíme se k Minmusu, šéfe, budeme muset začít brzdit, nebo tak něco..." To vedoucího uklidní. "Postupujte podle směrnice - však to znáte - jako minule na Munu" odvětí již vlídněji.
Ostatní probíhá podle předem stanoveného plánu. Až na malý šok, který zažijí všichni, když se jim na monitorech zobrazí první snímky z povrchu. To vypadá skutečně jako zmrzlé jezero... a další... a další... jinak kopce.
Vyvstává otázka, zda přistát na svahu kopce a riskovat převrhnutí, nebo dosednout na zamrzlou plochu jezera. Jezero nakonec vyhrálo - "Když se budem propadat, prostě rychle odstartujem" rozhodl vedoucí směny.
Po několika průletech sonda hladce dosedla a vypustila malého slídila na průzkum.


Pohyb Munochodíku... tedy Minmuschodíku ztěžovala jen velmi nízká přitažlivost a tak se musel pohybovat velmi, velmi pomalu a opatrně...
Uff.
A pokud vás ještě baví číst, mám tu třetí úspěch - pilotovaný let na Minmus a zpět.
Tohoto letu se výjimečně zúčastnil nováček - Gregtrey Kerman. Ostřílený veterán Jebediah je v současné chvíli na palubě vesmírné stanice KKA-SS.
Pro tento let vedení KKA zvolilo stejnou nosnou raketu Orin-2 a přistávací modul Eagle, jako byly použity při cestě na Mun a zpět.

Start se z důvodu krásného počasí vůbec nemusel odkládat. Do tónů budovatelských písní zaduněly motory prvního stupně a celý kolos pomalu stoupal k výšinám. Poučen z přechozích letů již Gregtrey včas upravil náklon oběžné dráhy okolo Kerbinu tak, aby odpovídala dráze Minmusu, v pravý okamžik provedl zážeh a jeho vesmírný koráb se vydal na cestu.
Po několika dlouhých dnech se přiblížil ke svému cíli. Přesně podle manuálu provedl brzdící zážeh a dostal se na oběžnou dráhu. Jako nováček si nedovolil udělat chybu a postupoval přesně krok za krokem...
Takže to máme
- přibrzdit.... splněno
- najít zmrzlou plochu velkou tak, abych se tam trefil..... ahá, támhle, ta by šla... splněno
- začít brzdit a přistát tam..... ok, jdu na to...

... tááááááák hezky pomalu ... a je to - splněno
- nahlásit úspěšné dosednutí ... CVAK ... Eagle-2 přistál ... CVAK (než tam ten signál doletí, juknu co mám dál na seznamu)
- vystoupit ven a vztyčit vlajku - tak fajn, jdu ven...
Díky Gregtreyově zbrklosti ale došlo k tomu, že neslyšel příchozí zprávu řídícího centra KKA. A ani oni tedy nevěděli, co se děje... a co se dělo? Greg vystoupil z modulu. Díky nízké gravitaci si mohl krásně poskakovat. Když ale dopadl potřetí a ošklivě si natloukl, rozhodl se, že raději jukne na další bod seznamu - co že to bylo? Jo, ta vlajka! Ale dávat vlajku tady v ďolíku, aby jí nebylo vidět, to je přeci nesmysl. To by chtělo támle na vrchol toho kopečku... to nemůže být daleko...
Rozhodl se, že tam zaletí pomocí Jetpacku. Když však ukazatel množství paliva klesal povážlivě k polovině nádrže a Greg se dostal teprve k úpatí toho "kopečku" došlo mu, jak šeredně se mýlil - to jasné světlo, malý rozměr planety a vůbec všechno zmrzlé - to všechno zkresluje vzdálenosti. Vydal se tedy na zpáteční cestu k modulu a rozhodl se pro jiný plán.
- Paliva v nádržích je víc než dost, tož si tam zaletím s celou lodí...
Kdyby to věděli soudruzi v KKA, dozajista by mu vysvětlili, že to není dobrý nápad. Stejně jako špatný odhad na vzdálenost, bude totiž i špatný odhad na výšku - tedy hloubku. A ještě hůř se pozná, jak moc velký náklon má povrch pod lodí. Ale nebyl nikdo, kdo by to Gregtreyovi řekl. A tak to musel zjistit na vlastní kůži z kabiny modulu ve výšce několika tisíc metrů nad ... nad čím vlastně?
- To je fuk, hlavně držet čumák nahoře. Pomalu doprava, ještě kus. Je to dole vrchol, nebo ještě svah? Zatracený světlo a led. Jdu níž. Ještě. Ha, odraz od světlometu. Dobrý, vypadá to rovně. Níž... a jdeme na přistání... to ale není moc rovný, to teda.... červená kontrolka se změnila na zelenou a oznámila kontakt s povrchem. Trup lodi se lehce naklonil, RCS trysky začaly zběsile vyrovnávat a otřásat celým modulem... Co teď? Když je vypnu, loď se nakloní úplně, když ne, tak jim dojde palivo. Vypnu je a připravím se na start, kdyby něco. CVAK. Modul dosedl celou vahou na svah. Lehce zklouzl o metr níž a nakonec se zastavil. Greg spolk srdce, které měl až v krku a jen díky tomu mu nespadlo do kalhot. Vystoupil ven a vydal se proti svahu - na vrchol.

Cesta mu zabrala ještě další kilometr, než tam dorazil. Tak moc se nechal oklamat zrádnou ledovou krásou tohoto měsíce. Ale nakonec, štastný že to dokázal, rozvinul vlajku KKA a zasalutoval.

Pak se vydal zpět. Po cestě sebral vzorky horniny... je to hornina, nebo spíš zmrzlina? Ohlásil řizení KKA splnění mise a návrat a vydal se zpět.

Sice se řídil manuálem, ale věděl, že se může spolehnout i na své vlastní dovednosti. Že již není žádný usmrkánek a mnohé dokáže. A tak, když dorazil ke Kerbinu, rozhodl se, že (stejně jako jeho vzor Jebediah) nebude čekat na přistání za světla, ale "napere to do tmy."


A stejně jako jeho předchůdce i on to zvládl na výbornou.

Nikomu však neprozradil své dobrodružství s vlajkou na vrcholu hory a nikdo se ho na to ani neptal. Všichni Kerbalané si dodnes myslí, že jednal přesně podle předpisů. Jen vědci v laboratořích nemohou přijít na to, proč ve vzorcích "z ledu na jezeru" jsou opravdové kusy horniny...
Za posledních pár dní dosáhli naši soudruzi několika drobných, leč pro KKA významných úspěchů.
Prvním bylo dokončení mise "MUN" - tedy návrat Jebediaha z Munu zpět na Kerbin.
Konstruktéři návratového modulu Eagle byli přesvědčeni, že nebude žádný problém s palivem, protože ho zbylo mnoho v nádržích přistávací části.
Jebediah tedy sebral poslední vzorky horniny (či spíše Muniny), zasalutoval vlajce KKA a s písní "Kupředu levá, zpátky ni krok..." na rtech stiskl tlačítko "zážeh".

Všichni, kdo ten pocit znáte, mi dáte za pravdu, že je to nádhera, když se ladně odpoutáte od pevné půdy jiného vesmírného tělesa a vydáte se na zpáteční cestu domů... na Kerbin... a vše nasvědčuje tomu, že se to zdaří.
Po chvíli letu hlásí kontrolka paliva, že v přistávací části modulu již není ani kapka. Jeb tedy odhazuje přebytečnou zátěž a v návratovém modulu se blíží k oběžné dráze Kerbinu.

Okna na všech domech jsou již zaplněna vlaječkami, rudý koberec na letišti ještě naposledy vyklepávají soudružky uklízečky, děti po celém světě si nechávají zdát sen o tom, že jednou budou jako náš hrdina Jebediah, a jejich rodičové si připíjejí na Jebův šťastný návrat... jen v místosti řídícího střediska vesmírných letů KKA je noční směna na nohách a upravuje poslední detaily návratu... náklon při vstupu do atmosféry, čas a výška kdy oddělit kabinu od nádrže s motorem, přesná výška pro vysunutí padáku a hlavně - místo dopadu!
Zdá se totiž, že Jeb bude muset vstoupit do atmosféry na noční straně Kerbinu. Bude velmi obtížné odhadnout, kam přesně jeho kabina dopadne.
Vedoucí směny proto volá Jebovi...
- Tady řídící středisko vesmírných letů KKA (sakra, to nešlo zkrátit?)
- Eagle, slyším
- Jebe, máme tu problém (to už jsem někde slyšel, ale nemělo to být naopak?)
- Já jsem v plechovce uprostřed vesmíru a vy máte problém? To si děláte srandu, co?
- No dobře, tak ty budeš mít asi problém
- Povídej
- Buď zůstaneš na současné návratové dráze a zahučíš do atmosféry někde uprostřed noci, nebo zkusíš upravit dráhu letu tak, aby...
- Na úpravy kašlu, kdo se bojí, nesmí do kosmu. Z Kerbipisu jsem měl sice trojky, ale kde jsou kopce si matně pamatuju. Zkusím to do tmy, ať jsem na snídani doma. Končím... (cvak)
A už se nikdo nedoví, jestli po této větě vedoucí směny vydechl obdivně "hrdino..." nebo se jen ušklíbl a pronesl "blázne..."
Minuty ubíhaly a blížil se okamžik vstupu do atmosféry. Jeb naposledy upravil několika krátkými zážehy dráhu letu a rychlost, oddělil kabinu od zbytku lodi a doufal, že vše dobře dopadne...

Kabina se zmítala ze strany na stranu, plameny začaly olizovat nejdříve spodek, ale pak se postupně protáhly a pohltily ji celou... nicméně rychlost pádu klesala, až dosáhla hranice pro vysunutí padáku.
ŠKUB... a je to
Pár stovek metrů nad zemí jsou již vidět obrysy mírně zvlněné krajiny. Rychlost setupu je přijatelná a po chvíli osmahlá kabina dosedá měkce do trávy.

Jeb se vykutálí ven a nadšeně vdechuje čistý a svěží vzduch... Od východu se blíží helikoptéra, která ho má vyzvednout... a ráno si dá štrůdl od maminky!
Dalším úspěchem bylo dopravení sondy s upravenou verzí Munochodíku na Minmus.
Vzhledem k podobné (úspěšné) misi na Mun se zdálo, že půjde o rutinní záležitost. Problém nastal ale již krátce po startu, kdy nosná raketa dosáhla oběžné dráhy Kerbinu. "Minmus je tak trochu nakřivo!" hlásí kontrola letu. Jasně, jasně, kdo to ví a myslí dopředu, může s tím počítat už při startu. Ostatní prostě upraví náklon orbity a dělají, jako že se nic nestalo.
"Pokračujeme dál - zážeh směr Minmus!" zaznělo sálem a sto kilometrů nad zemí vyšlehl plamen z trysky. Loď nabrala správný směr. Nezbývá než čekat...

"Hlaste polohu sondy." přikazuje vedoucí směny. To probudilo kontolu letu z dřímoty... "Ehe e eeee tamta blikající tečka na té velké obrazovce..." zmateně odpovídá soudruh kontrolór. "Já ti dám spát mi při práci" hněvá se vedoucí směny. Kontrolórův kolega je pohotovější a zorientuje se rychle v číslech a písmenkách... "Blížíme se k Minmusu, šéfe, budeme muset začít brzdit, nebo tak něco..." To vedoucího uklidní. "Postupujte podle směrnice - však to znáte - jako minule na Munu" odvětí již vlídněji.
Ostatní probíhá podle předem stanoveného plánu. Až na malý šok, který zažijí všichni, když se jim na monitorech zobrazí první snímky z povrchu. To vypadá skutečně jako zmrzlé jezero... a další... a další... jinak kopce.
Vyvstává otázka, zda přistát na svahu kopce a riskovat převrhnutí, nebo dosednout na zamrzlou plochu jezera. Jezero nakonec vyhrálo - "Když se budem propadat, prostě rychle odstartujem" rozhodl vedoucí směny.
Po několika průletech sonda hladce dosedla a vypustila malého slídila na průzkum.


Pohyb Munochodíku... tedy Minmuschodíku ztěžovala jen velmi nízká přitažlivost a tak se musel pohybovat velmi, velmi pomalu a opatrně...
Uff.
A pokud vás ještě baví číst, mám tu třetí úspěch - pilotovaný let na Minmus a zpět.
Tohoto letu se výjimečně zúčastnil nováček - Gregtrey Kerman. Ostřílený veterán Jebediah je v současné chvíli na palubě vesmírné stanice KKA-SS.
Pro tento let vedení KKA zvolilo stejnou nosnou raketu Orin-2 a přistávací modul Eagle, jako byly použity při cestě na Mun a zpět.

Start se z důvodu krásného počasí vůbec nemusel odkládat. Do tónů budovatelských písní zaduněly motory prvního stupně a celý kolos pomalu stoupal k výšinám. Poučen z přechozích letů již Gregtrey včas upravil náklon oběžné dráhy okolo Kerbinu tak, aby odpovídala dráze Minmusu, v pravý okamžik provedl zážeh a jeho vesmírný koráb se vydal na cestu.

Po několika dlouhých dnech se přiblížil ke svému cíli. Přesně podle manuálu provedl brzdící zážeh a dostal se na oběžnou dráhu. Jako nováček si nedovolil udělat chybu a postupoval přesně krok za krokem...
Takže to máme
- přibrzdit.... splněno
- najít zmrzlou plochu velkou tak, abych se tam trefil..... ahá, támhle, ta by šla... splněno
- začít brzdit a přistát tam..... ok, jdu na to...

... tááááááák hezky pomalu ... a je to - splněno
- nahlásit úspěšné dosednutí ... CVAK ... Eagle-2 přistál ... CVAK (než tam ten signál doletí, juknu co mám dál na seznamu)
- vystoupit ven a vztyčit vlajku - tak fajn, jdu ven...
Díky Gregtreyově zbrklosti ale došlo k tomu, že neslyšel příchozí zprávu řídícího centra KKA. A ani oni tedy nevěděli, co se děje... a co se dělo? Greg vystoupil z modulu. Díky nízké gravitaci si mohl krásně poskakovat. Když ale dopadl potřetí a ošklivě si natloukl, rozhodl se, že raději jukne na další bod seznamu - co že to bylo? Jo, ta vlajka! Ale dávat vlajku tady v ďolíku, aby jí nebylo vidět, to je přeci nesmysl. To by chtělo támle na vrchol toho kopečku... to nemůže být daleko...
Rozhodl se, že tam zaletí pomocí Jetpacku. Když však ukazatel množství paliva klesal povážlivě k polovině nádrže a Greg se dostal teprve k úpatí toho "kopečku" došlo mu, jak šeredně se mýlil - to jasné světlo, malý rozměr planety a vůbec všechno zmrzlé - to všechno zkresluje vzdálenosti. Vydal se tedy na zpáteční cestu k modulu a rozhodl se pro jiný plán.
- Paliva v nádržích je víc než dost, tož si tam zaletím s celou lodí...
Kdyby to věděli soudruzi v KKA, dozajista by mu vysvětlili, že to není dobrý nápad. Stejně jako špatný odhad na vzdálenost, bude totiž i špatný odhad na výšku - tedy hloubku. A ještě hůř se pozná, jak moc velký náklon má povrch pod lodí. Ale nebyl nikdo, kdo by to Gregtreyovi řekl. A tak to musel zjistit na vlastní kůži z kabiny modulu ve výšce několika tisíc metrů nad ... nad čím vlastně?
- To je fuk, hlavně držet čumák nahoře. Pomalu doprava, ještě kus. Je to dole vrchol, nebo ještě svah? Zatracený světlo a led. Jdu níž. Ještě. Ha, odraz od světlometu. Dobrý, vypadá to rovně. Níž... a jdeme na přistání... to ale není moc rovný, to teda.... červená kontrolka se změnila na zelenou a oznámila kontakt s povrchem. Trup lodi se lehce naklonil, RCS trysky začaly zběsile vyrovnávat a otřásat celým modulem... Co teď? Když je vypnu, loď se nakloní úplně, když ne, tak jim dojde palivo. Vypnu je a připravím se na start, kdyby něco. CVAK. Modul dosedl celou vahou na svah. Lehce zklouzl o metr níž a nakonec se zastavil. Greg spolk srdce, které měl až v krku a jen díky tomu mu nespadlo do kalhot. Vystoupil ven a vydal se proti svahu - na vrchol.

Cesta mu zabrala ještě další kilometr, než tam dorazil. Tak moc se nechal oklamat zrádnou ledovou krásou tohoto měsíce. Ale nakonec, štastný že to dokázal, rozvinul vlajku KKA a zasalutoval.

Pak se vydal zpět. Po cestě sebral vzorky horniny... je to hornina, nebo spíš zmrzlina? Ohlásil řizení KKA splnění mise a návrat a vydal se zpět.

Sice se řídil manuálem, ale věděl, že se může spolehnout i na své vlastní dovednosti. Že již není žádný usmrkánek a mnohé dokáže. A tak, když dorazil ke Kerbinu, rozhodl se, že (stejně jako jeho vzor Jebediah) nebude čekat na přistání za světla, ale "napere to do tmy."


A stejně jako jeho předchůdce i on to zvládl na výbornou.

Nikomu však neprozradil své dobrodružství s vlajkou na vrcholu hory a nikdo se ho na to ani neptal. Všichni Kerbalané si dodnes myslí, že jednal přesně podle předpisů. Jen vědci v laboratořích nemohou přijít na to, proč ve vzorcích "z ledu na jezeru" jsou opravdové kusy horniny...