Zkoušky a testování

Vše, co souvisí s raketami SLS a loděmi Orion
Odpovědět
Uživatelský avatar
Gubarev
Zkušený kosmonaut
Zkušený kosmonaut
Příspěvky: 6684
Reputace: 9
Bydliště: Praha Letná
Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Gubarev »

Nemyslim si, ze by byl stastny napad zkouset generovat zvuk v protifazi.
Nejde o to pustit a vykancelovat nejakou frekvenci, v pripade neceho tak
velkeho a komplexniho uz musi byt frekvencni a dynamicke spektrum tak
komplikovane, ze efektivne to chtit rozbit protifazi by vyzadovalo generator
a hlavne jeho ovladaci prvky na pul nakladovyho prostoru, cimz nepripustne
vzrusta hmotnost..

Detaily nemam (a moc rad bych je videl), ale dle me urcite zkouseli i takovyto
zpusob ochrany nakladu, ale myslim, ze zavrhli pred realizaci, jen by me moc
zajimala ta konkretni reseni (pokud k nim v ramci experimentu vubec doslo),
20 let jsem se akustice venoval.. :)
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4838
Reputace: 48
Registrován: 2.4.2011 23:20
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od tomas »

Myslíš, že by musel být generátor protivlny přímo součástí rakety potažmo nákladu? Možná by stačil externí generátor, který by pohltil část vln, které by jdou dolů a teprve následně se odrazí zpět k raketě, t.j. ty vlny, které se snaží tlumit ta vodní tříšť.
mager42
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 131
Reputace: 0
Registrován: 12.5.2012 8:46
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od mager42 »

Potrebný výkon generátoru by musel být minimalne stejny jako te rakety coz je nesmyslne moc, to reseni s vodni tristi je jednodussi a elegantnejsi.
Uživatelský avatar
Gubarev
Zkušený kosmonaut
Zkušený kosmonaut
Příspěvky: 6684
Reputace: 9
Bydliště: Praha Letná
Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Gubarev »

Tezko rict, no nejucinnejsi by byl v blizkosti toho, co by mel chranit,
takze pokud by slo (treba) o krehky naklad, tak asi jediny ucinny umisteni
mi prijde nakladovy prostor. Ale to jen tak premyslim "nahlas", urcite to
jde i jinak, treba i externe, ale rozhodne at tak, ci onak, nezbavis se ty
hmotnosti navic.

Ono totiz tady fakt jde o tak neskutecne komplexni problem, nemuzeme
brat v potaz jen SPL akusticky tlak, ale rovnez sireni vsech typu frekvenci
v trupu lodi atd... Myslim, ze soucasna reseni jsou kompromisem mezi
proveditelnosti (ucelnosti) a investicnim "stropem"..
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
Uživatelský avatar
Gubarev
Zkušený kosmonaut
Zkušený kosmonaut
Příspěvky: 6684
Reputace: 9
Bydliště: Praha Letná
Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Gubarev »

mager42 píše:Potrebný výkon generátoru by musel být minimalne stejny jako te rakety coz je nesmyslne moc, to reseni s vodni tristi je jednodussi a elegantnejsi.
Naprosty souhlas - a hlavne levnejsi..
Ma predchozi odpoved sla jeste Tomasovi.
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 188
Reputace: 2
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od JosVerstapen »

To nebylo úplně myšleno jako dogma, ale pouze jako možnost.
Samozřejmě že akustická vlna takové velikosti respektivě "Amplitudy" tedy tlaku, by nešlo tak snadno eliminovat externím zdrojem zvuku - protivlnou, jak říkáš zabíralo by to místo a snižovalo užitečnou hmotnost nákladu rakety.
Určitě v dnešní době moderních kompozitních materiálů, je řešení v nějaké sendvičovém víceverstvém uspořádání.
Však je to i částečně vidět na vnitřních plochách stěn rakety.
Jsou to každopádně borci co všechno musí vyřešit, aby bylo vše ok :)

Taky jsem se nějaký ten pátek věnoval akustice, v oblasti letectví pro L410 a již pohřbenou L610....ale to je jiná kategorie než toto téma
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2777
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

Centrální segment boosteru pro SLS dorazil do testovacího centra v Utahu. Brzy se začne se spojováním s ostatními segmenty.



Oficiální FB profil SLS navíc uvedl:
rumor is; nasa will push the first manned flight up to 2019.

Tedy v překladu:
Šušká se, že NASA bude chtít posunout první pilotovaný let na rok 2019.

To by znamenalo dvouleté urychlení! :palec nahoru:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Samo1995
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1425
Reputace: 5
Registrován: 12.10.2012 22:42
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Samo1995 »

O štyri roky prvý štart a oni už stavajú raketu? No pekne.
Ja ani nie som moc prekvapený, že NASA to chce posunúť. Deväť rokov na výrobu Oriona? Veď to je hrozne dlho! S ich skúsenosťami by to zvládli aj do konca roka. SLS je už iná káva, ale aj tam to vidím pozitívne. Ide o odskúšané technológie, ktoré sa "iba" musia dať dokopy. A zase, Saturn V a Space Shuttle. Superrakety jak bič. Čiže tiež si myslím, že s dostatkom dotácií by mohli prvý krát štartovať už skôr.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2777
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

Pokud tomu dobře rozumím, tak tenhle booster, který se chystají sestavovat je jen testovací. Nebude ještě letový. Nejsem si jistý, ale letos by měl proběhnout zkušební zážeh.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2777
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Zkoušky a testování

Příspěvek od Dugi »

Orion má za sebou další test padáků. Tentokrát inženýři přichystali hned dvě chyby - jeden z dvou brzdících padáků se neotevřel a vzápětí se jeden ze tří hlavních se naopak otevřel rychleji než měl. Fotky najdete v této Facebookové galerii.



Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij

Odpovědět

Zpět na „Program Artemis“