New Shepard
Re: New Shepard
Tajemný kosmický hráč
Elon chce na Mars. Jeff Bezos zakladatel Blue Origin a Amazonu chce vesmírné hotely zábavní parky a kolonie pro dva až tři miliony lidí na LEO. Blue Origin byla oficiálně založena v roce 2000 v roce 2003 začala pomocí nastrčených společností skupovat pozemky v Texasu. V roce 2005 Jeff Bezos informuje o záměru postavit suborbitální raketu pro kosmickou turistiku. Technologie by měli vzniknout evolucí projektu McDonnell Douglas DC-X a derivátu DC-XA (Tento projekt firmy McDonnell Douglas ve spolupráci s Ministerstvem obrany Spojených států amerických vyvíjející jednostupnoví vícenásobně použitelný prostředek pro zlevnění dopravy na LEO v rámci projektu SDIO od roku 1991 do roku 1993. Od roku 1994 až do roku 1995, testování pokračovalo přes financování vesmírné agentury NASA. V roce 1996 byla DC-X technologie zcela převedena na NASA, který vytvořil DC –XA). Dále trpělivě jistě krok za krokem konstruovat stroj který sníží náklady na dopravu na LEO. Což umožní průzkum sluneční soustavy lidmi. Autor sci-fi Neal Stephenson pracoval na částečný úvazek u Blue Origin až do 15. listopadu 2006 na základě svých zkušeností napsal román Seveneves 2015. Důležité pro Bezose je nejenom cena dopravy ale také bezpečnost.
V září 2014 uzavřel smlouvu s United Launch Alliance (ULA) o dodávkách motorů BA 4 pro raketu Vulcan. Start 2019. V té době za sebou mají BA 4 už tři roky vývoje. V dubnu 2015 byl dokončen vývoj motoru BA 3 určeném pro New Shepard. Začal předprodej letenek pro suborbitální turistické lety. Původně v roce 2006 se předpokládalo že New Shepard začne létat s turisty v roce 2010 frekvencí jednoho startu týdně. Od července 2014, Bezos investovala více než 500 milionů $ z jeho peněz do Blue Origin. V září 2015 oznámila Blue Origin že opakovaně použitelný nosič bude mít první stupeň poháněný BA 4 a druhý BA 3. Přičemž raketa vzlétne před rokem 2020 ze startovacího komplexu LC36. Vývojové zařízení a sídlo Blue Origin má na 26 akrů (11 ha) průmyslového pozemku v Kentu, Washington, na předměstí Seattlu, kde se nachází její výzkumné a vývojové pracoviště. V květnu 2015 měla více než 350 osob, které pracují na technických, výrobních a obchodních operacích. Rozloha je 24.000 m2 Zázemí pro kosmickou turistiku a provozní odpalovací zařízení pro suborbitální lety je v západním Texasu poblíž města Van Horn Odpalovací rampa se nachází na 31.422927 ° N 104.757152 ° W, . Přistávací plocha se nachází na 31,4517 ° N 104.7628 ° W, (3,2 km) severně od odpalovací rampy.. Blue Origin vytváří nové odpalovací zařízení pro orbitální mise u Cape Canaveral Air Force Station.
První technologický demonstrátor Charon vybavený čtyřmi svisle namontovanými motory Rolls-Royce Viper Mk. 301 tryskové motory. Měl provádět zkoušky automatické navigace a řízení. Vykonat měl jen jeden let 5. března, 2005 do výšky 96 m. Charon je nyní v muzeu letu v Seattlu, Washington. Druhý stroj Goddard poprvé vzlétl 13. listopadu 2006. Let byl úspěšný. O dalších dvou možných letech se zdroje rozchází. Rozhodně jsou dva rozdílné demonstrátory pojmenované Goddard z nichž každý vzlétl aspoň jednou. New Shepard se zkládá z raketového stupně který je znovupoužitelný a vrací se pomocí raketového motoru a kapsle která je znovupoužitelná a vrací se na padáku. Sestava je řízena automaticky pomocí počítačů. Kromě platících turistů bude kapsle využívána pro vědecké suborbitální experimenty. New Shepard přistál s padáky dne 29. dubna 2015. 24.srpna 2011 zkušební let v západním Texasu selhal, když pozemní personál ztratil kontakt a kontrolu. Dne 19. října 2012 byla provedena úspěšná zkouška raketového záchranného systému kapsle při letu bylo použito řízení pomocí vektorování motoru. Letové testy zahájené v roce 2015 mají ze začátku pokračovat tempem jeden start za měsíc přičemž jich má být vykonáno několik desítek.
Nová nosná raketa má být dvoustupňová. První stupeň bude znovupoužitelný a přistávat bude motoricky jako New Shepard. Pohánět jej budou motory BE 4.( kapalný metan / kapalný kyslík). Druhý jednorázový stupeň budou pohánět motory BE 3.(kapalný kyslík/kapalný vodík). Neví se kolik motorů bude použito ani hmotnostní charakteristiky nosiče. Raketa bude vyráběna na Floridě a startovat bude z komplexu LC 36 Space Launch Complex 36 (SLC-36). Vývoj této rakety a kosmické lodi pro ni měli začít před rokem 2012. Kosmická lod bude znovupoužitelná a přistávat bude pomocí padáků. Motor BE 3 má výkon 490 kN tah při plném výkonu. Může být snížen až na 110 kN pro kontrolovaná motorická přistání New Shepard . Testování BE-3 bylo dokončeno do dubna 2015 450 pokusným odpálením motoru o celkovém běhu více než 500 minut. Motor BE-3U je modifikovaný BE-3 pro použití na horních stupních orbitálních nosných raket. Motor bude obsahovat trysku lepe optimalizovanou pro provoz za podmínek vakua, stejně jako řadu dalších výrobních rozdílů, neboť se jedná o spotřební motor naproti tomu, BE-3 je určen pro opakované použití. BE 4 je vyvíjen od roku 2011.
Na konci roku 2014 se Blue Origin a United Launch Alliance (ULA) dohodly na společném vývoji motoru BE 4 také jako náhrady ruských motorů RD-180 pro raketu Vulcan. Blue Origin se také účastní konkurzu v rámci programu agentury DARPA XS-1 usilující o zlevnění letů do vesmíru pomocí vícenásobně použitelného raketoplánu jako první stupeň a jednorázového raketového druhého stupně. Pro raketoplán by měl být použit motor BE 4. Blue Origin se účastnila úvodní fáze programu na vývoj soukromého prostředku pro pilotované a zásobovací lety na ISS Commercial Development Crew (CCDev) program. V roce 2012 je v rámci CCiCap provedena zkouška záchranného systému kosmické lodě. Test je proveden pomocí kapsle z New Shepard 22. října 2012. Jeff Bezos tedy není žádný autsaidr ze školních lavic. Naopak co se týká motorického přistání mohl ba vyučovat. Silné finanční zázemí dosavadní výsledky a vizionářský přístup Jeffa Bezose jsou zárukou že projekt dalšího opakovatelně použitelného nosiče s cílem zlevnit dopravu na LEO se stane realitou. Start nosiče Blue Origin je jen otázkou času. Podle dosavadních představ by se tak mělo stát před rokem 2020.
Zrušená DC-XB Delta Clipper Hudson která měla přistávat jako Rotary Rocket ROTON ATV tedy pomocí rotorů.

Charon s proudovými motory

Jedna verze demonstrátoru Goddard letěla minimálně jednou a podobá se víc na New Shepard

Druhá verze Goddardu letěla také minimálně jednou tvarově navazuje na DC-X

New Shepard


Commercial Crew Program

Vztlaková kapsle a první stupeň budou znovupoužitelné

XS-1 s motory BE-4

Elon chce na Mars. Jeff Bezos zakladatel Blue Origin a Amazonu chce vesmírné hotely zábavní parky a kolonie pro dva až tři miliony lidí na LEO. Blue Origin byla oficiálně založena v roce 2000 v roce 2003 začala pomocí nastrčených společností skupovat pozemky v Texasu. V roce 2005 Jeff Bezos informuje o záměru postavit suborbitální raketu pro kosmickou turistiku. Technologie by měli vzniknout evolucí projektu McDonnell Douglas DC-X a derivátu DC-XA (Tento projekt firmy McDonnell Douglas ve spolupráci s Ministerstvem obrany Spojených států amerických vyvíjející jednostupnoví vícenásobně použitelný prostředek pro zlevnění dopravy na LEO v rámci projektu SDIO od roku 1991 do roku 1993. Od roku 1994 až do roku 1995, testování pokračovalo přes financování vesmírné agentury NASA. V roce 1996 byla DC-X technologie zcela převedena na NASA, který vytvořil DC –XA). Dále trpělivě jistě krok za krokem konstruovat stroj který sníží náklady na dopravu na LEO. Což umožní průzkum sluneční soustavy lidmi. Autor sci-fi Neal Stephenson pracoval na částečný úvazek u Blue Origin až do 15. listopadu 2006 na základě svých zkušeností napsal román Seveneves 2015. Důležité pro Bezose je nejenom cena dopravy ale také bezpečnost.
V září 2014 uzavřel smlouvu s United Launch Alliance (ULA) o dodávkách motorů BA 4 pro raketu Vulcan. Start 2019. V té době za sebou mají BA 4 už tři roky vývoje. V dubnu 2015 byl dokončen vývoj motoru BA 3 určeném pro New Shepard. Začal předprodej letenek pro suborbitální turistické lety. Původně v roce 2006 se předpokládalo že New Shepard začne létat s turisty v roce 2010 frekvencí jednoho startu týdně. Od července 2014, Bezos investovala více než 500 milionů $ z jeho peněz do Blue Origin. V září 2015 oznámila Blue Origin že opakovaně použitelný nosič bude mít první stupeň poháněný BA 4 a druhý BA 3. Přičemž raketa vzlétne před rokem 2020 ze startovacího komplexu LC36. Vývojové zařízení a sídlo Blue Origin má na 26 akrů (11 ha) průmyslového pozemku v Kentu, Washington, na předměstí Seattlu, kde se nachází její výzkumné a vývojové pracoviště. V květnu 2015 měla více než 350 osob, které pracují na technických, výrobních a obchodních operacích. Rozloha je 24.000 m2 Zázemí pro kosmickou turistiku a provozní odpalovací zařízení pro suborbitální lety je v západním Texasu poblíž města Van Horn Odpalovací rampa se nachází na 31.422927 ° N 104.757152 ° W, . Přistávací plocha se nachází na 31,4517 ° N 104.7628 ° W, (3,2 km) severně od odpalovací rampy.. Blue Origin vytváří nové odpalovací zařízení pro orbitální mise u Cape Canaveral Air Force Station.
První technologický demonstrátor Charon vybavený čtyřmi svisle namontovanými motory Rolls-Royce Viper Mk. 301 tryskové motory. Měl provádět zkoušky automatické navigace a řízení. Vykonat měl jen jeden let 5. března, 2005 do výšky 96 m. Charon je nyní v muzeu letu v Seattlu, Washington. Druhý stroj Goddard poprvé vzlétl 13. listopadu 2006. Let byl úspěšný. O dalších dvou možných letech se zdroje rozchází. Rozhodně jsou dva rozdílné demonstrátory pojmenované Goddard z nichž každý vzlétl aspoň jednou. New Shepard se zkládá z raketového stupně který je znovupoužitelný a vrací se pomocí raketového motoru a kapsle která je znovupoužitelná a vrací se na padáku. Sestava je řízena automaticky pomocí počítačů. Kromě platících turistů bude kapsle využívána pro vědecké suborbitální experimenty. New Shepard přistál s padáky dne 29. dubna 2015. 24.srpna 2011 zkušební let v západním Texasu selhal, když pozemní personál ztratil kontakt a kontrolu. Dne 19. října 2012 byla provedena úspěšná zkouška raketového záchranného systému kapsle při letu bylo použito řízení pomocí vektorování motoru. Letové testy zahájené v roce 2015 mají ze začátku pokračovat tempem jeden start za měsíc přičemž jich má být vykonáno několik desítek.
Nová nosná raketa má být dvoustupňová. První stupeň bude znovupoužitelný a přistávat bude motoricky jako New Shepard. Pohánět jej budou motory BE 4.( kapalný metan / kapalný kyslík). Druhý jednorázový stupeň budou pohánět motory BE 3.(kapalný kyslík/kapalný vodík). Neví se kolik motorů bude použito ani hmotnostní charakteristiky nosiče. Raketa bude vyráběna na Floridě a startovat bude z komplexu LC 36 Space Launch Complex 36 (SLC-36). Vývoj této rakety a kosmické lodi pro ni měli začít před rokem 2012. Kosmická lod bude znovupoužitelná a přistávat bude pomocí padáků. Motor BE 3 má výkon 490 kN tah při plném výkonu. Může být snížen až na 110 kN pro kontrolovaná motorická přistání New Shepard . Testování BE-3 bylo dokončeno do dubna 2015 450 pokusným odpálením motoru o celkovém běhu více než 500 minut. Motor BE-3U je modifikovaný BE-3 pro použití na horních stupních orbitálních nosných raket. Motor bude obsahovat trysku lepe optimalizovanou pro provoz za podmínek vakua, stejně jako řadu dalších výrobních rozdílů, neboť se jedná o spotřební motor naproti tomu, BE-3 je určen pro opakované použití. BE 4 je vyvíjen od roku 2011.
Na konci roku 2014 se Blue Origin a United Launch Alliance (ULA) dohodly na společném vývoji motoru BE 4 také jako náhrady ruských motorů RD-180 pro raketu Vulcan. Blue Origin se také účastní konkurzu v rámci programu agentury DARPA XS-1 usilující o zlevnění letů do vesmíru pomocí vícenásobně použitelného raketoplánu jako první stupeň a jednorázového raketového druhého stupně. Pro raketoplán by měl být použit motor BE 4. Blue Origin se účastnila úvodní fáze programu na vývoj soukromého prostředku pro pilotované a zásobovací lety na ISS Commercial Development Crew (CCDev) program. V roce 2012 je v rámci CCiCap provedena zkouška záchranného systému kosmické lodě. Test je proveden pomocí kapsle z New Shepard 22. října 2012. Jeff Bezos tedy není žádný autsaidr ze školních lavic. Naopak co se týká motorického přistání mohl ba vyučovat. Silné finanční zázemí dosavadní výsledky a vizionářský přístup Jeffa Bezose jsou zárukou že projekt dalšího opakovatelně použitelného nosiče s cílem zlevnit dopravu na LEO se stane realitou. Start nosiče Blue Origin je jen otázkou času. Podle dosavadních představ by se tak mělo stát před rokem 2020.
Zrušená DC-XB Delta Clipper Hudson která měla přistávat jako Rotary Rocket ROTON ATV tedy pomocí rotorů.

Charon s proudovými motory

Jedna verze demonstrátoru Goddard letěla minimálně jednou a podobá se víc na New Shepard

Druhá verze Goddardu letěla také minimálně jednou tvarově navazuje na DC-X

New Shepard


Commercial Crew Program

Vztlaková kapsle a první stupeň budou znovupoužitelné

XS-1 s motory BE-4

- kopapaka
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 352
- Reputace: 2
- Bydliště: kósek od Prostějova
- Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: New Shepard
Ještě jedno nové video z přistání.
Tentokrát o lidech
Tentokrát o lidech

- Evžen111
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1499
- Reputace: 262
- Bydliště: Hlásnice
- Registrován: 5.7.2015 11:14
Re: New Shepard
Tak tam bych chtěl být! To musel být pro všechny neskutečný zážitek!!
E
E
Re: New Shepard
Vypadá to, že New Shepard provedl dnes další testovací let!
Tím by se stal první znovupoužitelnou raketou, která nejen že přistála, ale také letěla znovu.

Tím by se stal první znovupoužitelnou raketou, která nejen že přistála, ale také letěla znovu.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"I reject your reality and substitute my"
"I reject your reality and substitute my"
Re: New Shepard
Máme video z letu do výšky 101,7 km.
Re: New Shepard
Paráda. Tentokrát i to přistání bylo daleko klidnější
Se nám ta znovupoužitelnost hodně rychle rozjíždí

Se nám ta znovupoužitelnost hodně rychle rozjíždí

Re: New Shepard
No ale nepristávajú až tak presne ako SpaceX presne na X
Robím si len srandu gratulujem Blue Origin skvelá práca 


"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
-
- Zájemce o kosmonautiku
- Příspěvky: 63
- Reputace: 0
- Registrován: 20.1.2016 16:33
Re: New Shepard
Nesmíme zapomínat, že SpaceX je úplně něco jiného. Ale i tak, kobouk dolů 

- Evžen111
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1499
- Reputace: 262
- Bydliště: Hlásnice
- Registrován: 5.7.2015 11:14
Re: New Shepard
Bez debat se jedná o obrovský úspěch. Je zajímavé sledovat pokusy několika společností současně se snažících o kosmickou turistiku. Nemohu nevzpomenout Virgin galaktic a jejich Spaceship a nekonečné odklady zahájení komerčních letů, zatímco Blue Origin šlapou v testovacích letech jak švýcarský hodinky.
Samozřejmě se obě společnosti nemohou porovnávat jen na základě nového úspěchu a nedávné tragédie. Jen si tak si už ovšem nějakou dobu říkám, jestli si Virgin neukousla tím "raketoplánkem" větší sousto, než by byla schopná strávit.
Jasně, je tu skutečnost, že Blue Origin snad nikdy nedává pevné termíny, stylem "příští rok uděláme to a to a za dva roky to bude fungovat bez problémů". Takto to nikde nejde a v kosmonautice zvláště. Proto nás možná její úspěchy fascinují daleko víc, než kdybychom věděli tak, jako např. SpaceX, že tehdy a tehdy se bude dít tohle a tohle. Je to zase jejich styl a získávání bodů zase jinde.
Stejně je zajímavé, jak to každá společnost se vztahem k laické kosmonautické veřejnosti dělá.
E
Samozřejmě se obě společnosti nemohou porovnávat jen na základě nového úspěchu a nedávné tragédie. Jen si tak si už ovšem nějakou dobu říkám, jestli si Virgin neukousla tím "raketoplánkem" větší sousto, než by byla schopná strávit.
Jasně, je tu skutečnost, že Blue Origin snad nikdy nedává pevné termíny, stylem "příští rok uděláme to a to a za dva roky to bude fungovat bez problémů". Takto to nikde nejde a v kosmonautice zvláště. Proto nás možná její úspěchy fascinují daleko víc, než kdybychom věděli tak, jako např. SpaceX, že tehdy a tehdy se bude dít tohle a tohle. Je to zase jejich styl a získávání bodů zase jinde.
Stejně je zajímavé, jak to každá společnost se vztahem k laické kosmonautické veřejnosti dělá.

E
Re: New Shepard
Supááár!!! Gratulace všem co se na tom nejak podileli, jen tak dale...DanHeřt píše:Vypadá to, že New Shepard provedl dnes další testovací let!
Tím by se stal první znovupoužitelnou raketou, která nejen že přistála, ale také letěla znovu.

Mam spoustu napadu do budoucna, ale jsou vetsinou mimo rozpocet kterekoli vesmirne agentury 
