Stránka 7 z 37

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 7.5.2024 5:18
od Pospíšil
Ty ventily, ach jo… Když to není na lodi, je to na raketě. :Drbe se na hlavě:

Na tiskovce po scrubu bylo řečeno, že zlobící ventil by v případě letu s nepilotovaným nákladem jednoduše otevřeli a zavřeli, ale pro lety s posádkou má ULA nové pravidlo, že když je posádka na palubě, vůbec s ničím se na raketě nehýbe, tj. “nemění se stav nosiče”. Podezřelý LOX ventil má za sebou 200 000 cyklů. Budou analyzována data z minulosti a pokud OK, start by mohl nastat už zítra, ale spíš 14. nebo 15.5. Pokud se ukáže, že je ventil na konci své životnosti, bude muset být vyměněn, k čemuž bude nosič převezen zpět do haly VIF, Centaur i se Starlinerem na sobě odtlakován a ventil vyměněn.

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 7.5.2024 7:19
od Tjov
Net 10.5.2024

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 7.5.2024 11:05
od jakubv
Pospíšil píše: 7.5.2024 5:18 Na tiskovce po scrubu bylo řečeno, že zlobící ventil by v případě letu s nepilotovaným nákladem jednoduše otevřeli a zavřeli, ale pro lety s posádkou má ULA nové pravidlo, že když je posádka na palubě, vůbec s ničím se na raketě nehýbe, tj. “nemění se stav nosiče”. Podezřelý LOX ventil má za sebou 200 000 cyklů. Budou analyzována data z minulosti a pokud OK, start by mohl nastat už zítra, ale spíš 14. nebo 15.5. Pokud se ukáže, že je ventil na konci své životnosti, bude muset být vyměněn, k čemuž bude nosič převezen zpět do haly VIF, Centaur i se Starlinerem na sobě odtlakován a ventil vyměněn.
Nějak nechápu ten ventil, pokud je to ventil na druhém stupni, jak to, že má za sebou 200.000 cyklů? Nebo je to ventil plnění druhého stupně na rampě, pak bych ten počet cyklů byl ochoten pochopit, ale i tak mi přijde, že je jich tak o jednu až dvě nuly více...

To bude asi ztraceno někde v překladu, ne?

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 7.5.2024 11:54
od Pospíšil
jakubv píše: 7.5.2024 11:05
Pospíšil píše: 7.5.2024 5:18 Na tiskovce po scrubu bylo řečeno, že zlobící ventil by v případě letu s nepilotovaným nákladem jednoduše otevřeli a zavřeli, ale pro lety s posádkou má ULA nové pravidlo, že když je posádka na palubě, vůbec s ničím se na raketě nehýbe, tj. “nemění se stav nosiče”. Podezřelý LOX ventil má za sebou 200 000 cyklů. Budou analyzována data z minulosti a pokud OK, start by mohl nastat už zítra, ale spíš 14. nebo 15.5. Pokud se ukáže, že je ventil na konci své životnosti, bude muset být vyměněn, k čemuž bude nosič převezen zpět do haly VIF, Centaur i se Starlinerem na sobě odtlakován a ventil vyměněn.
Nějak nechápu ten ventil, pokud je to ventil na druhém stupni, jak to, že má za sebou 200.000 cyklů? Nebo je to ventil plnění druhého stupně na rampě, pak bych ten počet cyklů byl ochoten pochopit, ale i tak mi přijde, že je jich tak o jednu až dvě nuly více...

To bude asi ztraceno někde v překladu, ne?
Posuď sám.

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 7.5.2024 13:40
od Tjov
uvádí na Centauru, a dále při roll-out není prý nutný destack - mají nějaké udělátko, které odlehčí zátěž (Starliner) působící na Centaur.

Tak z toho usuzuji, že se jedná o součást Centauru :Drbe se na hlavě:
we scrubbed the Crew Flight Test (CFT) launch attempt today due to an observation on a liquid oxygen self-regulating solenoid relief valve on the Centaur upper stage.

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 7.5.2024 14:30
od Tjov
Poslechl jsem si Toryho a už chápu proč mluví o naprosto šílených 200000 cyklech :mrgreen:

Takže ten ventil nebyl v přesné poloze tj. ON a nebo OFF ale cykloval (bzučel - "buzzing"), toto cyklování bylo slyšet i ve whiteroom. Protože nemají na ventilu snímač polohy :mrgreen: , budou teď věštit počet cyklů z akcelerometru, který se nachází někde poblíž celou noc. Data budou asi nějaká křivka a z ní odečtou frekvenci bzučení tj. přechodů mezi ON/OFF a vs čas jim to dá počet cyklů a zde se dostáváme do finále - ventil je certifikován na 200000 cyklů.

Srandovní je, že z technického hlediska je to docela "design issue" závada, protože se to již několikrát stalo - a místo hledání příčiny provedli manuální povel zavři a otevři ventil - což téměř vždy pomohlo :mrgreen: . Prostě něco jak oprava staré televize, když se začala rozlaďovat , jedna dobře mířená rána a zase to jelo ... až nakonec ne ROFL

Edt: u Crew si stanovili, že do stavů ventilů po natankování nezasahují, nicméně Tory zmiňoval minulé události s bzučením a z jeho řeči vyplynulo, že manuální cyklus ON/OFF nepomohl vždy "it almost always stops" .

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 7.5.2024 15:09
od jakubv
Díky, to už dává více smysl, ale jak píšeš, je to asi design issue a jako celkem WTF, zvláště když se Centaur jakožto horní stupeň tolik vychvaluje a už je na xté generaci raket a bude lítat i nadále na nových raketách....

na druhou stranu další čidlo, další HW navíc snižují nosnost a zvyšují komplexitu řešení a tím i jeho spolehlivost....

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 7.5.2024 15:24
od Tjov
No oklikou jde vyjít z toho, že solenoid má v klidu nulový odběr a v akci bere proud. Tj na A/D kanálu mikroprocesoru jsi toto schopen měřit - to samozřejmě neříká nic o reálné poloze, ovšem o cyklech už ano - takže měkké řešení bez dodatečného HW.
Pokud bzučel tak nemusel dostávat jmenovité napětí a nebo byl měkký proudový zdroj - což v obou případech nestačilo k jeho udržení v akční poloze.

Nicméně pokud o tom vím, viz. tiskovka tak na stroji za takové prachy bych nespoléhal na typickou radu z infolinky : "a už jste to zkusil vypnout a zapnout" :mrgreen: .

Doplnění:

Tato chyba nastala při nejméně 4 startech což je 4% chybovost, ULA toto nestandartní chováni solenoidu normalizovala. Nabízí se jistá paralela normalizace odchylek v historii NASA …

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 8.5.2024 6:22
od Pospíšil
Rozhodnuto. Regulační tlakový ventil v LOX nádrži horního stupně Centaur se bude měnit. Nosič i s lodí bude dnes převezen do VIF. Start je nově v plánu na NET 17.5. v 18:16 EDT.
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2 ... unch-date/

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 8.5.2024 7:34
od MaG
Je to opravdu zajímavý příběh s ventilem. Neumím si představit něco podobného u SpaceX. Tohle je asi fakt ještě pohrobek z dob, kdy nebyla konkurence a odchylka se stanovila za normu. Každopádně díky posunu je tu pro nás mnohem zajímavější čas startu. Takže za mě palec nahoru, že to nepodcenili a vymění to a že to posunuli do křesťanštější hodiny startu u nás :-)