Stránka 55 z 70
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 1.9.2020 23:29
od Samo
Aký vehikel? Trošma ste tu zmätený z celkom známej skratky ECLSS aka. Environmental Control and Life Support System.
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 2.9.2020 0:05
od jakubv
sorry, nějak jsem ted nepřemýšlel nad tím v kontextu

omlouvám se, moje chyba

Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 2.9.2020 14:01
od todtv
To s podporou života mě taky na chvilku napadlo - na Měsíc jen zásoby hlavně. Na Mars co nejvyšší recyklace všeho. Ale jsem byl línej to ověřit jinde a přitom zrovna prsty byly na klávesnici.

Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 5.9.2020 9:51
od Pospíšil
Takto by mohl vypadat postupný vývoj prototypů až k celé sestavě SS/SH.

Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 2.11.2020 7:45
od jakubv
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 2.11.2020 8:10
od Peter
Mate nekdo predstavu (odhad) kolik ma cela sestava vazit (prazdna/plna)?
Docela premyslim, jak bude muset byt SH udelana, aby se nezhroutila pod naporem plne SS.
Ale predpokladam, ze se bude vyuzivat natlakovane SH pri usazovani SS.
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 2.11.2020 8:16
od petrsida
Peter píše: 2.11.2020 8:10
Mate nekdo predstavu (odhad) kolik ma cela sestava vazit (prazdna/plna)?
Docela premyslim, jak bude muset byt SH udelana, aby se nezhroutila pod naporem plne SS.
Ale predpokladam, ze se bude vyuzivat natlakovane SH pri usazovani SS.
Nezhrouti se, protože se nestane, aby byla plna SS na prázdné SH, SS se bude plnit přez SH
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 2.11.2020 9:06
od AlesH
Peter píše: 2.11.2020 8:10
Mate nekdo predstavu (odhad) kolik ma cela sestava vazit (prazdna/plna)?
Z různých Muskových prezentací a tweetů nadšenci na NSF odhadují, že prázdný stupeň SH by mohl vážit 200 až 250 tun (prototypy možná i více) a Starship kolem 120 tun (výhledově snad méně, ale prototypy mohou být i těžší). Paliva (včetně okysličovadla) by mělo být v SH 3300 až 3500 tun a ve Starship kolem 1200 tun (výhledově možná i 1400 tun). Celkem by tedy v sestavě SHS mělo být při startu 4500 až 4800 tun paliva (Musk v jednom svém tweetu uváděl 4800 tun) a "suchá hmota" sestavy by mohla být mezi 350 až 500 tunami (se započítáním nákladu). Několik z výše uvedených čísel (kromě "suchých hmotností") je uvedeno i oficiálně na
https://www.spacex.com/vehicles/starship/ .
Stejně jako ostatní předpokládám, že "suchá" sestava může na rampě stát vcelku i bez tlakování, ale před plněním Starship bude třeba přinejmenším natlakovat nádrže SH. A ano, plnění Starship snad bude probíhat "zdola", přes potrubí a nádrže SH. Vlastně už i teď se prototypy Starship plní "zdola".
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 2.11.2020 9:10
od Amper
Struktura SH musi byt schopna unest hmotnost SS krat nasobek pretizeni i v situaci kdy je prakticky prazda a nadrze jsou "jen" tlakovane. Jinak by se to rozpadlo za letu ve finalni fazi kdy sestava stale zrychluje ale SS uz je skoro prazdna.
Ciste prazdna SS, bez tlakovani, by to na 99% neunesla protoze tlakovani vyrazne zvysuje pevnost sestavy ale jak psal Petrsida - neni to problem protoze to nalejvaj zespoda.
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 2.11.2020 9:26
od Peter
Diky za data.
A mate nekdo predstavu, kolik ekvivalentnich kilotun by se pri takovem mnozstvi paliva uvolnilo?
Ptam se proto, ze se mi zda, ze zasobniky s metanem a kyslikem jsou docela blizko startovacim stolicim.
Chapu, ze je to zatim jenom testovani, ale i tak. Nejaka ta bezpecnostni vzdalenost by tam mohla byt.
Nebo si tak SpX veri?