Stejně mi trochu vrtá hlavou, proč nemaj na část brzdění i padák...
Re: Grasshopper
Napsal: 28.12.2012 11:17
od KitFisto
Někde jsem měl uloženo jejich oficiální stanovisko k těm padákům. Asi už to nenajdu, ale zkusím pohledat
Re: Grasshopper
Napsal: 28.12.2012 11:28
od Dugi
Padák by zbytečně přidával další váhu a vyžadoval další technologii. Čím víc kroků musíš k něčemu vykonat, tím je celá technologie náchylnější na to, že se někde vyskytne chyba.
Re: Grasshopper
Napsal: 28.12.2012 12:10
od petrsida
Ono navíc jsou padáky v podstatě zbytečné, vem si, že motoricky bude brzdit z rychlosti několika set kilometrů za hodinu, o zbytek se postará aerodynamický odpor, navíc se padáky nedají řídit
někde ve vlákně raketoplánů je záznam letu bloků SRB, kde najdeš i rychlosti, ty se dostavaly do nějakých 80 km a dosáhly rychlosti několika tisíc kilometrů za hodinu, pak dlouho padaly volným pádem a pomalu se zpomalovaly o atmosféru, padáky se jim otevíraly až v několika kilometrech při rychlostech několika set kilometrů, při přistávaní do oceánu nevadila nepřesnost přistání
tady to půjde podobně, motoricky se začne brzdit až v relativně malé výšce a rychlosti
jenom bude třeba kontrovat trajektorii, aby se trefili
a to je kouzlo celé technologie, brzdí se prázdný stupeň s minimem paliva a bez nákladu, na to nebude potřeba moc pohonných hmot
Re: Grasshopper
Napsal: 28.12.2012 12:51
od Edemski
No nevím, zas tak moc padák vážit nebude sv. ušetřená váha paliva, nehledě na to, že bude "zadarmo" stabilizovat stupeň svisle
Re: Grasshopper
Napsal: 28.12.2012 13:08
od Wopat
Edemski píše:No nevím, zas tak moc padák vážit nebude sv. ušetřená váha paliva, nehledě na to, že bude "zadarmo" stabilizovat stupeň svisle
Padák pro takovou raketu už docela váží, nemysli si. A s tou stabilizací to taky není úplně pravda. To by šlo jedině v úplném bezvětří, které nikdy nebude. Jinak se to na padáku vždycky docela houpe a myslím si, že motory to stabilizují neporovnatelně lépe.
Re: Grasshopper
Napsal: 28.12.2012 13:51
od JosVerstapen
I samostatný padák bude vážit vcelku dost, vemte si že klasický padák váží (bez brašny) cca 10kg (ne kluzákový ten je lehčí) pouze pro člověka s hmotností cca 100kg!!
A teď si vemte vesmírnou loď třeba Dragon, který váží prázdný 4,2 tuny a jeho padáky mají průměr 35m!!
Navíc jejich konstrukce musí utlumit bezesporu daleko větší vstupní otevírací ráz, takže použitý materiál bude silnější a vícevrstvý,ale zase bude asi lehčí, protože použijí třeba kompozici uhlíkových vláken (které jsou lehké).
Navíc padák musí být uvnitř nějak uložen na daných stupních, tudíž by musel být nosič i větší a tímpádem opět těžší.
Já nevím,ale myslím si že přepočtem na 4,2 tuny by to mohlo dělat i 400kg a to nepočítám systém padáků na nosiči a taky ne větší velikost nosiče.
Určitě tady není co řešit
Re: Grasshopper
Napsal: 11.1.2013 20:09
od Dugi
Na Grasshopperu byla během posledního letu umístěná kamera. Následující video nabízí neobvyklý pohled na celý pokus, který přístroj zaznamenal.
Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Agamemnon
Re: Grasshopper
Napsal: 12.1.2013 14:19
od Snoopy
Mě tam dost mate ten bílý válec. Pokud to jsou nádrže tak si řikám, kolik paliva by bylo potřeba na zabrždění 4 tunového Dragona... Aerobreaking hodně pomůže, ale pořád se přistávající loď bude pohybovat rychlostí několika set km/hod.
Koneckonců stačí si vzpomenout na přistávací stupeň měsíčního modulu Apolla nebo nejnověji na nebeský jeřáb použitý pro přistání Curiosity. V obou případech se navíc přistávalo v menší gravitaci než na Zemi, u Curiosity s lehčím nákladem (u Apolla teď nevím), u Curiosity navíc s využitím padáků.
Možná je to jen "užitečné zatížení" nebo to má sloužti k testování stability letu. Ale i ta spodní konstrukce, kde mohou být nádrže taky, vypadá dost robustně a nedovedu si představit, jak to naskládají do konstrukce Drahonu. Vždyť to celé bude muset být za tepelným štítem.
Re: Grasshopper
Napsal: 12.1.2013 14:45
od petrsida
Tohle je maketa prvního stupně Falconu 9 s nádržemi, pro který tento systém má sloužit
Dragon bude využívat vlastní motory Superdraco a speciální podvozek vysunovaný z boku kabiny
No a potřeba paliva u Dragonu není daná bržděním z 1. kosmické, ale ze sestupové ve výšce několika kilometrů, která může být někde mezi 300 - 600 km/h, o zbytek se postará aerodynamické brždění