Grasshopper

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Edemski
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1723
Reputace: 736
Bydliště: Ostrava
Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Grasshopper

Příspěvek od Edemski »

Stejně mi trochu vrtá hlavou, proč nemaj na část brzdění i padák... :Drbe se na hlavě:
Uživatelský avatar
KitFisto
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 532
Reputace: 1
Bydliště: Ostrava/Szczecin
Registrován: 10.7.2012 8:25
Re: Grasshopper

Příspěvek od KitFisto »

Někde jsem měl uloženo jejich oficiální stanovisko k těm padákům. Asi už to nenajdu, ale zkusím pohledat :Drbe se na hlavě:
Science flies you to the moon
Religion flies you into buildings.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2778
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Grasshopper

Příspěvek od Dugi »

Padák by zbytečně přidával další váhu a vyžadoval další technologii. Čím víc kroků musíš k něčemu vykonat, tím je celá technologie náchylnější na to, že se někde vyskytne chyba.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4025
Reputace: 3137
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Grasshopper

Příspěvek od petrsida »

Ono navíc jsou padáky v podstatě zbytečné, vem si, že motoricky bude brzdit z rychlosti několika set kilometrů za hodinu, o zbytek se postará aerodynamický odpor, navíc se padáky nedají řídit

někde ve vlákně raketoplánů je záznam letu bloků SRB, kde najdeš i rychlosti, ty se dostavaly do nějakých 80 km a dosáhly rychlosti několika tisíc kilometrů za hodinu, pak dlouho padaly volným pádem a pomalu se zpomalovaly o atmosféru, padáky se jim otevíraly až v několika kilometrech při rychlostech několika set kilometrů, při přistávaní do oceánu nevadila nepřesnost přistání

tady to půjde podobně, motoricky se začne brzdit až v relativně malé výšce a rychlosti

jenom bude třeba kontrovat trajektorii, aby se trefili

a to je kouzlo celé technologie, brzdí se prázdný stupeň s minimem paliva a bez nákladu, na to nebude potřeba moc pohonných hmot
Uživatelský avatar
Edemski
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1723
Reputace: 736
Bydliště: Ostrava
Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Grasshopper

Příspěvek od Edemski »

No nevím, zas tak moc padák vážit nebude sv. ušetřená váha paliva, nehledě na to, že bude "zadarmo" stabilizovat stupeň svisle 8-)
Uživatelský avatar
Wopat
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4729
Reputace: 646
Bydliště: Sluneční soustava
Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Grasshopper

Příspěvek od Wopat »

Edemski píše:No nevím, zas tak moc padák vážit nebude sv. ušetřená váha paliva, nehledě na to, že bude "zadarmo" stabilizovat stupeň svisle 8-)
Padák pro takovou raketu už docela váží, nemysli si. A s tou stabilizací to taky není úplně pravda. To by šlo jedině v úplném bezvětří, které nikdy nebude. Jinak se to na padáku vždycky docela houpe a myslím si, že motory to stabilizují neporovnatelně lépe.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 188
Reputace: 2
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Grasshopper

Příspěvek od JosVerstapen »

I samostatný padák bude vážit vcelku dost, vemte si že klasický padák váží (bez brašny) cca 10kg (ne kluzákový ten je lehčí) pouze pro člověka s hmotností cca 100kg!!
A teď si vemte vesmírnou loď třeba Dragon, který váží prázdný 4,2 tuny a jeho padáky mají průměr 35m!!
Navíc jejich konstrukce musí utlumit bezesporu daleko větší vstupní otevírací ráz, takže použitý materiál bude silnější a vícevrstvý,ale zase bude asi lehčí, protože použijí třeba kompozici uhlíkových vláken (které jsou lehké).
Navíc padák musí být uvnitř nějak uložen na daných stupních, tudíž by musel být nosič i větší a tímpádem opět těžší.

Já nevím,ale myslím si že přepočtem na 4,2 tuny by to mohlo dělat i 400kg a to nepočítám systém padáků na nosiči a taky ne větší velikost nosiče.
Určitě tady není co řešit
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2778
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Grasshopper

Příspěvek od Dugi »

Na Grasshopperu byla během posledního letu umístěná kamera. Následující video nabízí neobvyklý pohled na celý pokus, který přístroj zaznamenal.



Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Agamemnon
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Snoopy
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 590
Reputace: 297
Registrován: 5.8.2012 11:23
Re: Grasshopper

Příspěvek od Snoopy »

Mě tam dost mate ten bílý válec. Pokud to jsou nádrže tak si řikám, kolik paliva by bylo potřeba na zabrždění 4 tunového Dragona... Aerobreaking hodně pomůže, ale pořád se přistávající loď bude pohybovat rychlostí několika set km/hod.
Koneckonců stačí si vzpomenout na přistávací stupeň měsíčního modulu Apolla nebo nejnověji na nebeský jeřáb použitý pro přistání Curiosity. V obou případech se navíc přistávalo v menší gravitaci než na Zemi, u Curiosity s lehčím nákladem (u Apolla teď nevím), u Curiosity navíc s využitím padáků.
Možná je to jen "užitečné zatížení" nebo to má sloužti k testování stability letu. Ale i ta spodní konstrukce, kde mohou být nádrže taky, vypadá dost robustně a nedovedu si představit, jak to naskládají do konstrukce Drahonu. Vždyť to celé bude muset být za tepelným štítem.
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4025
Reputace: 3137
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Grasshopper

Příspěvek od petrsida »

Tohle je maketa prvního stupně Falconu 9 s nádržemi, pro který tento systém má sloužit

Dragon bude využívat vlastní motory Superdraco a speciální podvozek vysunovaný z boku kabiny


No a potřeba paliva u Dragonu není daná bržděním z 1. kosmické, ale ze sestupové ve výšce několika kilometrů, která může být někde mezi 300 - 600 km/h, o zbytek se postará aerodynamické brždění

Odpovědět

Zpět na „Testování“