New Glenn : Blue Ring
Re: New Glenn : Blue Ring
NG má i relativně lepší 2. stupeň než F9. Jak jsem dříve psal, byla na tu výpočetní pomůcka, jen jí najít.... Tak umělá neinteligence mi to orientačně vypočetla (bohužel mi našla tu výpočetní tabulku na kosmo.cz, ale tam je pro New Glenn nejaká chyba - https://mek.kosmo.cz/zaklady/sim.htm?ut ... hatgpt.com) :
Chat GPT4 o1
"Pokud firma Blue Origin explicitně neuvádí nosnost rakety New Glenn v expendable režimu na LEO, je možné ji odhadnout na základě dostupných údajů o raketě a použitím základních principů raketového inženýrství.
Při odhadu nosnosti v expendable režimu můžete postupovat takto:
Parametry rakety:
Nosnost v reusable režimu: kolem 45 tun na LEO (podle dostupných informací od Blue Originu).
Suchá hmotnost stupňů a paliva: využijte dostupná data (obvykle je potřeba znát hmotnost prvního a druhého stupně, specifické impulsy motorů, a poměry suché/vlhké hmotnosti).
Expendable režim:
V expendable režimu se obvykle předpokládá, že raketa využije veškerý svůj výkon, protože není nutné rezervovat palivo pro návrat.
Odhadem se může nosnost zvýšit o 20–30 % ve srovnání s reusable režimem.
Ciolkovského rovnice: Použijte rovnici:
..................."
"Odhadnout nosnost rakety New Glenn v expendable režimu (bez znovupoužití prvního stupně) na nízkou oběžnou dráhu Země (LEO) lze na základě dostupných informací a obecných inženýrských předpokladů.
Dostupné údaje o raketě New Glenn:
Výška: Přibližně 95 metrů
Průměr: 7 metrů
První stupeň:
Motory: 7× BE-4 na kapalný metan a kapalný kyslík
Tah při startu: Cca 17 MN
Druhý stupeň:
Motory: 2× BE-3U na kapalný vodík a kapalný kyslík
Tah: Cca 1 MN
Nosnost v režimu s opětovným použitím (reusable) na LEO: Přibližně 45 tun
V expendable režimu, kdy se první stupeň nevrací a veškeré palivo je využito pro dosažení vyšší rychlosti a nosnosti, lze obecně očekávat zvýšení nosnosti o 20–30 % oproti reusable režimu. Tento odhad je založen na zkušenostech s jinými nosnými raketami, jako je Falcon 9 od SpaceX, u které se nosnost v expendable režimu zvyšuje přibližně o 30 %.
Odhad nosnosti New Glenn v expendable režimu na LEO:
Nosnost v reusable režimu: 45 tun
Předpokládané zvýšení nosnosti v expendable režimu: 20–30 %
Odhadovaná nosnost v expendable režimu:
45 tun × 1,20 = 54 tun
45 tun × 1,30 = 58,5 tun
Na základě těchto výpočtů lze odhadnout, že nosnost rakety New Glenn v expendable režimu na LEO by mohla být přibližně mezi 54 až 58,5 tunami. Je však důležité poznamenat, že přesné hodnoty závisí na konkrétních technických parametrech a optimalizaci letu, které nejsou veřejně dostupné.
Pro přesnější určení nosnosti by bylo nutné mít přístup k detailním technickým údajům o hmotnostech jednotlivých stupňů, specifických impulsech motorů a dalších konstrukčních parametrech rakety."
Obdobně to dopadlo, když jsem nahrál namuál New Glennu, AI dala podobné výsledky.
Ano máte tak pravdu, protože jsme vůbec nebral v úvahu, že nosnost při plné nebo částečné znovu použitelnosti FH je včetně návratu bočních stupňů na pevninu, kdy musí v bočních stupních zůstat více paliva a tím je základ původní úvahy nabořený.
EDIT: AI Grok 2 udělala odhad s onou chybou na začátku s vyšlo jí kolem 100 tun. Ovšem Placená verze chatGPT 4 v nastavení o1 vypsala toto. Tedy i v jiném oboru jsem si ověřil, že Grok 2 je zatím horší než placená verze chatGPT4.
Je vidět, že současnou umělou neinteligenci je nutno brát s rezervou, pro markeťáky, kteří potřebují kreativně měnit texty a pro vyhledávání nebo sumarizace je to OK.
Chat GPT4 o1
"Pokud firma Blue Origin explicitně neuvádí nosnost rakety New Glenn v expendable režimu na LEO, je možné ji odhadnout na základě dostupných údajů o raketě a použitím základních principů raketového inženýrství.
Při odhadu nosnosti v expendable režimu můžete postupovat takto:
Parametry rakety:
Nosnost v reusable režimu: kolem 45 tun na LEO (podle dostupných informací od Blue Originu).
Suchá hmotnost stupňů a paliva: využijte dostupná data (obvykle je potřeba znát hmotnost prvního a druhého stupně, specifické impulsy motorů, a poměry suché/vlhké hmotnosti).
Expendable režim:
V expendable režimu se obvykle předpokládá, že raketa využije veškerý svůj výkon, protože není nutné rezervovat palivo pro návrat.
Odhadem se může nosnost zvýšit o 20–30 % ve srovnání s reusable režimem.
Ciolkovského rovnice: Použijte rovnici:
..................."
"Odhadnout nosnost rakety New Glenn v expendable režimu (bez znovupoužití prvního stupně) na nízkou oběžnou dráhu Země (LEO) lze na základě dostupných informací a obecných inženýrských předpokladů.
Dostupné údaje o raketě New Glenn:
Výška: Přibližně 95 metrů
Průměr: 7 metrů
První stupeň:
Motory: 7× BE-4 na kapalný metan a kapalný kyslík
Tah při startu: Cca 17 MN
Druhý stupeň:
Motory: 2× BE-3U na kapalný vodík a kapalný kyslík
Tah: Cca 1 MN
Nosnost v režimu s opětovným použitím (reusable) na LEO: Přibližně 45 tun
V expendable režimu, kdy se první stupeň nevrací a veškeré palivo je využito pro dosažení vyšší rychlosti a nosnosti, lze obecně očekávat zvýšení nosnosti o 20–30 % oproti reusable režimu. Tento odhad je založen na zkušenostech s jinými nosnými raketami, jako je Falcon 9 od SpaceX, u které se nosnost v expendable režimu zvyšuje přibližně o 30 %.
Odhad nosnosti New Glenn v expendable režimu na LEO:
Nosnost v reusable režimu: 45 tun
Předpokládané zvýšení nosnosti v expendable režimu: 20–30 %
Odhadovaná nosnost v expendable režimu:
45 tun × 1,20 = 54 tun
45 tun × 1,30 = 58,5 tun
Na základě těchto výpočtů lze odhadnout, že nosnost rakety New Glenn v expendable režimu na LEO by mohla být přibližně mezi 54 až 58,5 tunami. Je však důležité poznamenat, že přesné hodnoty závisí na konkrétních technických parametrech a optimalizaci letu, které nejsou veřejně dostupné.
Pro přesnější určení nosnosti by bylo nutné mít přístup k detailním technickým údajům o hmotnostech jednotlivých stupňů, specifických impulsech motorů a dalších konstrukčních parametrech rakety."
Obdobně to dopadlo, když jsem nahrál namuál New Glennu, AI dala podobné výsledky.
Ano máte tak pravdu, protože jsme vůbec nebral v úvahu, že nosnost při plné nebo částečné znovu použitelnosti FH je včetně návratu bočních stupňů na pevninu, kdy musí v bočních stupních zůstat více paliva a tím je základ původní úvahy nabořený.
EDIT: AI Grok 2 udělala odhad s onou chybou na začátku s vyšlo jí kolem 100 tun. Ovšem Placená verze chatGPT 4 v nastavení o1 vypsala toto. Tedy i v jiném oboru jsem si ověřil, že Grok 2 je zatím horší než placená verze chatGPT4.
Je vidět, že současnou umělou neinteligenci je nutno brát s rezervou, pro markeťáky, kteří potřebují kreativně měnit texty a pro vyhledávání nebo sumarizace je to OK.
Re: New Glenn : Blue Ring
Můžeš se zkusit jazykového modelu zeptat jestli budoucnost diskusních fór spočívá v kopírování výstupů Í-Á.
Re: New Glenn : Blue Ring
Zeptal jsme se, ale kopírovat to sem nebudu, vypsalo to 6 bodů a ke každému podbody (celkově cca 2 000 znaků) a odpověď byla předvídatelná. Neznalo to kontext, tak to nepochopilo rýpnutí. I když dle principu fungování to ve skutečnosti nic nechápe.
Re: New Glenn : Blue Ring
Povolenia FAA:
BLUE ORIGIN - NG 1 BLUE RING PATHFINDER, CAPE CANAVERAL SFS, FL
PRIMARY: 01/16/25 0600Z-0945Z
BACKUP: 01/17/25 0600Z-0945Z
Aktualizovane povolenie hovori aj o moznosti startu 17.1.2025 v rovnakom case.
Takze sa mozeme tesit na 2 potencionalne neplanovane pokecy s kosmonautixom
BLUE ORIGIN - NG 1 BLUE RING PATHFINDER, CAPE CANAVERAL SFS, FL
PRIMARY: 01/16/25 0600Z-0945Z
BACKUP: 01/17/25 0600Z-0945Z
Aktualizovane povolenie hovori aj o moznosti startu 17.1.2025 v rovnakom case.
Takze sa mozeme tesit na 2 potencionalne neplanovane pokecy s kosmonautixom

Re: New Glenn : Blue Ring
Gratulace do "Above Orbit"
, dnes se zapsali do velmi vytříbeného klubu
. Nahoru to šlo ukázkově, start, MECO, oddělení, zážeh druhého stupně a i dosažení orbity - fakt paráda. Dokonce to měli i s "range violation" , nějaké lodička vplula do zakázané oblasti.
Návrat prvního stupně nedopadl, ale podařilo se jim znovu zažehnout 3x BE-4 a bylo na telemetrii vidět jak první stupeň zpomaluje. Nicméně okolo 4200 MPH, ztratili telemetrii a předpokládám i první stupeň. Jsou dvě možnosti, buď první stupeň ztratil orientaci a aerodynamické síly jej roztrhaly a nebo RUD na motorech - uvidíme co nám sdělí Blue Origin


Návrat prvního stupně nedopadl, ale podařilo se jim znovu zažehnout 3x BE-4 a bylo na telemetrii vidět jak první stupeň zpomaluje. Nicméně okolo 4200 MPH, ztratili telemetrii a předpokládám i první stupeň. Jsou dvě možnosti, buď první stupeň ztratil orientaci a aerodynamické síly jej roztrhaly a nebo RUD na motorech - uvidíme co nám sdělí Blue Origin
Re: New Glenn : Blue Ring
Oficiální potvrzení od Blue Origin o úspěšném dosažení orbity
Re: New Glenn : Blue Ring
Par zaberov zo startu
Velky uspech Blue Origin
Oficialne potvrdenie straty 1. stupna
Velky uspech Blue Origin

Oficialne potvrdenie straty 1. stupna
Re: New Glenn : Blue Ring
Zajímalo by mě jestli ke ztrátě prvníhom stupně došlo přímo v okamžiku vstupního zážehu (tedy v okamžiku, kdy došlo ke ztrátě komunikace), nebo zážeh jako takový proběhl a ke ztrátě došlo až poté (třeba až na konci přistávacího manévru), jen jsme po tu dobu neměli komunikaci? Předpokládám, že BO se podrobnostmi ani záznamy chlubit nebude.
Re: New Glenn : Blue Ring
Taky nepočítám, že tajnůstkářský Jeff Who bude veřejně obecně komunikovat příčiny neúspěchu s NG.
Max v tomto může překvapit.

- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4021
- Reputace: 3137
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: New Glenn : Blue Ring
tipoval bych to první, přeci jenom nevypadl jen videolink, ale i komplet telemetrie, která běžela celou dobu perfektně bez rušeníThales píše: 16.1.2025 14:43 Zajímalo by mě jestli ke ztrátě prvníhom stupně došlo přímo v okamžiku vstupního zážehu (tedy v okamžiku, kdy došlo ke ztrátě komunikace), nebo zážeh jako takový proběhl a ke ztrátě došlo až poté (třeba až na konci přistávacího manévru), jen jsme po tu dobu neměli komunikaci? Předpokládám, že BO se podrobnostmi ani záznamy chlubit nebude.