New Shepard
Re: New Shepard
Dnes nestíhám. Zjistil jsem jen že tenhle drobek by měl začít evoluci která má skončit vážnou konkurencí pro Space X. Kosmičtí turisté by měli zaplatit vývoj a konstrukci kosmického vícenásobně použitelného velkého brášky


Re: New Shepard
Ak by to tak malo byť, tak to potom vidím veľmi blede s tým "veľkým bratom"...vombat píše:Kosmičtí turisté by měli zaplatit vývoj a konstrukci kosmického vícenásobně použitelného velkého brášky
Re: New Shepard
No patří mu Amazon nebo velká část tak kapitál by byl. No a turisté by taky přidali.

A lístek do této čumkapsle bude stát kolik?

Suborbitalní let zahájen v pondělí 23. listopadu 2015 v 11:21 CST ze západního Texasu, dosahující výšky 329,839 stop (100,5 km) a rychlosti Mach 3.72, což je asi 2854 mph (4593 km / h), podle tiskové zprávy zveřejněné na webových stránkách Blue Origin. Bezos zakladatel Amazonu hlava Blue Origin při té příležitosti potvrdil záměr postavit vícenásobně použitelnou nosnou raketu na LEO se svyslím startem a přistáním. U včera představené rakety se počítá nejen s kosmickou turistikou ale i s pronajímáním pro vědecké experimenty. Jako turistická kapsle má kapacitu šest lidí každý vlastní okno a čtyři minuty beztíže. A vypadá to Kosmicky!!!

Nosič na LEO by se měl jmenovat Vulkan. Ale to by byli dva takže? Každopádně bude používat nové motory BE-4. Pohonné látky kapalný kyslík a zkapalněný zemní plyn. Tyto motory by vzhledem k současné situaci měli nahradit ruské motory RD-180. První let Vulkanu by měl proběhnout v roce 2019. New Shepard používá motor BE-3 první motor vyvinutý po více jak deseti letech v USA spalující kapalný kyslík a kapalný vodík.
BE-3

BE-4

Oddělení raketového stupně od turistického modulu


A lístek do této čumkapsle bude stát kolik?


Suborbitalní let zahájen v pondělí 23. listopadu 2015 v 11:21 CST ze západního Texasu, dosahující výšky 329,839 stop (100,5 km) a rychlosti Mach 3.72, což je asi 2854 mph (4593 km / h), podle tiskové zprávy zveřejněné na webových stránkách Blue Origin. Bezos zakladatel Amazonu hlava Blue Origin při té příležitosti potvrdil záměr postavit vícenásobně použitelnou nosnou raketu na LEO se svyslím startem a přistáním. U včera představené rakety se počítá nejen s kosmickou turistikou ale i s pronajímáním pro vědecké experimenty. Jako turistická kapsle má kapacitu šest lidí každý vlastní okno a čtyři minuty beztíže. A vypadá to Kosmicky!!!


Nosič na LEO by se měl jmenovat Vulkan. Ale to by byli dva takže? Každopádně bude používat nové motory BE-4. Pohonné látky kapalný kyslík a zkapalněný zemní plyn. Tyto motory by vzhledem k současné situaci měli nahradit ruské motory RD-180. První let Vulkanu by měl proběhnout v roce 2019. New Shepard používá motor BE-3 první motor vyvinutý po více jak deseti letech v USA spalující kapalný kyslík a kapalný vodík.
BE-3

BE-4

Oddělení raketového stupně od turistického modulu

- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: New Shepard
Vzhledem k tomu ze ten prvni nosic co se jmenuje Vulcan ma pouzivat BE-4 motory (jako nahradu za RD-180) bych skoro rekl ze se nejedna o druhy Vulcan ale furt o ten samej. Jen se proste ULA s Bezosem jeste nedomluvili jak bude vypadat reusability (nebo bude vic verzi).
Koukam na ten nakres orbitalni kapsle a prijdou me ze ty kosmici sedi dost pitome. Nepredpokladama ze by pri pristani sedeli jinak nez pri startu a sedet pri startu cumakem dolu (a tudiz by je pretizeni rvalo ze sedacky proti pasum) me prijde blbost. Pri pristani (a tadle kapsle vypada ze bude mirne vztlakova - jako dvojce jedne z uvazovanych verzi Kliperu) bude urcite mensi pretizeni nez pri startu.
Koukam na ten nakres orbitalni kapsle a prijdou me ze ty kosmici sedi dost pitome. Nepredpokladama ze by pri pristani sedeli jinak nez pri startu a sedet pri startu cumakem dolu (a tudiz by je pretizeni rvalo ze sedacky proti pasum) me prijde blbost. Pri pristani (a tadle kapsle vypada ze bude mirne vztlakova - jako dvojce jedne z uvazovanych verzi Kliperu) bude urcite mensi pretizeni nez pri startu.
Re: New Shepard
Myslím že sa jedná o rovnaký vulkán teda náhrada za atlasy rovnaký rok štartu, motory a meno to by musela byť obrovská náhoda 

"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: New Shepard
Nějaký zdroj k tomu, že orbitální nosič BO se má jmenovat Vulcan?
Protože podle toho co já vím (nebo si myslím), je to tak že BO je domluvená s ULA, že jim bude prodávat své methalox motory BE4, aby je ULA použila na první stupeň své nové rakety - Vulcan - jako náhradu za ruské motory. A tím zapojení BO končí.
Zároveň má BO v plánu postavit vlastní orbitální nosič, podle toho co jsem četl se má jmenovat Very Big Brother (to je ale blbý jméno
), jehož první stupeň mají pohánět stejné methalox motory BE4 - odtud podle mě vzniká to zmatení.
Určitá podobnost tu asi bude - první stupeň methalox, druhý hydrolox, v případě rakety BO poháněný jejich motorem BE3 (nyní pohání NS, pro orbitální raketu má mít upravenou trysku pro operace ve vakuu), u Vulcanu ULA má jít nejprve o Centaur, později nahrazený modernějším kryogenickým stupněm ACES. V případě BO má být horní stupeň na jedno použití, v případě ACES má být dotankovatelný a znovupoužitelný ve vesmíru jako orbitální tahač (což je zajímavý přístup ke znovupoužití horního stupně).
Pokud jde o znovupoužitelnost prvního stupně: raketa BO má přistávat celý stupeň motoricky, tak jak to chce dělat SpX u F9 a jak to teď dělá New Shepard. Vulcan ULA má mít znovupoužitelný jen motorový blok a jednorázové nádrže.
Nedávno si Blue Origin pronajala startovní rampu na Canaveralu, a při projevu zde Bezos zmínil, že mají v plánu na místě postavit výrobní halu pro svoje orbitální rakety. Ani rampu, ani továrnu by nepotřebovali, pokud by na orbitální raketě pracovali s ULA.
Na jejich stránkách nemají moc info, ale také tam není žádná zmínka, že by se jejich budoucí raketa měla jmenovat Vulcan.
Ta infografika k té jejich kapsli je taky zajímavá, moc si nedovedu představit, že by posádka měla sedět hlavou dolů při startu. Každopádně ten obrázek je k nějakému nerealizovanému evropskému projektu, takže je možné - a dost tomu věřím - že jejich skutečný stroj se bude dost lišit od toho co je znázorněné v tom obrázku.
Protože podle toho co já vím (nebo si myslím), je to tak že BO je domluvená s ULA, že jim bude prodávat své methalox motory BE4, aby je ULA použila na první stupeň své nové rakety - Vulcan - jako náhradu za ruské motory. A tím zapojení BO končí.
Zároveň má BO v plánu postavit vlastní orbitální nosič, podle toho co jsem četl se má jmenovat Very Big Brother (to je ale blbý jméno

Určitá podobnost tu asi bude - první stupeň methalox, druhý hydrolox, v případě rakety BO poháněný jejich motorem BE3 (nyní pohání NS, pro orbitální raketu má mít upravenou trysku pro operace ve vakuu), u Vulcanu ULA má jít nejprve o Centaur, později nahrazený modernějším kryogenickým stupněm ACES. V případě BO má být horní stupeň na jedno použití, v případě ACES má být dotankovatelný a znovupoužitelný ve vesmíru jako orbitální tahač (což je zajímavý přístup ke znovupoužití horního stupně).
Pokud jde o znovupoužitelnost prvního stupně: raketa BO má přistávat celý stupeň motoricky, tak jak to chce dělat SpX u F9 a jak to teď dělá New Shepard. Vulcan ULA má mít znovupoužitelný jen motorový blok a jednorázové nádrže.
Nedávno si Blue Origin pronajala startovní rampu na Canaveralu, a při projevu zde Bezos zmínil, že mají v plánu na místě postavit výrobní halu pro svoje orbitální rakety. Ani rampu, ani továrnu by nepotřebovali, pokud by na orbitální raketě pracovali s ULA.
Na jejich stránkách nemají moc info, ale také tam není žádná zmínka, že by se jejich budoucí raketa měla jmenovat Vulcan.
Ta infografika k té jejich kapsli je taky zajímavá, moc si nedovedu představit, že by posádka měla sedět hlavou dolů při startu. Každopádně ten obrázek je k nějakému nerealizovanému evropskému projektu, takže je možné - a dost tomu věřím - že jejich skutečný stroj se bude dost lišit od toho co je znázorněné v tom obrázku.
"The meek will inherit the Earth." ..and the rest of us, Universe.
Re: New Shepard
Soráč asi je vám jasné že Malky má pravdu. Včera jsem chtěl za krátkou dobu dát co nejvíc informací. A automatické překladače jsou vážně na h…o! Takže nosič na LEO má vzniknout evolucí z New Shepard. Získání zkušeností s provozem vícenásobně použitelného raketového systému technologické, procedurální se budou hodit při přechodu na operační nosič na LEO. Tento by mohl mít mezičlánek v podobě technologického demonstrátoru dosahujícího LEO a pilujícího technologii postupy atd do dokonalosti . Teprve technologie s vychytanými mouchami by byla použita pro operační nosič VBB (aspoň zkratka není tak ….) No a konkurenci Jeff Bezos prodá motory BE 4 aby mu je otestovala v operačním použití respektive by mělo jít o společný podnik s ULA společné investice a vývoj. VBB bude mít přistávací zařízení principiálně shodné s New Shepard. Jeff Bezos je velký fanoušek znovupoužitelnosti raket se svislým startem a přistáním.
Blue Origin se účastnila počátečního konkurzu na soukromou dopravu na ISS kde neuspěla. Její vícenásobně použitelná vztlaková kapsle resp demonstrátor vykonal test záchranného systému. Nebyla použita záchranná věžička ale motory kapsle. Jako superdraco na Dragonu. Princip kapsle je stejný jako u ruského projektu Kliper. Vztlakové těleso by mělo přistávat horizontálně s nižším přetížením vhodnějším pro náklad i cestující. Podle mě budou sedadla otočná a při startu budou opačně než na obrázku tedy kosmonauti budou sedět hlavou ve směru letu a přetížení je bude tlačit do sedadel. Při přistání budou otočená jak na obrázku a vzhledem k horizontální návratové trajektorii je bude přetížení vzniklé při brždění o atmosféru opět pohodlně! Tlačit do sedadel. Teda prameny nemám ale toto mě napadlo hned jak sem viděl obrázek a přišlo mě to logické. Na obrázku by tedy měla bít kabina chystající se na přistání. Mám fakt málo času. Třeba o víkendu se na to podívám…?

Test záchranného systému vztlakové kapsle.
Blue Origin se účastnila počátečního konkurzu na soukromou dopravu na ISS kde neuspěla. Její vícenásobně použitelná vztlaková kapsle resp demonstrátor vykonal test záchranného systému. Nebyla použita záchranná věžička ale motory kapsle. Jako superdraco na Dragonu. Princip kapsle je stejný jako u ruského projektu Kliper. Vztlakové těleso by mělo přistávat horizontálně s nižším přetížením vhodnějším pro náklad i cestující. Podle mě budou sedadla otočná a při startu budou opačně než na obrázku tedy kosmonauti budou sedět hlavou ve směru letu a přetížení je bude tlačit do sedadel. Při přistání budou otočená jak na obrázku a vzhledem k horizontální návratové trajektorii je bude přetížení vzniklé při brždění o atmosféru opět pohodlně! Tlačit do sedadel. Teda prameny nemám ale toto mě napadlo hned jak sem viděl obrázek a přišlo mě to logické. Na obrázku by tedy měla bít kabina chystající se na přistání. Mám fakt málo času. Třeba o víkendu se na to podívám…?

Test záchranného systému vztlakové kapsle.
- Evžen111
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1499
- Reputace: 262
- Bydliště: Hlásnice
- Registrován: 5.7.2015 11:14
Re: New Shepard
JO, panečku, to je počteníčko, jen chlapi pište a diskutujte, až v pondělí večer přijdu z práce a budu mít volné úterý, slibuji, že až žena odejde do práce a děti do školy, poctivě všechno pročtu a prohlédnu. jen tak dál! díky!
E

E
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: New Shepard
Oprava - fotka a test nebyl soucasti CCiCap ale jednalo se o test abort systemu pro kapsli New Shepard. Na nasledujicim videu je jasne videt tvar kabiny ktera je posazena na NS a nejedna se o tu vztlakovou Kliper like kabinu.