Stránka 42 z 103

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 11:02
od rexino
Neviem či tu niekedy odznela táto otázka, ak áno tak sa vopred ospravedlňujem.
Neuvažovalo sa niekedy o servisnej misii k hubble so súkromnými loďami? Bolo by to vôbec realizovateľné?

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 11:23
od Dugi
Nikde jsem takový nápad nezachytil. A upřímně řečeno si jeho realizaci moc představit nedovedu. Už jen proto, že na soukromých lodích chybí ta nejzákladnější zařízení nutná k realizaci takové mise - minimálně systém pro spojení obou těles a potom přechodová komora. Jasně, dá se namítnout, že by se to dalo přidělat, jenže tím začnou problémy - změní se hmotnost lodi, její těžiště, ruku v ruce s tím i zátěž okolních konstrukcí a celé se to začne komplikovat. Sečteno ap odtrženo tomu moc nevěřím, protože připojení těch potřebných technologií by to mimořádně zkomplikovalo a pak bys vlastně stavěl od začátku novou kosmickou loď.

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 12:29
od Jardax
System pro spojeni obou teles tam samozrejme je, vsechny nove projektovane lode maji spojovaci system NDS, a na Hubblu je uz deset let namontovana jeho pasivni verze.

EDIT: Tak neni to deset, ale sest let.
https://en.wikipedia.org/wiki/Docking_a ... ission.png
https://www.spacetelescope.org/about/ge ... t_capture/

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 12:50
od Dugi
Ale pořád řešíme problém s přechodovou komorou.

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 12:54
od rexino
Teoreticky, to by aspoň stačilo na mierne zvýšenie orbity(dobrá otázka by bola, koľko by Dragon/Starliner zvládol) a vizuálnu kontrolu stavu. Bočné dvere sú pre EVA nepoužiteľné? :Drbe se na hlavě:

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 13:01
od tomas
Problém s přechodovou komorou by nebyl, pokud je loď konstruovaná na to, že i uvnitř může být po určitou dobu vakuum, podobně jako to měly Gemini i Apollo a bude to mít i Orion. To si ovšem nejsem jistý. Je ale pravděpodobné, že by to z bezpečnostního hlediska komerční lodě měly zvládnout. Hodí se to i v případě náhlé dekomprese, kdy by pak nemuseli astronauti řešit ještě přehřívání přístrojů a další problémy.

Spíš bych se obával stabilizace spojených těles. HST není zrovna drobeček a při opravě bude pravděpodobně vypnut, včetně gyroskopů, čili celá odpovědnost za stabilizaci by ležela na bedrech servisní lodi.

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 13:18
od Jardax
NASA nejakou formu nasledne mise k HST predpokladala, takze by mela mit varianty jak toho dosahnout.
Soukrome lode jsou stavene jako univerzalni taxiky, tudiz by mely mit v konceptu konstrukce i moznost rizene dekomprese a pouziti vstupnich dveri. I kdyby ne, neni az takovy problem vestavet malou prechodovou komoru dovnitr nektere lodi, klidne muze byt i nafukovaci kdyz na to prijde. Na takovou misi nemusi kompletni posadka.

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 14:15
od Wopat
Přechodovou komoru dovnitř lodi? Tomu nevěřím, na to asi místo nebude. Navíc ven by se dostal jen jeden člověk, což je nevhodné z hlediska bezpečnosti a na náročnou servisní misi to bude taky málo. Taková mise potom ještě není jen o lidech venku ale také o těch vevnitř. A ti by toho s nějakou nafouknutou komorou asi moc nevykonali.

Re: Otázky

Napsal: 15.9.2015 15:29
od Jardax
Proc ne? Mista je v obou lodich dost, a 3 nebo 4 lide je vice nez dostatecna posadka na nejakou servisni misi - jde o to jakou, pokud vim krome navedeni do atmosfery se zadna jina konkretni nezvazovala. Ale co neni muze byt, preci jen ma Hubble za sebou skvelou karieru a stal docela dost.
Klidne bych si umel predstavit takovou nafukovaci prechodovou komoru, ackoliv jsem o tom tedy nkde nic zatim necetl.
A pak me jeste napada, ze by mohl Musk zase jednou prekvapit a az bude mit odladeny velky Dragon, mohl by klidne jednu dve verze ppstavit prave s modifikovanou prechdovou komorou. Ono by se tech servisnich misi naslo vic, kdyby bylo cim...

Re: Otázky

Napsal: 17.9.2015 18:16
od Samo
Vie mi nieto potvrdiť alebo vyvrátiť súvislosť NASA s misiou v priloženom odkaze (je to bulvár tak mi to príde ako blud :-D )
http://www.cas.sk/clanok/330270/kapsula ... gonom.html