Nové ruské plány
Re: Nové ruské plány
Rusové mají koncepci znovupoužuitelnosti koukám hlavně na využití okřídlení, což se více odlišné od ostatních. Viz i podobné studie pro Eněrgiju. Je to způsobeno tím, že mají kolem hlavně kontinent, takže nemůžou s mořskou plošinou hýbat kam chtějí, tak přidají radši křídla, aby byl návrat možný ve větším kontinentálním rádiusu na několik málo vybraných míst?
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Nové ruské plány
Tak urcite - akorat to trochu hapruje kdyz se clovek podiva jak dlouho je ve vyvoji Angara a jak dlouho se mluvi o nahrade Sojuzu nebo Jeniseji. Vidim to spis tak ze Sojuz a Proton letaji navzdory svemu veku proste proto ze neni schopnost dotahnout nahradu. To ze se vylepsuji je navic dost casto zpusobeno politickymi duvody. Mam jiste pochybnosti ze by nahrada nekterych dilu byla provedena tak rychle kdyby original nebyl vyraben na Ukrajine.Roman89 píše:Sojuz i Proton jsou vynikající rakety, které předběhly svou vlastní dobu. I proto se stálé používají, nebyl ani důvod je nahrazovat něčím novým.
- Roman89
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 285
- Reputace: 181
- Registrován: 23.2.2017 2:31
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové ruské plány
Tak vývoj nových raket trpí samozřejmě hlavně nedostatkem financí a za poslední odklady raket Angara mohl taky přesun jejich výroby do nového závodu v Omsku. Jak se jejich výroba rozjede v plném proudu, měly by co nejdříve nahradit Protony.
- argus123
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 454
- Reputace: 204
- Bydliště: Trenčín
- Registrován: 10.1.2018 17:55
Re: Nové ruské plány
Amper píše:Tak urcite - akorat to trochu hapruje kdyz se clovek podiva jak dlouho je ve vyvoji Angara a jak dlouho se mluvi o nahrade Sojuzu nebo Jeniseji. Vidim to spis tak ze Sojuz a Proton letaji navzdory svemu veku proste proto ze neni schopnost dotahnout nahradu. To ze se vylepsuji je navic dost casto zpusobeno politickymi duvody. Mam jiste pochybnosti ze by nahrada nekterych dilu byla provedena tak rychle kdyby original nebyl vyraben na Ukrajine.Roman89 píše:Sojuz i Proton jsou vynikající rakety, které předběhly svou vlastní dobu. I proto se stálé používají, nebyl ani důvod je nahrazovat něčím novým.
Proton určite pôjde preč, ale Sojuz tu bude s námi ešte pekne dlho. Nevyvinuly by inak modernizovanu verziu 2.1b a Volgu (verzia bez boosterov). Ja by som bol aj sklamany keby už Sojuz nelietal, je to raketa s vynimočnou konštrukciou a hlavne je spolahlivá. Ak by sa core stupeň dokazal vratiť ako u Falconu 9 tak by ta raketa nemala páru.
Ešte podotýkam že tu mame aj dve sukromne spoločnosti, ktore chcu vyvijať lahke nosiče -Taymyr, Sibír, Errai.
Re: Nové ruské plány
Dobrý den,
promiňte mě neznalému. V čem Sojuz a Proton předběhly svou dobu?
promiňte mě neznalému. V čem Sojuz a Proton předběhly svou dobu?
„Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ Albert Einstein.
- Roman89
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 285
- Reputace: 181
- Registrován: 23.2.2017 2:31
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové ruské plány
Sojuz jako začínající R7 ve své době neměla konkurenci jak v technice tak i síle, byla to první raketa, která použila svazek motorů, měla urychlovací bloky. Pokud jde o Proton je unikátní hlavně ve své síle, na to že je to relativně malá raketa, dokázala dopravit na oběžnou dráhu několik vesmírných stanic. Nebýt toho toxického paliva, mohla klidně dopravit kosmonauty na oblet Měsíce.rhronza píše:Dobrý den,
promiňte mě neznalému. V čem Sojuz a Proton předběhly svou dobu?
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Nové ruské plány
osobne si nemyslim ze ty stroje predbehli svou dobu. Oni splnili zadani ktere znelo - musime dopravit nuklearni hlavici ktera je hoodne tezka na velkou vzdalenost pri pouziti dostupnych motoru. Jednalo se o slusne kreativni inzenyrske reseni technologickeho dluhu ktery sovetsky svaz mel. Jejich nuklearni hlavice byly tezke, jejich motory meli limitovane velikosti spalovacich komor, jejich elektronika stala za prd.
Proto museli mit silnou raketu ktera mohla nasledne vynest i kosmicke naklady
Proto museli pouzit reseni kdy jeden motor ma nekolik spalovacich komor.
Proto museli udelat to ze se vetsina motoru zapaluje na zemi a nikoliv az za letu.
Jsou to drzaky, ostatne co by clovek chtel od raket postavenych pro delostrelce ve fabrice na traktory , ale zase bych neprecenoval duvody ktere k tomu vedli. Kdyby Glusko zvladnul postavit F1 tak by Koroljov nikdy nezkousel udelat N-1.
Proto museli mit silnou raketu ktera mohla nasledne vynest i kosmicke naklady
Proto museli pouzit reseni kdy jeden motor ma nekolik spalovacich komor.
Proto museli udelat to ze se vetsina motoru zapaluje na zemi a nikoliv az za letu.
Jsou to drzaky, ostatne co by clovek chtel od raket postavenych pro delostrelce ve fabrice na traktory , ale zase bych neprecenoval duvody ktere k tomu vedli. Kdyby Glusko zvladnul postavit F1 tak by Koroljov nikdy nezkousel udelat N-1.
- Roman89
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 285
- Reputace: 181
- Registrován: 23.2.2017 2:31
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové ruské plány
Samozřejmě, konstruktér musel plnit zadání, které v té době bylo rize armádní a náročné. Nebýt takto těžké hlavice, asi by Koroljov nestavěl tak velkou raketu pro svůj sen dopravit na oběžnou dráhu družici a pak člověka.
Gluško si s Koroljovem moc nerozuměli, sice mu pomohl postavit R7, ale on se nikdy nechtěl spokojit s palivem, které preferoval Koroljov, proto vznikla N-1. Na motor podobný F1 si tak Gluško netroufl hlavně z důvodu použitého paliva, nevěřil že by tak velký motor bylo možné řídit. Sami Američané s ním měli zpočátku vývoje velké potíže. Ale oni měli Von Brauna a taky spoustu peněz, takže si s tim nakonec dokázali poradit.
Gluško si s Koroljovem moc nerozuměli, sice mu pomohl postavit R7, ale on se nikdy nechtěl spokojit s palivem, které preferoval Koroljov, proto vznikla N-1. Na motor podobný F1 si tak Gluško netroufl hlavně z důvodu použitého paliva, nevěřil že by tak velký motor bylo možné řídit. Sami Američané s ním měli zpočátku vývoje velké potíže. Ale oni měli Von Brauna a taky spoustu peněz, takže si s tim nakonec dokázali poradit.
Re: Nové ruské plány
Roman89 píše:Samozřejmě, konstruktér musel plnit zadání, které v té době bylo rize armádní a náročné. Nebýt takto těžké hlavice, asi by Koroljov nestavěl tak velkou raketu pro svůj sen dopravit na oběžnou dráhu družici a pak člověka.
Gluško si s Koroljovem moc nerozuměli, sice mu pomohl postavit R7, ale on se nikdy nechtěl spokojit s palivem, které preferoval Koroljov, proto vznikla N-1. Na motor podobný F1 si tak Gluško netroufl hlavně z důvodu použitého paliva, nevěřil že by tak velký motor bylo možné řídit. Sami Američané s ním měli zpočátku vývoje velké potíže. Ale oni měli Von Brauna a taky spoustu peněz, takže si s tim nakonec dokázali poradit.
Sumarizace toho co jste uvedl: proč Sojuz a Proton předběhly svou dobu?
1) nemá konkurenci v síle - jak bylo již správně uvedeno uživatelem Amper - vzhledem k zatížení jim nic jiného nezbývalo
2) použití svazku motorů - to bylo dáno spíše neschopností vytvořit vektorování motorů
3) urychlovací bloky - urchlovací bloky jsou spíše zátěží, proto by měly být malé s co nejmenší arerodynamickým odporem. To také není to, co by mělo být nějakým konstrukčním "trhákem", ale spíše improvizací.
Co je třeba sovětské straně přiznat, že byli schopni v podmínkách relativní technologické zaostalosti vytvořit fuknční nosič. To zaslouží uznání.
Otázka: má vůbec některý ruský plánovaný nosič vektorování motorů?
„Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ Albert Einstein.
- Roman89
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 285
- Reputace: 181
- Registrován: 23.2.2017 2:31
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové ruské plány
No vidíte, takže nejste tak neznalý jak jste se dělalrhronza píše:Otázka: má vůbec některý ruský plánovaný nosič vektorování motorů?
Jak velký aerodynamický odpor urychlovací bloky mají je otázka, ale jsou používány dodnes, měli je raketoplány a bude je mít i SLS. Rozdíl je jen v tom, že americké boostry jsou na tuhá paliva.
Vektorování tahu motoru mají rakety Proton i Angara.