MartinH píše:Ale já nemyslel letět celou cestu kolmo k zemi, ale normálně to stáčet k východu jak se lítá běžně, jen nemusíš zakulacovat dráhu, nejnižší bod necháš klidně v atmosféře (či úplně pod zemí). Ono u hodně protáhlých drah už to zase takový rozdíl není jestli zrychluješ přímo v nejnižším bodě nebo v jeho okolí, největší gravitační ztráty jsou hned při startu, jak raketa nabírá rychlost tak se snižují.
Uf, jenomže to je právě ten problém
pokud stáčíš dráhu k východu, tak nakonec dráhu zakulatíš, a perigeum ti vyleze z atmosféry v okamžiku, kdy dosáhneš orbitální rychlosti, pokud chceš letět k Měsíci, potřebuješ ještě mnohem vyšší rychlost
to co je tedy blbě je představa, že můžeš letět po nějaké ladné křivce k Měsíci a přitom ti perigeum zůstane v Zemi (respektive by to šlo, ale jenom pokud bys nasměroval let balisticky, což je ale tak strašně energeticky nevýhodné, že až hamba)
uvědom si, že zrychováním v určitém bodě ovlivňuješ výšku oběžné dráhy na opačné straně elipsy
takže letíš, stáčíš k východu, v okamžiku dosažení první kosmické rychlosti jsi dráhu dostal do orbitálních parametrů (záleží na tom, jak máš nastavené sklony a rychlosti, jestli je to elipsa či kruh, uvažuj kruh, elipsa se liší jenom drobnostmi), pokud zrychluješ dál, začneš dráhu naopak protahovat do elipsy a nejnižší bod dráhy je ta výška, ve které se aktuálně nacházíš
Prostě tímhle způsobem to nejde, odporuje to pravidlům orbitální mechaniky
To proč se na dráze letu k Měsíci parkovalo na kruhové dráze mělo své důvody
teoreticky bys mohl odstartovat tak, že bys SIVB nechal běžet pořád a hned bys letěl dál, neznamenalo by to ale, že bys v určitém okamžiku nebyl na kruhové dráze, naopak, jenom bys v tom okamžiku nezastavil motory
proč se to nedělalo je nasnadě:
1. parkovací orbita dávala čas na kontrolu
2. umožňovala správnou volbu odletového okamžiku, když startuješ z Floridy, tak jsi na dráze s určitou inklinací, a ty potřebuješ trefit správnou inklinaci pro let k Měsíci, změna inklinace je nejúspornější v okamžiku pozice nad rovníkem
Prostě a jednoduše si uvědom, že tohle jsou věci, které počítala spousta lidí v šedesátých letech a počítali opravdu energeticky nejoptimálnější varianty, Apolo bylo hodně na hraně
A teď ještě k té kritice, amatér je poučený laik, v tomhle ohledu jsme zde amatéry takřka všichni, včetně mě a nestydím se za to
za amatérismus považuji přístup, kdy si amatér z nějakého důvodu začne myslet, že generace profesionálů před ním něco opomněly a jeho přístup k věci je průlomově novátorský (věř tomu, že v 99,9999% to tak není), přičemž většinou opomenou započítat něco, co právě ti profesionálové dávno započítali
chybu můžeme udělat každý, ale jako amatéři bychom si toho měli být vědomi a neměli bychom zarytě stát na svém, to jest to, co jsem kritizoval
není to ani o počtu příspěvků, ani o přednáškách, které jsme absolvovali, ani o titulech, je to o pokoře
zkus si pohrát s některými letovými simulátory, jedno odpoledne hraní dá člověku víc, než hodiny úvah, které vycházejí z nedokonalého pochopení zákonitostí, kterými se to řídí
PS - ve svém oboru se s tímto přístupem setkávám velmi často, je úžasné pozorovat přesvědčení lidí, že drží v ruce třeba "hlavu" kelta, a přitom vidět nahrubo osekaný úlomek opuky na kterém pár prasklin evokuje nějaký obličej, člověk pak může jenom krčit rameny, ale přesvědčeného nepřesvědčím, i kdybych se snažil tisíc let