Stránka 5 z 11

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 4.8.2023 11:41
od Malky
Thales píše: 2.6.2023 7:37 Zajímalo by mě, jestli jsou ta selhání na úrovni samotných vývojářů, manažerské a nebo se prostě uvnitř firmy špatně pracuje s know-how? Znalosti se nepředávají a nebo předávají špatně a tak vývoj běžel v podstatě od nuly? Můj osobní tip je, že to budou všechny faktory. Co si myslíte vy?
Historie Boeingu je extrémně zajímavá. Doporučil bych si k tomu něco přečíst. Jen ve zkratce a z mé hlavy (takže to nemusí být 100% přesné): Boeing býval velmi inženýrsky orientovaná společnost, inženýři tvořili většinu zaměstnanců, vedení firmy sídlilo ve stejném městě jako vývoj a výroba, a všechno klapalo. Pak se Boeing rozhodl koupit společnost McDonnell Douglas, která se v té době potýkala s problémy, které jsou příznačně podobné tomu, s čím se dnes potýká Boeing. V Douglasu nefungovala inženýrská kultura, o věcech rozhodovali účetní, pro které bylo důležité především co nejvíc ušetřit a maximalizovat zisky. Po sloučení firem došlo ke střetu odlišných kultur a Douglas zvítězil, říká se, že "Douglas koupil Boeing za peníze Boeingu". Vedení firmy se přestěhovalo daleko od výrobních a vývojových center, inženýři ve firmě neměli moc velké slovo.

Mimochodem, Starliner není ani zdaleka jediný, dokonce ani ten největší, průser se kterým se dnes Boeing potýká. Asi nemusím zmiňovat 737 MAX, a ten seznam je fakt dlouhý...

Takže, v mých očích jsou jednotliví vývojáři nevinní a v nezáviděníhodné pozici.

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 4.8.2023 16:02
od petrsida
Pospíšil píše: 2.6.2023 7:44
Thales píše: 2.6.2023 7:37 Co si myslíte vy?
Že ryba smrdí od hlavy. Pokud se dělají chybná rozhodnutí v nejvyšších patrech managementu, což se týká převážně strategie projektu a výběru klíčových lidí do týmu, tak ten zbytek týmu to už nezachrání.
viz B737 max, stejný problém...

ja uz snad nic ani psat nebudu, protože překonávají vse, co jsem si skepticky o nich myslel

to snad driv poleti starship s posadkou, nez oni ostrou misi k iss

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 8.8.2023 8:38
od Tjov
tak to mě pobavilo Boe má představu :mrgreen: NET březen 2024 , ale spíše i později což by atakovalo 2 roky od OFT2 (5/2022)
Chris Ferguson byl v roce 2020 velmi prozíravý, když se vzdal letu ve Starlineru. Než by odletěl byl by skoro důchodce :mrgreen:

https://www.reuters.com/article/us-spac ... SKBN26S2IC

Obrázek

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 12.10.2023 19:50
od Tjov
Nyní NET půlka dubna 2024

NASA

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 13.1.2024 13:09
od Vaclavik

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 13.1.2024 14:13
od Pospíšil
Dokázal by mi někdo vysvětlit, jak je možné, ža Starliner bude přistávat jen na 2 hlavních padácích, kdežto u Crew Dragona si NASA vymínila zvýšení jejich počtu ze 3 na 4? Původně obě lodě začínaly svůj vývoj se 3 hlavními padáky…

Obrázek

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 13.1.2024 14:54
od packa
To je zajimavé .
Nicméně možná si nasa uvědomila že větší počet může způsobit víc problémů než přínosu- u dragona se již nějaké problémy s plněním jednoho padáku na úkor druhého už objevily, a zjistily že né vždy platí že více padáků = bezpečnější . Takže spíš předymenzovaly ty dva .

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 15.1.2024 9:18
od Pospíšil
packa píše: 13.1.2024 14:54 Takže spíš předymenzovaly ty dva .
To všechno chápu, jen je to jaksi proti "americké škole" padákových systémů pilotovaných lodí.
Vím, i ten stařičký Sojuz přistává na 1 padáku a ten má záložák, ovšem nevystřelený.
Pokud ale má Starliner standardně přistávat na 2 padácích a 1 selže, bude ten jediný zbývající stačit na bezpečné zpomalení kabiny před dopadem na tvrdou zem? Ty airbagy poskytnou zpomalení jen poslední cca 1 metr.
No, je to zváštní, jak někdy NASA dokáže být nekonzistentní...

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 15.1.2024 9:40
od Tjov
packa píše: 13.1.2024 14:54 To je zajimavé .
Nicméně možná si nasa uvědomila že větší počet může způsobit víc problémů než přínosu- u dragona se již nějaké problémy s plněním jednoho padáku na úkor druhého už objevily, a zjistily že né vždy platí že více padáků = bezpečnější . Takže spíš předymenzovaly ty dva .

Dragon je schopný mít splashdown na třech padácích, a posádka bude v pohodě. Problém 4 ks padáků je že tři vyvinou takové zpomalení, že čtvrtý pak nemá dostatečný vztlak aby se rychle rozvinul. Takže se někdy rozvinou všechny najednou, jindy ten čtvrtý plápolá a rozvine se po několika sekundách. Ale dle SpX i ne zcela rozvinutý padák pomáhá zpomalovat loď.

jednalo se o dva "incidenty" po sobě na přelomu 2021/2022 (Crew-2 a CRS-24) (zdroj), ale nakonec byl celý fenomén označen za nominal :palec nahoru:

Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Napsal: 19.1.2024 19:19
od slappy
Tjov píše: 15.1.2024 9:40 ... ale nakonec byl celý fenomén označen za nominal :palec nahoru:
Normalizace odchylky?