V minulém příspěvku zde ve vláknu jsem naposledy popisoval přípravy na testovací let, jenž byl nakonec odložen, a to na období počátku května. Nebylo by však relevantní zde nezmínit důvody, které k tomuto dalekému odkladu vedly, ani prezentaci čtvrtletních a ročních výsledků společnost. Poněvadž se bude jednat o shrnutí delší, omlouvám se za mírné zahlcení stránky.
Nejprve si dovolím zmínit důvody, které vedly ke zrušení letového okna v období února, a přesunutí termínu dalšího z testovacích letů na květen. Podle všeho se zdá, že chyba vedoucí k přerušení letu 12. prosince, a tedy až příliš striktně nastavené hodnoty bezpečnostního čidla v motorové sekci raketoplánu, které způsobilo zastavení činnosti motoru, nebyla vyřešena odpovídajícím způsobem a její náprava vedla v softwaru letounu k dalším, potenciálně rizikovým chybám, pro něž se společnost rozhodla další letový test odložit, dokud nebude software nedostatků zbaven.
As we completed our pre-flight technical readiness checks for that February flight, some of our shipboard sensor readings showed fluctuations, and it became apparent that those changes that we had made to address EMI had unintentionally created additional noise within our sensor environment.
– Mike Moses, 25. února, během videokonference s investory
Mike Moses zároveň zmínil, že se nejedná o chybu kritickou a nesnižuje ani bezpečnost letového systému.
Nyní se budu již věnovat prezentaci milníků a financí společnosti pro investory, zveřejněné 25. února.
Virgin Galactic za uplynulý rok dosáhnula těchto milníků:
- Umístění letounů a letového hardwaru na území Spaceport America v Novém Mexiku
- Provedení dvou klouzavých letů VSS Unity ve Spaceport America
- Společnost za uplynulý rok také splnila dalších sedm podmínek pro získání letové licence od FAA (27/29)
- Virgin Galactic také zveřejnila počet registrovaných v programu One Small Step, avšak počet budoucích astronautů se nezměnil a nadále čítá na 600 osob
- Společnost mezi výčet úspěchů také zařazuje blíže nespecifikovaný pokrok ve stavbě komerčních raketoplánů
Virgin Galactic v prezentaci rovněž uvádí plán pro následující testovací lety, z nichž první bude použit k vynesení testovacích zařízení v rámci NASA Flight Opportunities Program, a na palubě letoun uvítá jen dva piloty.
Daleko více zajímavý bude z pohledu investorů druhý letový test, poněvadž se očekává, že v tomto případě bude již letoun vybaven sedačkami a dalším příslušenstvím ve stejné konfiguraci, jaká uvítá na palubě raketoplánů i budoucí vesmírné turisty. Namísto nich však budou osádku tvořit zaměstnanci společnosti.
Následně je naplánováno provedení posledního z letů, který by již měl testování zakončit, a na palubě raketoplánu bude tentokráte sedět i zakladatel společnosti Richard Branson.
Následně prezentace společnosti zmiňuje velmi zajímavé budoucí plány, směrem k rozvoji a vývoji letového hardwaru a nastávající generace raketoplánů.
Snad prvním krokem k nastávajícím generacím projektů bude prezentace druhého letounu modelového typu SpaceShipTwo, vyrobeného dceřinou společnosti The Spaceship Company, s konkrétním označením SpaceShip III. Datum prezentace společnost stanovila na 30. březen.
Osobně si nemyslím, že se bude jednat o raketoplán v mnohém odlišný od stávající VSS Unity, avšak jeho výroba i konstrukce by již měla být více automatizovaná a zjednodušená. Snad by to tedy nemělo představovat realizaci plánu společnosti na vývoj a výrobu projektu orbitálního raketoplánu s označením SpaceShipThree, o které zakladatel Richard Branson naposledy mluvil v roce 2016.
https://www.reuters.com/article/us-spac ... SKCN0VS00F
Nadále se prezentace společnosti věnuje plánům na zavedení, testování a vývoj současné i další generace raketoplánů, a to jmenovitě:
- Zahájení série pozemních testů raketoplánu prezentovaného 30. března.
- Počátek montáže a dokončení druhého vozidla modelové třídy SpaceShip III.
- Navrhnutí optimalizace u budoucích raketoplánů, aby byly více vhodné pro komerční provoz.
Virgin Galactic v prezentaci také zmiňuje implementaci vylepšení, směřujících k možnosti dosažení cíle 400 letů v rámci jednoho komerčního kosmodromu, avšak neurčuje blíže počet raketoplánů zde užívaných.
Nadále je oznámeno zahájení snah o návrh zcela nové třídy raketoplánů – snad i jiné, než do jaké spadá model SpaceShip 3 – , která by již měla být schopna na hranici vesmíru dopravit více komerčních astronautů, dosáhnout vyšší výšky letového profilu, snížit výdaje výroby i údržby a také dovolit společnosti dotyčný letoun nadále upravovat dle potřeb a poznatků. Zároveň bude v rámci tohoto snažení projektována nová třída nosných letounů, a to rovněž s cílem upravení nosnosti, výrobní ceny i prostředků nutných k údržbě letounu.
Virgin Galactic za účelem návrhu budoucích projektů najala nový tým inženýrů, který budou vést dvě zajímavé osobnosti, a to Swami lyer, bývalý CEO Israeli Aerospace Industries ve Spojených státech, vysokoškolský profesor na univerzitě v Bostonu a veterán v oblasti letectví i počítačových technologií. Nadále tým utvoří Stephen Justice, ředitel programů v Lockheed Martin Skunk Works, s pracovní zkušeností v délce mnoha dekád.
Virgin Galactic oznámila také utvoření poradního orgánů společnosti, který bude vést George Whitesides, a nadále tvořit bývala astronautka Dr. Sandy Magnus, astronaut Chris Hadfield a Dr. David Whelan, bývalý vrchní vědec v Boeing Defense, Space, and Security a také ředitel DARPA’s Tactical Technology Office.
