MrRockwell píše: 13.12.2020 14:41
Já bych se k jakýmkoliv komentářům jen velmi nerad vracel, ale přesto si dovolím poupravit pár skutečností, které byly zde ve vlákně zmíněné.
Virgin Galactic má pro lidstvo přínos veliký, a snad už proto, že nabízí cestování do vesmíru lidem za prostředky, za něž bylo dosažení podobných cílů donedávna nemyslitelné. Věřím, že budou úspěšní a dovedou cesty do vesmírů otevřít s postupujícími léty široké veřejnosti. Možná je to cíl obtížný, ale docela jistě nemálo důležitý.
Pod pojmem cestováním do vesmíru si představuji trochu něco jiného než je chvilkový pobyt ve výšce 80-90km nad povrchem Země
(1)
Porovnávat cíle Richarda Bransona s Elonem Muskem není správné, ačkoliv je to téma, jaké se stále častěji ve veřejném prostoru zmiňuje. Elon Musk má cíle, které jsou, mírně řečeno, velmi ambiciózní. SpaceX svoji nosnou raketu stále vyvíjí, Virgin Galactic už dokončuje v pořadí čtvrtý exemplář jejich suborbitálního letounu.
Dovolím si tvrdit, že celé toto prohlášení je nepravdivé. SpaceX vývoj nosné rakety Falcon9 ukončil
(2) verzí Block5. A letěl do vesmíru skoro už 100x
(3)
Virgin Galactic vývoj nedokončil a do vesmíru neletěl ani jednou.
(7) (osobně za let do vesmíru považuji překonání 100km výšky a strávení času v mikrogravitaci nad touto výškou aspoň abych si mohl přehrát Space Oddity. Ale to je můj silně osobní pohled na věc)
VG je doopravdy primárně komerční firma, a jejím cílem je výdělek, kterého nejlépe dosáhnou, pokud otevřou cesty do vesmíru svojí klientele. Prozatím si to vyžádá dva úspěšně lety, které měly proběhnout do konce prvního čtvrtletí následujícího roku. Vzhledem ke včerejšímu incidentu se lety o pár týdnu prodlouží, ale neočekávám nic dramatického.
S tímto lze souhlasit
Hybridní motor společnosti je řešení poměrně prozaické, neb letounu dovoluje rychlé znovupoužití.
Rychlé znovupoužití tohoto řešení prozatím nebylo prokázáno. Ale je možné, že tento neefektivní motor to opravdu umožní. Osobně se mi nelíbí problémy, které se dějí při spalování v komoře hybridního motoru.
(4)
Ekologické otázky směrem k tomuto řešení tolik časté snad být nemusejí, a už vůbec jejich přínos nevidím s ohledem na daleko závažnější emise produkované vámi zmíněnou Teslou nebo SpaceX.
Tento výrok se nedá prohlásit za pravdivý + Ekologii je potřeba řešit u všech lidských činností. Co se týče dopadu Tesly na životní prostředí jsou k dispozici velmi zajímavá fakta k zamyšlení a domyšlení důsledků. Doporučuju tedy k čtení zde:
(5) (pro zajímavost. Metodologie té zprávy nebyla nikým zpochybněna.)
A u SpaceX je mi velmi sympatický přesun od spalování složitých uhlovodíků ( C13H12N2O3 + N2O ) ke spalování jednoduchého methanu ( CH4 + O2 ). Methanu který je navíc často odpadem/produktem, jak v zemědělství tak i např v čističkách odpadních vod.
(6)
Vyjádřit se zcela jistě můžete, ale odpustit si nemístné poznámky jste si dozajista mohl.

*Adminovi se omlouvám za částečné OT.*
Ano mohl. Slíbil jsem, že se na to už vyprdnu. Takže asi cajk.
Na závěr bych snad jen dodal něco zábavného. Na SpaceShipTwo je mi sympatické, že pokud trošku unikne tlak z nádrže s okysličovadlem, tak na palubě zavládne optimistická nálada.
Zdroje:
(1)
https://www.space.com/19021-spaceshiptwo.html
(2)
https://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_9#Block_5
(3)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_F ... y_launches
(4)
https://etda.libraries.psu.edu/files/fi ... ions/11736
(5)
https://www.tesla.com/ns_videos/2019-te ... report.pdf
(6)
https://www.plyn.cz/biometan-jak-se-vyrabi
(7)
https://en.wikipedia.org/wiki/SpaceShipTwo