Re: Falcon Heavy - Demo mise
Napsal: 23.12.2017 14:22
Trochu premýšlam nad tým, prečo by sa tá Tesla mala cestou na orbit rozpadnúť. Prvé čo mi napadne, že ak na F9 chcú čoskoro posadiť ľudí, tak aby prežili, tak konštrukcia auta by takú záťaž mala hravo zvládnuť. To je taká "intuitívna" úvaha, možno vzdialená realite.
Potom ma napadlo, že existuje Falcon9 User's Guide:http://www.spacex.com/sites/spacex/file ... ev_2.0.pdf
Tam od strany 19 sa dá pozrieť na pár čísel, ktoré hovoria o "typickej" záťaži na nejaký náklad. Pre náklad ľahší než cca 2 tony (4000 libier) je udané max priečne zrýchlenie od -3 do 3 g. Pozdĺžne od -2 do 8,5 g. Či je to možné aby to vydržala tesla? Hm neviem, ak uvážim, že na horskej dráhe sa dá zažiť preťaženie 5 g, tak mi to príde realistické. (pre porovnanie u Ariane 5 udávajú max. pozdlžne zrýchlenie 4,5 g).
Ďalej tu máme vybrácie. V pozdĺžnej osi udávajú zrýchlenie pri frekvenciách od 5 do 100 Hz nie väčšie ako 0,9g (Ariane 5 má 1g). Priečne vybrácie na rovnakom frekvenčnom rozsahu majú udané zrýchlenie nie väčšie ako 0,6g (Ariane 5 má 0,8). Znovu mi to pre môj laický pohľad prídú ako zvládnuteľné čísla.
Naviše ak uvážim, že už vieme, že najťažšia časť auta bude plne podopretá adaptérom, fakt sa mi to nezdá až tak nerealistické.
Rozumiem, že sú to nejaké všeobecné čísla pre Falcon 9 a nie pre Heavy, kde to bude o niečom inom, ale ak hodlajú na tom vynášať náklady ako doteraz, tak zrejme veľmi si nemôžu dovoliť prekročiť tieto "hranice" zaťaženia (predpokladám, že typické komerčné náklady sú konštruované tiež na isté maximálne hodnoty, ktoré neprekračujú "rozumné medze").
Ešte by som mal možno pochybnosti o prežití roadsteru pri impulzných udalostiach, ako separácia stupňov a pod. Tam sú tie čísla hodne vysoké a neviem si ich k ničomu prirovnať. Ale určite to majú páni a dámy v SpX zrátané.
Toľko moje laické a amatérske povrchné úvahy v tejto veci.
Potom ma napadlo, že existuje Falcon9 User's Guide:http://www.spacex.com/sites/spacex/file ... ev_2.0.pdf
Tam od strany 19 sa dá pozrieť na pár čísel, ktoré hovoria o "typickej" záťaži na nejaký náklad. Pre náklad ľahší než cca 2 tony (4000 libier) je udané max priečne zrýchlenie od -3 do 3 g. Pozdĺžne od -2 do 8,5 g. Či je to možné aby to vydržala tesla? Hm neviem, ak uvážim, že na horskej dráhe sa dá zažiť preťaženie 5 g, tak mi to príde realistické. (pre porovnanie u Ariane 5 udávajú max. pozdlžne zrýchlenie 4,5 g).
Ďalej tu máme vybrácie. V pozdĺžnej osi udávajú zrýchlenie pri frekvenciách od 5 do 100 Hz nie väčšie ako 0,9g (Ariane 5 má 1g). Priečne vybrácie na rovnakom frekvenčnom rozsahu majú udané zrýchlenie nie väčšie ako 0,6g (Ariane 5 má 0,8). Znovu mi to pre môj laický pohľad prídú ako zvládnuteľné čísla.
Naviše ak uvážim, že už vieme, že najťažšia časť auta bude plne podopretá adaptérom, fakt sa mi to nezdá až tak nerealistické.
Rozumiem, že sú to nejaké všeobecné čísla pre Falcon 9 a nie pre Heavy, kde to bude o niečom inom, ale ak hodlajú na tom vynášať náklady ako doteraz, tak zrejme veľmi si nemôžu dovoliť prekročiť tieto "hranice" zaťaženia (predpokladám, že typické komerčné náklady sú konštruované tiež na isté maximálne hodnoty, ktoré neprekračujú "rozumné medze").
Ešte by som mal možno pochybnosti o prežití roadsteru pri impulzných udalostiach, ako separácia stupňov a pod. Tam sú tie čísla hodne vysoké a neviem si ich k ničomu prirovnať. Ale určite to majú páni a dámy v SpX zrátané.
Toľko moje laické a amatérske povrchné úvahy v tejto veci.