Re: Základna na Měsíci
Napsal: 28.8.2020 11:12
Na Mesiaci nepotrebuješ len ochranu proti mikrometeoritom, ale hlavne proti troskám vznikajúcim pri ich dopade - čo je i niekoľko rádov viac materiálu, pretože kým jednotlivý mikrometeorit o hmotnosti 1g a rýchlosti 10km/s nesie energiu ~50kJ (~energia strely z veľkorážneho guľometu či malorážneho kanonu), pre prerazenie steny "modulu" či nádrže postačuje už ~500J a dopadová rýchlosť ~500m/s (~parametre strely z pištole + netreba úplný prieraz, stačí prasklina).
Druhá vec - nepotrebuješ ani tak ochranu proti mikrometeoritom a ich troskám, ako hlavne proti radiácii. A potrebuješ tiež úkryty pre techniku na "chladné mesačné noci". V oboch prípadoch (a v vlastne ani v prípade mikrometeoritov) nepotrebuješ ani tak "veľmi pevný" a odolný úkryt, ako skôr "úkryt s hrubými stenami" tvorenými väčším množstvom materiálu a pevnosť konštrukcie je požadovaná hlavne v tom smere, aby tú hmotnosť sypaného prachu uniesla.
Z histórie forenznej (=kriminalistickej) balistiky: jeden z najstarších spôsobov získania "nepoškodených" (teda nezdeformovaných a neroztrieštených) striel pre ďalšie kriminalistické skúmanie je "streľba do periny" - teda do drevenej krabice dlhej 3-4 metre naplnenej perím (pôvodne ale skutočne do periny)
Takže "valce hodené do piesku" je vhodné čo najskôr zmeniť na "valce hodené na uhrabaný piesok a zasypané", pričom miesto, kam budú "valce pohodené" pripraví vopred vehikel A (a C), a následne vehikel C a D valce zasypú. Výhodu vidím v tom, že pri "zasypaní" valcov základne vyššie uvedenou technologiou bude na valce tlačiť len 20-30cm vysoká vrstva triedeného regolitu, ale nad nimi vytvorená kupola bude zasypaná kľudne i niekoľko metrov hrubou vrstvou materiálu, ktorý ale bude podopretý konštrukciu kupoly, nie samotnými valcami - to ich konštrukciu dosť výrazne zjednoduchší a odľahší.
Voľne sypaný triedený regolit vytvorí priamo nad konštrukciou valcov dostatočne odolnú izolačnú vrstvu, ktorá zabráni priamemu styku taveniny s konštrukciou, i priamemu styku podvozku vehiklov s konštrukciou stanice.
IMHO "triedič" (vehikel B) - alebo ďalší špecializovaný vehikel - môže z jemne triedeného materiálu vyrábať technikami 3D tlače aj "presné výrobky", ktoré môžu byť ešte ďalej opracované rezaním a brúsením - napríklad aj rôzne "tvarovky", káblové, anténne a potrubné prechodky - všetky s násobne lepšou rozmerovou presnosťou a výrazne lepšou kvalitou povrchu i lepšou štruktúrou. Takéto prvky môžu byť následne presne umiestnené do "hrubej" konštrukcie kupoly vytváranej vehiklom D.
Druhá vec - nepotrebuješ ani tak ochranu proti mikrometeoritom a ich troskám, ako hlavne proti radiácii. A potrebuješ tiež úkryty pre techniku na "chladné mesačné noci". V oboch prípadoch (a v vlastne ani v prípade mikrometeoritov) nepotrebuješ ani tak "veľmi pevný" a odolný úkryt, ako skôr "úkryt s hrubými stenami" tvorenými väčším množstvom materiálu a pevnosť konštrukcie je požadovaná hlavne v tom smere, aby tú hmotnosť sypaného prachu uniesla.
Z histórie forenznej (=kriminalistickej) balistiky: jeden z najstarších spôsobov získania "nepoškodených" (teda nezdeformovaných a neroztrieštených) striel pre ďalšie kriminalistické skúmanie je "streľba do periny" - teda do drevenej krabice dlhej 3-4 metre naplnenej perím (pôvodne ale skutočne do periny)
Takže "valce hodené do piesku" je vhodné čo najskôr zmeniť na "valce hodené na uhrabaný piesok a zasypané", pričom miesto, kam budú "valce pohodené" pripraví vopred vehikel A (a C), a následne vehikel C a D valce zasypú. Výhodu vidím v tom, že pri "zasypaní" valcov základne vyššie uvedenou technologiou bude na valce tlačiť len 20-30cm vysoká vrstva triedeného regolitu, ale nad nimi vytvorená kupola bude zasypaná kľudne i niekoľko metrov hrubou vrstvou materiálu, ktorý ale bude podopretý konštrukciu kupoly, nie samotnými valcami - to ich konštrukciu dosť výrazne zjednoduchší a odľahší.
Voľne sypaný triedený regolit vytvorí priamo nad konštrukciou valcov dostatočne odolnú izolačnú vrstvu, ktorá zabráni priamemu styku taveniny s konštrukciou, i priamemu styku podvozku vehiklov s konštrukciou stanice.
IMHO "triedič" (vehikel B) - alebo ďalší špecializovaný vehikel - môže z jemne triedeného materiálu vyrábať technikami 3D tlače aj "presné výrobky", ktoré môžu byť ešte ďalej opracované rezaním a brúsením - napríklad aj rôzne "tvarovky", káblové, anténne a potrubné prechodky - všetky s násobne lepšou rozmerovou presnosťou a výrazne lepšou kvalitou povrchu i lepšou štruktúrou. Takéto prvky môžu byť následne presne umiestnené do "hrubej" konštrukcie kupoly vytváranej vehiklom D.