Stránka 4 z 10

Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 8:25
od Pospíšil
Poměrně přesný odhad délky nových kormidel.




Jinak Elon na twitteru poodhalil ještě pár dalších detailů:

EM: Flying with larger & significantly upgraded hypersonic grid fins. Single piece cast & cut titanium. Can take reentry heat with no shielding.
Poletí s většími a výrazně vylepšenými hypersonickými mřížovými kormidly. Z jednoho kusu, obrobený titanový odlitek. Dokáže odolat ohřevu při návratu bez další tepelné ochrany.

Otázka: Are they heavier than the originals?
Jsou těžší, než ty původní?

EM: Slightly heavier than shielded aluminum, but more control authority and can be reused indefinitely with no touch ups.
O trochu těžší, než ty hliníkové s ochranou, ale poskytují větší účinnost řízení a mohou být použity nekonečně mnohokrát bez nutnosti oprav.

Otázka: Also probably means the first stage can glide further
Taky to pravděpodobně znamená, že stupeň může doklouzat dál.

EM: True, but that's a minor factor for rockets
To je pravda, ale pro rakety je to minoritní faktor.

Otázka: Do the larger fins require more hydraulic fluid for the standard recovery profile?
Vyžadují větší mřížová kormidla více hydraulické kapaliny pro standardní profil návratu?

EM: They will, but the hydraulic system is closed loop, so no fluid lost. They do need more power & energy, but rocket has plenty of that.
To budou, ale hydraulický systém má uzavřený okruh, takže žádné ztráty kapaliny. Kormidla potřebují více výkonu a energie, ale raketa ho má spoustu.

Otázka: Is this the first closed loop version? I thought some of the early attempts ran out of hydraulic fluid due to it being open
Je tohle první verze s uzavřeným okruhem? Myslel jsem, že při některých prvních pokusech došla hydraulická kapalina, kvůli otevřenému okruhu.

EM: We used to have a (lame) open loop hydraulic system, but that was upgraded to closed about 2 years ago.
Dřív jsme měli (lamácký) hydraulický systém s otevřeným okruhem, ale ten byl zhruba před 2 lety vylepšen na uzavřený okruh.

Otázka: Did the heating of the previous fins show noticeable issues with steering?
Způsoboval ohřev předchozích kormidel významné problémy při řízení letu?

EM: No, but shielding got fragged every flight. More control authority is for Falcon Heavy, but also enables Falcon 9 to land in heavier winds.
To ne, ale tepelná ochrana kormidel byla při každém letu zničena. Nová verze poskytne větší účinnost řizení u Falconu Heavy, ale taky dovolí Falconu 9 přistání v silnějším větru.

Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 8:50
od Pospíšil
Dugi píše:Tvar se zdá stejný, ale odlišná je barva.
Tvar není stejný - poměr stran šířka x délka je jiný, ale taky (a to jsem asi nejasně popsal dříve) náběžná i odtoková hrana každé čtvercové dutiny v mřižce nebude rovná. Stará hliníková kormidla měla rošt z horní i spodní strany rovný (i když celkově prohnutý, aby kopíroval trup). Nová kormidla mají na horní i spodní straně "vlnky", zřejmě kvůli lepší aerodynamické účinnosti v některých režimech letu.
Také má celý rošt evidentně tenší profil jednotlivých žeber - chybí vrstva tepelné ochrany (korek?).
A zcela vypustili dvě zpevňovací podélná žebra, která u hliníkové mříže procházela od závěsných bodů až k vnějšímu okraji.

Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 13:22
od Pospíšil
Pár snímků ze včerejší přípravy.






Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 13:43
od laik
Skoro to vypadá, že ty podélný výztuhy supluje zvýšená tloušťka v okolí závěsu.

Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 19:44
od Dugi
Detailní fotka nových kormidel z Instagramu SpaceX.


Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 20:59
od Pospíšil
Pěkné. Vyklenutá je evidentně jen náběžná hrana žeber, odtoková hrana zůstala rovná.
Takže se omlouvám za drobnou mystifikaci. :oops:

Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 21:03
od Dugi
Tenhle drobný detail se ztratí v záplavě zbytku přesných informací, kterými nás zásobuješ. :palec nahoru:

Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 22:08
od Ketivab
Elon Musk: "Launch at 1:25 delivering 10 satellites for Iridium. Droneship repositioned due to extreme weather. Will be tight. http://spacex.com/webcast"

,,JRTI byla přemístěna kvůli "extrémnímu" počasí. Bude to těsné"
Zdroj

Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 22:35
od marekS
1 stupen uspesne pristal na plosinu :palec nahoru:


Re: Iridium NEXT (Flight 2)

Napsal: 25.6.2017 23:22
od Dugi
Kupa gratulací pro SpaceX

1) Za úspěšný start
2) Za úspěšné přistání
3) Za to, že se jim to povedlo 2× za 48 hodin
4) Za to, že titanová roštová kormidla pracovala tak dobře - viz
5) Za to, že se tímhle startem stal rok 2017 pro SpaceX rekordním s devíti starty

P.S.
6) Za úspěšné oddělení všech deseti družic právě teď :palec nahoru: