Všechny velké mezinárodní lodě používají pro svou jednoznačnou identifikaci systém
AIS třídy A. Ten kromě jiného vysílá i další údaje jako je poloha, kurz, rychlost a další. Tento systém je určen jak pro předávání údajů mezi plavidly, tak mezi lodí a pevninou, kde tyto informace zajímají hlavně správu přístavu a pobřežní stráž.
Jednou z nevýhod systému je jeho dosah. Díky fyzikálnímu omezení daném vlastnostmi frekvencí VHF, na kterých je AIS provozován, se signál dostane pouhých 74 km od lodi.
Představte si to na příkladu TV vysílání, které používá podobné frekvence. Vysílač musí být na vysoké hoře, aby byla zajištěna jeho relativně přímá viditelnost pro vzdálené příjimače. Loď ční nad hladinu maximálně několik desítek metrů (loď
Oasis of the Seas má výšku 72 m). Tyto vysoké frekvence se již okolo zemského povrchu neohnou jako nízké frekvence používané například pro komunikaci ponorek. Tím pádem není možné pomocí AIS sledovat lodě na širém oceánu z pevniny.
Je ovšem jedno místo, kterému zahnutí zemského povrchu nevadí a loď je odtud přímo viditelná i z větší vzdálenosti. Hádáte správně, je to vesmír, konkrétně nízká oběžná dráha, kam signál z lodí bez problémů dosáhne. A právě inženýry ESA napadlo využít tuto možnost. Proto na modul Columbus umístili kosmonauti při vesmírné procházce v listopadu 2009 antény pro příjem signálu AIS, ty jsou napojené na přijímač NORAIS a počítač ERNO-Box. Celý experiment se jmenuje COLAIS.

vlevo: astronaut Randolph Bresnik upevňuje anténu na modul Columbus. vpravo: vzorek AIS signálu
Již první výsledky řídící střediska v Norsku a Německu nadchly. Hned první den získal systém asi 400 000 údajů od 22 000 čidel. Nyní vylepšená verze umožnila vytvořit Globální přehled lodní dopravy. V říjnu 2011 činil objem dat neuvěřitelných 110 milionů údajů z více než 82 000 čidel. Takže od listopadu 2011 běží tento systém téměř v reálném čase, daném pouze omezením přeletu ISS nad konkrétní oblastí.
Výstupem je prakticky interaktivní mapa, kde vidíte všechny lodě včetně jejich údajů. Tato mapa se neustále aktualizuje.
Důležité je tento systém odladit kvůli vzájemnému rušení signálů v extrémně přeplněných oblastech. Zdá se, že i tuto překážku team inženýrů překonal.

Nic ovšem nebrání tomu, aby se data mohla poskytnout provozovatelům, kteří o to projevili eminentní zájem, neboť to umožní dosud nevídaný monitoring lodního provozu. Systém může být prospěšný při vymáhání práva, pro kontrolu rybolovu, k námořním hraničním kontrolám a námořní bezpečnosti včetně průzkumů znečištění moře nebo při pátrání a záchraně lodí, případně k potírání pirátství.
zdroje:NASA, ESA, wikipedia.org, marinetraffic.com