Stránka 29 z 43

Re: New Shepard

Napsal: 19.1.2021 14:34
od Sajri
Pospíšil píše: 18.1.2021 17:07 Pokud bude náhoda přát, jednotlivé chyby se budou odečítat (půjdou v prostoru proti sobě), což ale není důležité, protože se musí uvažovat ten horší případ, a to že se budou chyby sčítat.
Tak jsme si ujasnili pojem relativní poloha a snad můžeme toto téma uzavřít :-).

Ale teď bych se ještě zastavil u tohoto, co píšeš, a upřesnil, jakou chybu mám od začátku na mysli.

GPS má chyby náhodné a systematické.
Náhodné chyby se pohybují od 1 m do několika m (záleží na čipu/přístroji). Náhodné chyby se samozřejmě sčítají, a aby šly proti sobě a vyrušily se, musí to být fakt velká náhoda.
Systematická chyba GPS může být klidně 20 m. Ta je dána atmosférickými podmínkami a momentálním rozložením GPS satelitů na obloze. Systematická chyba se mění pomalu (jak jsem psal výše - výsledek měření různě cestuje). Přikládám níže obrázek měření z GPS přístroje, který celou dobu měření fyzicky zůstával na stále stejném místě (náhodnou chybu přístroj celou dobu hlásil +/-3 m, protože ta se počítá pro daný okamžik na základě nedávných měření, ale že před hodinou ta čísla byla o 20 m jinde, to už ho nezajímá :-) ) . Nahoře vlevo je zem. šířka v závislosti na čase, nahoře vpravo je zem. délka v závislosti na čase, dole jsou zobrazeny obě souřadnice přepočítané na metry. Měření běželo jeden celý den (modrá křivka) a část dalšího dne (černá křivka).

Tohle je chyba, o které píšu já. Pokud mají přístroj na stupni i na lodi tuto chybu stejnou (to je předpoklad, který jsem vyslovil hned na začátku), tak tato chyba se nesčítá, ale odečítá. Loď místo toho, aby skutečně stála fyzicky na pevném místě, bude kopírovat část spodní křivky ( = nutit svůj GPS příjmač, aby ukazoval stále stejná čísla). A stupeň udělá totéž.

Obrázek

Re: New Shepard

Napsal: 21.1.2021 20:55
od Evžen111
Srdečně děkuji za zajímavé názory. Je to velmi poučné a ukazuje to, že neexistuje jednoznačné a jednoduše použitelné řešení. Nezbývá než přát, aby vše fungovalo tak jak si tvůrci přejí a co nejdříve vychytali veškeré kosmické mouchy. :palec nahoru:
E

Re: New Shepard

Napsal: 21.1.2021 22:25
od petrsida
A není náhodou tahle chyba to, co odstraňují korekce a v případě přístávajícího stupně a plošiny vůbec nepřipadá v úvahu?

Re: New Shepard

Napsal: 22.1.2021 6:05
od Sajri
Mně by samozřejmě dávalo smysl, kdyby používali diferenciální GPS (tj. korigovanou pomocí pevných stanic), ale nevím to a přijde mi, že to tady neví nikdo, tudíž jsem to bral spíš jako teoretickou diskuzi.
Diferenciální GPS má teda ještě ten problém, že referenční stanice jsou jen na pevnině a přesnost korekcí se vzdáleností od stanic klesá.

Re: New Shepard

Napsal: 22.1.2021 7:34
od Squierik
Presne tak, toto nevie nikto z nás a tak nám neostáva nič iné, len plané špekulácie, ktoré nemajú žiadny zmysel, ale aspoň sa bavíme.

Ja si osobne nemyslím, že používajú korekcie. Systém, by mal byť čo najjednoduchší a práve použitie korekcí by ho práve veľmi komplikovalo. Takže podľa mňa GNSS na hrubú navigáciu a potom optické senzory (markery na zemi?) alebo radary na presnú navigáciu.

Žeby mali len surový gnss systém bez korekcii a preto pristáli na kraji plochy je velmi nepravděpodobné.

Re: New Shepard

Napsal: 22.1.2021 7:45
od Pospíšil
Přesnost “civilních” tj. veřejně dostupných čipů GPS je systémem stále uměle znehodnocována. Dokážu si představit, že SpX mohla získat pro svou aplikaci “military-grade GPS” s 10x větší přesností. Falcony jsou brány za “vojensky citlivý materiál”, podléhaji regulaci ITAR a proto bych toto řešení neviděl jako nereálné.
Přesnost současné autonomně naváděné munice je mnohem vyšsí, než co mají k dispozici civilní aplikace.

Re: New Shepard

Napsal: 22.1.2021 8:45
od Navi
Uživatele, kteří využívají systém GPS, lze rozdělit do dvou kategorií,
na autorizované uživatele a ostatní uživatele. Autorizovaní uživatelé mají k dispozici
dekódovací klíč k P(Y) kódu, popř. M kódu. Tyto kódy jsou vysílány na frekvencích L1
a L2. Autorizovaní uživatelé mají zaručenu vyšší přesnost a tyto služby využívá
především vojenský sektor USA.
Ostatní uživatelé mají k dispozici C/A kód
na frekvenci L1 a C kód na frekvenci L2. Typickými odvětvími uživatelů využívajících
civilního kódu jsou např. doprava, geologie, geofyzika, archeologie, zemědělství,
turistika atd.


Jak píše Pospíšil. SpaceX nepochybně disponuje autorizací pro využití vyšší přesnosti.

citace

Re: New Shepard

Napsal: 6.2.2021 12:22
od laik
Pěkný záběry ze Sheparda z posledního letu
https://twitter.com/blueorigin/status/1 ... 76416?s=20

Re: New Shepard

Napsal: 11.4.2021 23:08
od jakubv
Okno pro další let NS-15 se otvírá 14. dubna
The launch window for #NewShepard NS-15 opens Wednesday, April 14. Stay tuned for more details.
zdroj: https://twitter.com/blueorigin/status/1 ... 3793060864

Re: New Shepard

Napsal: 15.4.2021 8:16
od Tjov
tak včera provedli úspěšný let, video zde:
https://www.youtube.com/watch?v=l8c8CIJ1B8Y