Autodeštrukcia je takmer u všetkých okrem čínskych rakiet(doplatili už na to životmi, neviem či to teraz už majú). Ak sa raketa vymkne kontrole a zamieri nad obývane územie ihneď sa odpáli, to je zmysel autodeštrukcie.
Re: Grasshopper
Napsal: 23.8.2014 20:40
od Matyn
Tak to je na prd.
Týden jsem na dovolené a on vybuchne Grasshopper i (skoro) HEAT-2X.
Re: Grasshopper
Napsal: 27.8.2014 8:46
od Amper
Nejsem na NSF takze pro me nova informace o tom co zpusobilo problem :
The natural question is whether this is related to the test vehicle malfunction at our development facility in Texas last week. After a thorough review, we are confident that there is no direct link. Had the same blocked sensor port problem occurred with an operational Falcon 9, it would have been outvoted by several other sensors. That voting system was not present on the test vehicle.
Neco (dovedu si predstavit napr. namrazu nebo neodlepenou/nesundanou krytku) zablokoval senzor. Zajimava je taky informace ze plne F9 ma nejaky system hlasovani ktery je schopen nahradit data z jednoho senzoru datama z nekolika jinych ale testovaci stroj to nemel.
Re: Grasshopper
Napsal: 27.8.2014 14:50
od Pospíšil
Amper píše: ... Had the same blocked sensor port problem occurred with an operational Falcon 9, it would have been outvoted by several other sensors. That voting system was not present on the test vehicle.
Neco (dovedu si predstavit napr. namrazu nebo neodlepenou/nesundanou krytku) zablokoval senzor.
Žádná námraza, ani krytka. Je to tam jasně napsané - byl blokovaný port senzoru.
Jen doplním zatím nezveřejněný detail, že šlo o senzor na jednom ze tří motorů F9R. Jestli šlo o tlakový senzor, čidlo sledující vektor tahu, nebo jinou veličinu, zatím nevíme. Pouze víme, že devítimotorový F9 má těchto senzorů více a ty by chybějící signál jednoho z nich "přehlasovaly" => k tomuto typu havárie by nedošlo, jelikož by nosič ani neodstartoval - stále by ho držely hydraulické úpinky na strartovacím stole až do vypnutí všech motorů.
Re: Grasshopper
Napsal: 27.8.2014 15:08
od Amper
Hmm, a co si predstavujete pod slovem "port" Kefalin ?
proste "port" je vstup coz muze byt jednak digitalni ale taky to muze (a to se me zda mnohem pravdepodobnejsi) fyzicky vstup cidla ktery muze byt blokovan nejakou veci (namraza, krytka, prelepka....)
Dalsi pouziti slova "port" v pripade motoru Merlin :
For added reliability, the Merlin Vacuum engine has dual-redundant hypergolic igniters with four injection ports.
Both stages use thrust vector control for attitude control, and the second stage is capable of multiple
restarts on orbit.
To ze by nosic neodstartoval v pripade F9 je asi pravda. Otazka je co presne za port udelalo problem
Re: Grasshopper
Napsal: 27.8.2014 16:02
od Pospíšil
Pokud šlo o tlakové čidlo, tak šlo pravděpodobně měření tlaku ve spalovací komoře. U Merlinu 1D jsou to při plném tahu hodnoty kolem 9,7 MPa, při teplotách X 1000°C. Tlaková čidla pro tyto podmínky by neměly mít problém s námrazou , nebo zapomenutou krytkou => blocked sensor port bude znamenat spíš elektronickou závadu, ne mechanickou.
Navíc, ze zákulisí je známo, že k selhání senzoru (portu) došlo při zážehu a náběhu motoru na plné hodnoty pro vzlet. Protože ale testovací stůl v McGregor neobsahuje hydraulické úpinky, držící raketu pár sekund na plném tahu stále na rampě, jako je to u reálných nosičů F9, tak F9R vzlétl i s touto závadou. Došlo k nestabilitě celkového vektoru tahu 3 motorů, vyhodnocení nevhodné dráhy letu, vypnutí motorů a FTS vše ukončil.
Re: Grasshopper
Napsal: 27.8.2014 16:11
od Amper
Doufam ze se dozvime nejaky dalsi detaily, bude to urcite zajimavy, bez ohledu na to o jakou formu portu se jednalo
Re: Grasshopper
Napsal: 27.8.2014 16:22
od Pospíšil
Btw, tlaková čidla v raketových spalovacích komorách bývají například piezoelektrická a vypadají takto. Do komory je vyústěn jen ten bílý keramický kroužek s dírkou, piezoelektrický člen je pak uvnitř, pod tím závitem. Dva nátrubky naproti jsou pro přívod chladicího média, aby se to celé neroztavilo.