Stránka 25 z 40

Re: Falcon Heavy

Napsal: 4.2.2018 12:04
od jakubv
Start FH se blíží a stím mě napadá několik věcí, které jsem nikde moc nenašel.
aktuálně je v expandable verzi udávaná nosnost (podle http://www.spacex.com/falcon-heavy)
Payload to LEO (28.5°) 63,800 kg (140,700 lb)
Payload to GTO (27°) 26,700 kg (58,900 lb)
Payload to Mars 16,800 kg (37,000 lb)
Payload to Pluto 3,500 kg (7,700 lb)
s tím, že asi na ten náklad na lEO je otázkou jeho strukturální pevnost.
Pokud se budou stupně vracet s přistávat, bude to řekněme někde k 1/2 až 1/3 nosnosti.

Ale, napadlo me, pokud by SpaceX realizovalo uvažovaný cross-free a z bočních stupňů napájelo po třech motorech v core, na kolik by to pomohlo nosnosti. Pokud málo, asi nemá cenu se tím zabývat, pokud třeba o 1/3, tak to by do budoucna asi mělo bez ohledu na BFR mělo smysl se tím zabývat...
Ale nezkoušel jsem hledat jak to vypočítat....

je mi také jasné, že dále by to šlo výrazně vylepšit lepším druhým stupněm s větším Isp, ale do toho se jim už nejspíš nebude vůbec chtít...

Re: Falcon Heavy

Napsal: 4.2.2018 13:04
od Amper
- pokles LEO nosnosti pri navratu : pokud by byl limit opravdu jen ve strukture stupne tak by to znamenalo ze by nosnost na LEO mohla klesnout i mene nez o 1/3

- crossfeed - to ti asi nikdo nerekne (a mozna ani ze SpX) protoze crossfeed byl realne zvazovan u historicke verze. Od te doby je stupen delsi a ma mnohem vetsi vykon takze je klidne mozne ze se dostavas do problemu s bodem 1. Tj. crossfeed by sice pridal nosnost ale to co stoji na centralnim stupni stejne uz bejt tezsi nemuze takze je jedno ze by crossfeed prinesl nejake dalsi zlepseni.

- druhy stupen - tady ja osobne vidim pomerne prostor pro zlepsovani. At uz efektivnejsi stupen ktery bude lepsi pro cesty mimo obeznou drahu nebo znovupouzitelnost.

Pokud vemete ze uveze 60 tun na LEO a 26 na GTO tak je kde brat. Trochu tupe matematiky :

- sucha hmotnost druheho stupne jsem nekde nasel 3.9t
- sucha hmotnost Dragona 4.2t
- nosnost Dragona na zem 3.5t nakladu

Dragon a druhy stupen maj do kupy 8.1 tuny. Pokud by jsme rekli ze 10t (vetsi stit, nozicky, rezerva paliva) tak zbude stale jeste dost nosnosti na LEO/GTO a raketa by byla prakticky komplet znovupouzitelna. Navic by noznicky mohli prochazet skrz stit a overila by se tim tato technologie pro motoricke pristavani Crew Dragona :-)

Jedine co vidim jako problem proc by to SpX neudelalo je BFR - pokud budou zakaznici ochotni platit za nove druhe stupne tak nebude duvod omezovat vyvoj BFR

Re: Falcon Heavy

Napsal: 4.2.2018 14:41
od petrsida
Cros feed je v tuhle chvíli zbytečný, byl nahrazený mnohem jednodušším škrcením výkonu, takže reálně ta raketa poletí, jako by tam byl, nic navíc by nepřinesl

Re: Falcon Heavy

Napsal: 4.2.2018 14:51
od AlesH
Osobně mi vychází (z mých odhadů a výpočtů) nosnost "reusable" Falconu Heavy (se záchranou všech tří boosterů) na max. 40 tun na LEO a max. 15 tun na GTO. Je to tedy snížení nosnosti na LEO o více než třetinu proti "expendable" verzi (na GTO je to už přes 40% a k Marsu skoro 50% [pod 9 tun proti téměř 17 tunám]).

Zkoušel jsem i počítat crossfeed a "vylepšení nosnosti" mi vycházelo jen kolem 10%. Proto asi nemá smysl se tím zabývat.

Souhlasím s Amperem, že FH by mohl mít mnohonásobně použitelný druhý stupeň, a to by mohlo snížit finanční náklady na start. Ovšem podle všeho to vypadá, že nový druhý stupeň Falconu stojí výrobně méně než 10 mil. USD, takže relativní úspora by asi nebyla moc velká (vzhledem k celkové ceně za start). Příznivě by se spíš projevila možnost zvýšit frekvenci startů FH (recyklací stejných boosterů a druhých stupňů) a tím více rozložit fixní náklady na pozemní vybavení.

Koncept BFR/BFS se mi ale líbí víc (protože je perspektivnější a má větší možnosti), takže doufám, že SpaceX se na něj soustředí.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 4.2.2018 14:59
od Ketivab
Oficiální nosnost FH reusable je cca 30 tun na LEO (přesněji asi 30.5/31 t) - podle prezentace o BFR ze září 2017. Na GTO by to pak mělo být 8 tun - podle stránek SpaceX.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 4.2.2018 15:57
od JebediahKerman
Má cenu v budoucnu zachraňovat 2 stupeň FH ? Vždyť má pouze '' levný ,, motor merlin . Zachraňování se spíš vyplatí u 2 stupňů na kapalný vodík s motory s vysokým isp , ale tak je stupeň mnohem těžší. To by šlo vynahradit tím že by stupeň byl z uhlíkových vláken a kompozitů. Otázka je zda se to ekonomicky vyplatí.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 4.2.2018 16:08
od Pospíšil
JebediahKerman píše: Otázka je zda se to ekonomicky vyplatí.
Nevyplatí

Re: Falcon Heavy

Napsal: 5.2.2018 10:57
od jakubv
díky za komenty
Jsem zvědav, jaké zajímavé náklady FH ponese v budoucnu kromě velkých telekomunikačních satelitů......

Re: Falcon Heavy

Napsal: 6.2.2018 13:16
od Dugi
Nejkritičtějším místem startu bude separace bočních stupňů. Na tomhle videu je celá problematika důkladně rozebraná.


Re: Falcon Heavy

Napsal: 6.2.2018 13:24
od Pospíšil
Škoda, že k tomu není nějaký komentář ... aspoň u mně k tomu není žádný zvuk.