Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
JHošek
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 996
Reputace: 1097
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: Starship lunar lander pro program Artemis

Příspěvek od JHošek »

Tjov 02 lis 2024, 22:57 píše: 2.11.2024 22:57 - kampaň pro testování přečerpávání PHM na LEO začne v březnu 2025
- reálný test přečerpávání paliva ze Starship do Starship na orbitě má být dokončen v létě 2025
Elon Musk napsal 28. února 2025, že orbitální doplňování paliva bude pravděpodobně až v roce 2026.
https://x.com/elonmusk/status/1895598258225106984
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1158
Reputace: 465
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od Alchymista »

Alchymista píše: 12.3.2025 22:47
Andy píše: 12.3.2025 11:55
Thales píše: 12.3.2025 11:24 Podobného problému by se mohl dočkat HLS Starship, kde by se to projevilo ještě více, jelikož ten poměr výšky těžiště a rozpětí opěrných bodů bude ještě horší.
Souhlasím, ale v případě HLS bude ta výhoda, že to tam bude mít někdo přímo "pod palcem" a snad bude schopný odpovídající ploché a bezpečné místo vybrat lépe, než automatický systém jako u IM.
O tom dosť pochybujem - bez predbežného zmapovania a prieskumu miesta pristátia "in situ" to asi nepôjde. Pilotov ako bol Armstrong?, ktorý odviedol modul o pár metrov kvôli balvanom, neni zasa až tak veľa a HLS Starship bude už kvôli rozmerom oveľa menej obratný ako relatívne malý a "obratný" LM.

Na druhej strane - niekde zaznelo, že HLS Starship by mal mať automaticky nivelované teleskopické nohy a to nielen pri samotnom pristátí, ale aj počas státia na povrchu. Pri jeho výške a "rozpätí" nôh je to zrejme nevyhnutnosť.
MrG píše: 13.3.2025 9:19 HLS od SX bude pristavat v automatickom rezime. Minimalne pri prvom bezpilotnom teste, ktory NASA pozaduje pred pilotovanym letom.
Takze sa stretne presne s rovnakymi problemami ako teraz bojuje IM.
Thales píše: 13.3.2025 21:32 Jenže tím, že je ten poměr větší než u IM-2, tak se mnohem hůř projeví doslova každý prd. Ono stačí aby přistáli jednou nohou na nějakém šutru, která pod vahou HLS povolí a pokud tam nebude celé hejno záložních noh, tak půjde stabilita do háje. Tudíž by mě hodně zajímalo kolik těch nohou plánují? S trochou geometrie a statiky se dá snadno spočítat i ta mez stability. Jenže ještě dříve, než se k ní dostaneme, tak už začíná jiný problém a to s výtahem. Může nastat poloha, kdy stroj bude sice stabilní, ale kvůli náklonu může výtah drbat do stěny v dolní části. Ale na to by se právě hodily ty dvě nezávislé přechodové komory kdyby druhá byla na opačné straně.

To je mechanická část. Druhá věc je, že se jim nesmí stát tentýž problém s tím výškoměrem, který z pochopitelných důvodů nesprávně vyhodnotí výšku a tedy sklon. I kdyby přistání řídil skutečný pilot (jako že asi ne), tak vzhledem k tomu, jak kontrastní Měsíční povrch je a jak blbě se na něm rozpoznává trojrozměrný úpovrch, tak pilot maximálně může říci aby se nepřistávalo tam, kde jsou šutry, ale křivý povrch stejně neuvidí. Na to je potřeba aby vozidlo mělo přirozenou stabilitu tak nějak samo o sobě z principu jako měl lunární modul a nebo Blue. Oslaltně lunární modul pči misi Apollo 11 mám pocit také přistál nakřivo, ale tam to nevadilo. Stejně by na to pilot u HLS neměl dost času něco vymýšlet, takže to pravděpodobně všechno bude na automatice a pilot maximálně bude moci stisknutím tlačítka říci "balíme to".

Ale to už jsme poněkud OT a patří to spíše do vlákna o HLS. Tam by na toto téma mohla být zajímavá diskuse.
Alchymista píše: 14.3.2025 15:50 Preto som písal o vhodnosti/hutnosti predbežného prieskumu "in situ" na vybranom mieste pristátia HLS (pomocou landeru).

HLS má celkom veľký priemer, ktorý sa dá ešte pomerne jednoducho zväčšiť napríklad výklopnými alebo teleskopickými ramenami. Ramená by niesli reflektory a kamery pre získanie a vyhodnotenie stereoskopického zobrazenia terénu. Moderné LED reflektory sú schopné zabezpečiť efektívny dosvit prinajmenšom v jednotkách kilometrov, pri použití s kamerami ešte viac... Stereoskopické zobrazenie sa dá použiť aj na meranie vzdialenosti /výšky s dostatočnou presnosťou. Svetlomety a kamery na ramenách by poslúžili aj v ďalšej fáze po pristátí - na osvetlenie pracovného priestoru okolo HLS.

Druhá možnosť je použiť "klasický" rádiolokačný výškomer. Relatívne veľká výška HSL umožňuje bezproblémovo merať výšku (a zároveň aj stranový pohyb a rýchlosť) aj v bezprostrednej blízkosti terénu s opakovacou frekvenciou meraní 1kHz i viac.

Čo by som videl ako problém: Pri dosadnutí bude asi potrebné, aby motory pracovali nejaký čas (niekoľko sekúnd) aj po dotyku pristávacích nôh s terénom, jednak aby sa získal čas na spoľahlivejšie usadenie pristávacích nôh a jednak na ich nastavenie na správnu dĺžku pre vyrovnanie vertikálnej pozície HLS.
To by ale mohlo spôsobovať problémy s odfúknutým materiálom z povrchu - predsa len výkon Raptorov a ich prietočné množstvo je niekde inde, ako u rádovo menších sond, pritom výška výstupného prierezu trysky nad terénom bude porovnateľná alebo skôr relatívne menšia (vzhľadom na priemer trysiek) ako u menších sond...
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 337
Reputace: 264
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od Thales »

Při konečné fázi přistání se přece raptory používat nebudou, to by měly obstarat ty motory umístěné ve vrchní části HLS Starship. Nemyslím si totiž, že by chtěli hned napoprvé zahrabat Starship pod zem až po přechodovou komoru tak, že by nepotřebovali jeřáb, spíš lodní můstek :D


Nemyslím si ani, že by SpaceX s jejich přístupem k jednoduchosti chtěli přidělávat nějaké vyklápěcí držáky na cokoliv. Pokud tam budou nějaké nohy, bude to něco zcela minimalistického, takže pořád je tu problém s poměrem šířka základny versus výška a těžiště na nedefinovaném povrchu.
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od Tjov »

Nechci nějak odsuzovat výkon Intuitive Machines, ale evidentně tam mají docela zásadní problém s dálkoměrem.A dále dle všeho měl lander při kontaktu stále vůči povrchu nějakou zbytkovou rychlost, tj. neklesal "kolmo" na cíl. to celé situaci s převržením vůbec nepomohlo. Když se člověk podívá na Firefly, tak je ten sestup naprosto ideální a i tak při touch down je vidět, že nesedí na úplné rovně.

Takže z těchto dvou příkladů se dá odvodit, že lze klesat "kolmo" dolů a mít sestup pod kontrolou.

Na Lunarship bude palubní počítač nejspíše velmi podobný tomu, co dají na Marsship. A má to být nějaká lokální verze Groku. Z Tesly mají extrémní množství vizuálních dat a naučili Tesly jezdit tzv. na oči a to velmi dobře. Takže předpokládám, že ten model nakrmí obrovským množstvím dat a půjde to kompletně na vizuální navádění jako člověk a k tomu si to přibere data z několika ostatních čidel - např. dálkoměr laser/radar/lidar.
Dále mají obrovskou výhodu nadbytku všeho od paliva, až po výkon RCS motorků.

Já sázím na to že to tam posadí na první dobrou a cestou by mohli na lunární orbitě vyložit několik Starlinků
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 337
Reputace: 264
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od Thales »

Jo, řízení dobře natrénovanou AI s vícero různými druhy senzorů by mohlo fungovat. Jen už to bude solidní sci-fi.

Lodi: přistaň!

Jen to nesmí dopadnout jako infotainment u Škody :mrgreen:
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 455
Reputace: 551
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od MrG »

Tjov píše: 15.3.2025 19:20 Nechci nějak odsuzovat výkon Intuitive Machines, ale evidentně tam mají docela zásadní problém s dálkoměrem.A dále dle všeho měl lander při kontaktu stále vůči povrchu nějakou zbytkovou rychlost, tj. neklesal "kolmo" na cíl. to celé situaci s převržením vůbec nepomohlo. Když se člověk podívá na Firefly, tak je ten sestup naprosto ideální a i tak při touch down je vidět, že nesedí na úplné rovně.

Takže z těchto dvou příkladů se dá odvodit, že lze klesat "kolmo" dolů a mít sestup pod kontrolou.

Na Lunarship bude palubní počítač nejspíše velmi podobný tomu, co dají na Marsship. A má to být nějaká lokální verze Groku. Z Tesly mají extrémní množství vizuálních dat a naučili Tesly jezdit tzv. na oči a to velmi dobře. Takže předpokládám, že ten model nakrmí obrovským množstvím dat a půjde to kompletně na vizuální navádění jako člověk a k tomu si to přibere data z několika ostatních čidel - např. dálkoměr laser/radar/lidar.
Dále mají obrovskou výhodu nadbytku všeho od paliva, až po výkon RCS motorků.

Já sázím na to že to tam posadí na první dobrou a cestou by mohli na lunární orbitě vyložit několik Starlinků
Presne podmienky pristatia IM-2 mozno nema kompletne ani IM. Informaciu o tom, aku mal lander pri pristati horizontalnu rychlost a ci nejaka bola som nenasiel. Prevratit sa mohol aj kvoli tvrdemu narazu ako pri IM-1 kedy sa zlomila minimalne jedna noha. Z druheho pristatia takuto fotku nezverejnili. Kazdopadne problem tam je, ci uz na strane hardware, software, alebo extremnych svetelnych podmienok na povrchu Mesiaca.

Co sa SpaceX tyka tam panuje taka ta "teoria uspechu", alebo tak nejak sa to vola. Jedna sa o to, ze ak sa niekomu dari, panuje presvedcenie, ze sa mu bude darit aj nadalej a aj jeho nove projekty budu uspesne. Ked si ale zlozime ruzove okuliare tak uvidime nasledovne:
- SpaceX sa nikdy nepodarilo pristatie "na prvu dobru"
- ak nempocitame skoky Grasshoppera (Falcon9), alebo Starhoppera (Starship) co ale patri do uplne inej kategorie
- autopilot Tesly, ako sa ucil jazdit ? Nakrmili ho hodinami, tisickami hodin videi z realnych situacii, to k dispozicii nebude
- autopilot v realnych podmienkach tiez nefunguje uplne 100%, extremne ako sneh, voda, ... atd sa bavit nemusime

Ano, drzim SpaceX palce, ale realne to vidim na 50% sancu, ze sa im podari prve pristatie v oblasti juzneho polu na prvy pokus.
Uživatelský avatar
Malky
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 565
Reputace: 563
Registrován: 28.3.2014 21:26
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od Malky »

MrG píše: 17.3.2025 7:29 - SpaceX sa nikdy nepodarilo pristatie "na prvu dobru"
IFT-5?
MrG píše: 17.3.2025 7:29 Co sa SpaceX tyka tam panuje taka ta "teoria uspechu", alebo tak nejak sa to vola. Jedna sa o to, ze ak sa niekomu dari, panuje presvedcenie, ze sa mu bude darit aj nadalej a aj jeho nove projekty budu uspesne.
Ale SpaceX se nedaří náhodou. Daří se jim proto, že mají extrémně kompetentní a zkušený tým, který ví co dělá.
"The meek will inherit the Earth." ..and the rest of us, Universe.
VaclavC
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 282
Reputace: 204
Registrován: 11.1.2017 11:40
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od VaclavC »

Podle mne budou mít takový přebytek paliva, že si mohou dovolit "levitovat" nad povrchem a lander pak bude mít luxusní čas vybrat si správné místo pro přistání, nejspíš zvládne i kus přeletět podle potřeby. To je jiná situace, než když to musí sednout na "první dobrou".
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 455
Reputace: 551
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od MrG »

Malky píše: 17.3.2025 8:27
MrG píše: 17.3.2025 7:29 - SpaceX sa nikdy nepodarilo pristatie "na prvu dobru"
IFT-5?
MrG píše: 17.3.2025 7:29 Co sa SpaceX tyka tam panuje taka ta "teoria uspechu", alebo tak nejak sa to vola. Jedna sa o to, ze ak sa niekomu dari, panuje presvedcenie, ze sa mu bude darit aj nadalej a aj jeho nove projekty budu uspesne.
Ale SpaceX se nedaří náhodou. Daří se jim proto, že mají extrémně kompetentní a zkušený tým, který ví co dělá.

IFT-5 ale nebol prvy pokus o pristatie SuperHeavy ;)
Prvy pokus bol pri IFT-3 (strata komunikacie 400 m nad morom)

Ano, SpaceX ma velmi schopnych ludi, ale uvediem priklad o com je teoria, ktoru som spominal.
IFT-4 - Starship pristatie na hladinu
IFT-5 - Starship pristatie na hladinu
IFT-6 - Starship pristatie na hladinu
Zmena konstrukcie, modernejsia lod, mnozstvo vylepseni
IFT-7 - RUD lode
IFT-8 - RUD lode
Nova verzia Starship zatial nebola schopna dokoncit prvy motoricky manever a to navedenie na pozadovanu suborbitalnu drahu.

Toto je presne to, ze ak sa nieco dari, ludia maju tendenciu verit v to, ze sa bude darit aj dalej.
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1158
Reputace: 465
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Starship lunar lander pro program Artemis - HLS

Příspěvek od Alchymista »

Malky píše: 17.3.2025 8:27Daří se jim proto, že mají extrémně kompetentní a zkušený tým, který ví co dělá.
ehm...
Skúsenosť je úmerná počtu zničených prístrojov...
Vôbec by bolo možno zaujímavé preskúmať sociálny, kultúrny a podobné profily Muskových zamestnancov.
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“