Stránka 25 z 31

Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 5.8.2020 12:39
od VaclavC
No však jsem myslel kus rampy. To, co pak letí doprava, je docela velké a jsou tam i menší kousky. Ale asi jenom neproduktivně spekuluji ;-)

Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 5.8.2020 22:07
od Samo
Pospíšil píše:Moc ne. Raptor je motor s uzavřeným cyklem - jediné plameny, které z něho mají vycházet, mají jít z výstupního otvoru trysky.
Nie úplne, "bleed" z hyrostatických ložísk je kyslík a metán, neviem či sa aj to veľmi malé množstvo vracia späť do motoru. Nevidím rozumný dôvod prečo by mali nejako zložito tlačiť to malé množstvo do komory/systému, mohlo by to spôsobovať abnormality tlaku práve v ložiskách ktoré budú mať presne kontrolovaný tlak podľa otáčok turbíny. Otázka je kde je ten výfuk, ak tam teda je. Kľudne to mohol byť aj prúd ktorý tvorí strhávaný vzduch motorom a strhlo aj horúce spaliny ktoré tam niečo zapálili.

Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 5.8.2020 22:55
od laik
Konečně video Skota Mužného... Nic tam neřek.

Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 6.8.2020 0:28
od Dugi
Fotky přímo od SpaceX





Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 6.8.2020 13:06
od todtv
Neco se evidentne nepovedlo. :Drbe se na hlavě:

Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 6.8.2020 13:27
od Pospíšil
Co myslíš konkrétně?

SN5 při natlakování nevybuchnul, motor pracoval jak měl, vodojem odstartoval a přistál v 1 kuse, zhruba tam kde měl. Byl to test. První v reálné velikosti a konstrukci nádrží SS.

Ano, stojí po přistíní trošku nakřivo, cca 2,7° od vertikály, ale stojí. Nožičky jsou prototyp v1.0 a nejsou ideální.
Ano, u motoru cosi hořelo mimo trysku, ale ještě nevíme co a o výrazný únik pohonných látek z vysokotlaké části motoru asi nešlo, to by byl jiný plamen, jako z autogenu.


Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 6.8.2020 13:45
od Peter
Myslim si, ze se povedlo vse, co bylo zamysleno.

"Popelnice" se vznesla a zase pristala a zustala v jednom kuse.
Nozicky vydrzely naraz pri pristani a uz ted se vi, ze bude verze 1.1.
Ze se "popelnice" naklonila pripisuji asymetrickemu tahu jednoho motoru a tim dotek na jedne strane drive nez zbytek nozicek..
Ostatne letovy software je skutecne dobry, kdyz dokazal eliminovat asymetrii tahu.
Ale zajimalo by mne, jestli tah 3 Raptoru i po seskrceni bude umoznovat motoricke pristani.
Domnivam se, ze jejich tah bude hrube presahovat zbytkovou vaku pri pristani (prazdne nadrze).

Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 6.8.2020 13:52
od laik
Ohledně řízení té věci mi už dlouho leží v hlavě spousta otázek.

Jednoduše řečeno pokud mám třeba falcona, tak znám velmi dobře jeho setrvačnosti i polohu a výkon korekčních trysek či kormidel, resp. motoru. Pak můžu od stolu naprogramovat řízení, který následně během několika letů dokalibruju.

U rakety svařené na koleni, s baterií z tesly nebo plynovou bombou tu a onde, kde se na kilogram nebo centimetry zjevně moc nejede a s nějakou tou dusíkovou tryskou navařenou od oka a srovnanou flexou, nemohu mít lepší představu o rozložení hmoty nebo skutečné efektivitě akčních členů. Vyzkoušet to neměli kde, jestliže letěli poprvé...

:Drbe se na hlavě:

Napadá mě pouze dobrej úvodní odhad a poté po vzletu převelice dobrá zpětná vazba mezi řídicíma zásahama a skutečnou změnou v polohách a rychlostech.

Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 6.8.2020 14:16
od Pospíšil
laik píše: Napadá mě pouze dobrej úvodní odhad a poté po vzletu převelice dobrá zpětná vazba mezi řídicíma zásahama a skutečnou změnou v polohách a rychlostech.
Tak určitě.
Tyhle prototypy slouží ke dvěma účelům, vlastně třem.
1) výrobní postupy - SpX se pustila do stavby řádově větší kategorie létajícího aparátu a navíc z materiálů pro ně dosud neprobádaných - nerezových ocelí. Učí se je tvarovat, dělit, svařovat, kompletovat nové podsestavy a sestavy.
2) letové testy motoru(ů) Raptor. Zatím se testovaly jen staticky a většinou ve vodorovné poloze. Jedou letěl na Starhopperu a posledních pár měsíců testují staticky v McGregor i ve svislé poloze. Letovému testování se ale nic nevyrovná
3) Letové testy StarShip - Ovládání lodi/rakety pomocí Raptoru(ů), cgt trysek, aerodynamických ploch, změnou těžiště. Testy vzletu, manévrování, přistání, pozemní segment, atd.

Je toho hodně a SpX jde na to svou vlastní metodou, která je dost odlišná od tradičního airspace průmyslu.
Ale hlavně jde do testování rychle, v krátkých iteracích, od jednodušších/levnějších metod po složitější/dokonalejší/dražší až k hotovému výrobku. Po cestě přicházejí na spoustu nových informací z testů reálného HW, na základě nichž průběžně upravují výsledný design.

Re: Starship SN5 v Texasu

Napsal: 6.8.2020 14:21
od Saturn1234
Připadá mi, že se to na začátku naklánělo víc než potom. Třeba to nějak odhadli a zbytek doladil program za letu. :Drbe se na hlavě: :krčící rameny: