Starship SN5 v Texasu
Re: Starship SN5 v Texasu
No však jsem myslel kus rampy. To, co pak letí doprava, je docela velké a jsou tam i menší kousky. Ale asi jenom neproduktivně spekuluji 

Re: Starship SN5 v Texasu
Nie úplne, "bleed" z hyrostatických ložísk je kyslík a metán, neviem či sa aj to veľmi malé množstvo vracia späť do motoru. Nevidím rozumný dôvod prečo by mali nejako zložito tlačiť to malé množstvo do komory/systému, mohlo by to spôsobovať abnormality tlaku práve v ložiskách ktoré budú mať presne kontrolovaný tlak podľa otáčok turbíny. Otázka je kde je ten výfuk, ak tam teda je. Kľudne to mohol byť aj prúd ktorý tvorí strhávaný vzduch motorom a strhlo aj horúce spaliny ktoré tam niečo zapálili.Pospíšil píše:Moc ne. Raptor je motor s uzavřeným cyklem - jediné plameny, které z něho mají vycházet, mají jít z výstupního otvoru trysky.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: Starship SN5 v Texasu
Konečně video Skota Mužného... Nic tam neřek.
Re: Starship SN5 v Texasu
Neco se evidentne nepovedlo. 

- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11997
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN5 v Texasu
Co myslíš konkrétně?
SN5 při natlakování nevybuchnul, motor pracoval jak měl, vodojem odstartoval a přistál v 1 kuse, zhruba tam kde měl. Byl to test. První v reálné velikosti a konstrukci nádrží SS.
Ano, stojí po přistíní trošku nakřivo, cca 2,7° od vertikály, ale stojí. Nožičky jsou prototyp v1.0 a nejsou ideální.
Ano, u motoru cosi hořelo mimo trysku, ale ještě nevíme co a o výrazný únik pohonných látek z vysokotlaké části motoru asi nešlo, to by byl jiný plamen, jako z autogenu.

SN5 při natlakování nevybuchnul, motor pracoval jak měl, vodojem odstartoval a přistál v 1 kuse, zhruba tam kde měl. Byl to test. První v reálné velikosti a konstrukci nádrží SS.
Ano, stojí po přistíní trošku nakřivo, cca 2,7° od vertikály, ale stojí. Nožičky jsou prototyp v1.0 a nejsou ideální.
Ano, u motoru cosi hořelo mimo trysku, ale ještě nevíme co a o výrazný únik pohonných látek z vysokotlaké části motoru asi nešlo, to by byl jiný plamen, jako z autogenu.

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN5 v Texasu
Myslim si, ze se povedlo vse, co bylo zamysleno.
"Popelnice" se vznesla a zase pristala a zustala v jednom kuse.
Nozicky vydrzely naraz pri pristani a uz ted se vi, ze bude verze 1.1.
Ze se "popelnice" naklonila pripisuji asymetrickemu tahu jednoho motoru a tim dotek na jedne strane drive nez zbytek nozicek..
Ostatne letovy software je skutecne dobry, kdyz dokazal eliminovat asymetrii tahu.
Ale zajimalo by mne, jestli tah 3 Raptoru i po seskrceni bude umoznovat motoricke pristani.
Domnivam se, ze jejich tah bude hrube presahovat zbytkovou vaku pri pristani (prazdne nadrze).
"Popelnice" se vznesla a zase pristala a zustala v jednom kuse.
Nozicky vydrzely naraz pri pristani a uz ted se vi, ze bude verze 1.1.
Ze se "popelnice" naklonila pripisuji asymetrickemu tahu jednoho motoru a tim dotek na jedne strane drive nez zbytek nozicek..
Ostatne letovy software je skutecne dobry, kdyz dokazal eliminovat asymetrii tahu.
Ale zajimalo by mne, jestli tah 3 Raptoru i po seskrceni bude umoznovat motoricke pristani.
Domnivam se, ze jejich tah bude hrube presahovat zbytkovou vaku pri pristani (prazdne nadrze).
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
Re: Starship SN5 v Texasu
Ohledně řízení té věci mi už dlouho leží v hlavě spousta otázek.
Jednoduše řečeno pokud mám třeba falcona, tak znám velmi dobře jeho setrvačnosti i polohu a výkon korekčních trysek či kormidel, resp. motoru. Pak můžu od stolu naprogramovat řízení, který následně během několika letů dokalibruju.
U rakety svařené na koleni, s baterií z tesly nebo plynovou bombou tu a onde, kde se na kilogram nebo centimetry zjevně moc nejede a s nějakou tou dusíkovou tryskou navařenou od oka a srovnanou flexou, nemohu mít lepší představu o rozložení hmoty nebo skutečné efektivitě akčních členů. Vyzkoušet to neměli kde, jestliže letěli poprvé...

Napadá mě pouze dobrej úvodní odhad a poté po vzletu převelice dobrá zpětná vazba mezi řídicíma zásahama a skutečnou změnou v polohách a rychlostech.
Jednoduše řečeno pokud mám třeba falcona, tak znám velmi dobře jeho setrvačnosti i polohu a výkon korekčních trysek či kormidel, resp. motoru. Pak můžu od stolu naprogramovat řízení, který následně během několika letů dokalibruju.
U rakety svařené na koleni, s baterií z tesly nebo plynovou bombou tu a onde, kde se na kilogram nebo centimetry zjevně moc nejede a s nějakou tou dusíkovou tryskou navařenou od oka a srovnanou flexou, nemohu mít lepší představu o rozložení hmoty nebo skutečné efektivitě akčních členů. Vyzkoušet to neměli kde, jestliže letěli poprvé...

Napadá mě pouze dobrej úvodní odhad a poté po vzletu převelice dobrá zpětná vazba mezi řídicíma zásahama a skutečnou změnou v polohách a rychlostech.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11997
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN5 v Texasu
Tak určitě.laik píše: Napadá mě pouze dobrej úvodní odhad a poté po vzletu převelice dobrá zpětná vazba mezi řídicíma zásahama a skutečnou změnou v polohách a rychlostech.
Tyhle prototypy slouží ke dvěma účelům, vlastně třem.
1) výrobní postupy - SpX se pustila do stavby řádově větší kategorie létajícího aparátu a navíc z materiálů pro ně dosud neprobádaných - nerezových ocelí. Učí se je tvarovat, dělit, svařovat, kompletovat nové podsestavy a sestavy.
2) letové testy motoru(ů) Raptor. Zatím se testovaly jen staticky a většinou ve vodorovné poloze. Jedou letěl na Starhopperu a posledních pár měsíců testují staticky v McGregor i ve svislé poloze. Letovému testování se ale nic nevyrovná
3) Letové testy StarShip - Ovládání lodi/rakety pomocí Raptoru(ů), cgt trysek, aerodynamických ploch, změnou těžiště. Testy vzletu, manévrování, přistání, pozemní segment, atd.
Je toho hodně a SpX jde na to svou vlastní metodou, která je dost odlišná od tradičního airspace průmyslu.
Ale hlavně jde do testování rychle, v krátkých iteracích, od jednodušších/levnějších metod po složitější/dokonalejší/dražší až k hotovému výrobku. Po cestě přicházejí na spoustu nových informací z testů reálného HW, na základě nichž průběžně upravují výsledný design.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Saturn1234
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1392
- Reputace: 791
- Bydliště: Praha
- Registrován: 13.4.2020 11:19
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starship SN5 v Texasu
Připadá mi, že se to na začátku naklánělo víc než potom. Třeba to nějak odhadli a zbytek doladil program za letu.



lift off we have a lift off