Starship SN5 v Texasu

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
VaclavC
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 284
Reputace: 207
Registrován: 11.1.2017 11:40
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od VaclavC »

No však jsem myslel kus rampy. To, co pak letí doprava, je docela velké a jsou tam i menší kousky. Ale asi jenom neproduktivně spekuluji ;-)
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2148
Reputace: 1386
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od Samo »

Pospíšil píše:Moc ne. Raptor je motor s uzavřeným cyklem - jediné plameny, které z něho mají vycházet, mají jít z výstupního otvoru trysky.
Nie úplne, "bleed" z hyrostatických ložísk je kyslík a metán, neviem či sa aj to veľmi malé množstvo vracia späť do motoru. Nevidím rozumný dôvod prečo by mali nejako zložito tlačiť to malé množstvo do komory/systému, mohlo by to spôsobovať abnormality tlaku práve v ložiskách ktoré budú mať presne kontrolovaný tlak podľa otáčok turbíny. Otázka je kde je ten výfuk, ak tam teda je. Kľudne to mohol byť aj prúd ktorý tvorí strhávaný vzduch motorom a strhlo aj horúce spaliny ktoré tam niečo zapálili.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 721
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od laik »

Konečně video Skota Mužného... Nic tam neřek.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2778
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od Dugi »

Fotky přímo od SpaceX




Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1519
Reputace: 321
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od todtv »

Neco se evidentne nepovedlo. :Drbe se na hlavě:
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11997
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od Pospíšil »

Co myslíš konkrétně?

SN5 při natlakování nevybuchnul, motor pracoval jak měl, vodojem odstartoval a přistál v 1 kuse, zhruba tam kde měl. Byl to test. První v reálné velikosti a konstrukci nádrží SS.

Ano, stojí po přistíní trošku nakřivo, cca 2,7° od vertikály, ale stojí. Nožičky jsou prototyp v1.0 a nejsou ideální.
Ano, u motoru cosi hořelo mimo trysku, ale ještě nevíme co a o výrazný únik pohonných látek z vysokotlaké části motoru asi nešlo, to by byl jiný plamen, jako z autogenu.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Peter
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 789
Reputace: 301
Registrován: 26.8.2018 17:23
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od Peter »

Myslim si, ze se povedlo vse, co bylo zamysleno.

"Popelnice" se vznesla a zase pristala a zustala v jednom kuse.
Nozicky vydrzely naraz pri pristani a uz ted se vi, ze bude verze 1.1.
Ze se "popelnice" naklonila pripisuji asymetrickemu tahu jednoho motoru a tim dotek na jedne strane drive nez zbytek nozicek..
Ostatne letovy software je skutecne dobry, kdyz dokazal eliminovat asymetrii tahu.
Ale zajimalo by mne, jestli tah 3 Raptoru i po seskrceni bude umoznovat motoricke pristani.
Domnivam se, ze jejich tah bude hrube presahovat zbytkovou vaku pri pristani (prazdne nadrze).
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 721
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od laik »

Ohledně řízení té věci mi už dlouho leží v hlavě spousta otázek.

Jednoduše řečeno pokud mám třeba falcona, tak znám velmi dobře jeho setrvačnosti i polohu a výkon korekčních trysek či kormidel, resp. motoru. Pak můžu od stolu naprogramovat řízení, který následně během několika letů dokalibruju.

U rakety svařené na koleni, s baterií z tesly nebo plynovou bombou tu a onde, kde se na kilogram nebo centimetry zjevně moc nejede a s nějakou tou dusíkovou tryskou navařenou od oka a srovnanou flexou, nemohu mít lepší představu o rozložení hmoty nebo skutečné efektivitě akčních členů. Vyzkoušet to neměli kde, jestliže letěli poprvé...

:Drbe se na hlavě:

Napadá mě pouze dobrej úvodní odhad a poté po vzletu převelice dobrá zpětná vazba mezi řídicíma zásahama a skutečnou změnou v polohách a rychlostech.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11997
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od Pospíšil »

laik píše: Napadá mě pouze dobrej úvodní odhad a poté po vzletu převelice dobrá zpětná vazba mezi řídicíma zásahama a skutečnou změnou v polohách a rychlostech.
Tak určitě.
Tyhle prototypy slouží ke dvěma účelům, vlastně třem.
1) výrobní postupy - SpX se pustila do stavby řádově větší kategorie létajícího aparátu a navíc z materiálů pro ně dosud neprobádaných - nerezových ocelí. Učí se je tvarovat, dělit, svařovat, kompletovat nové podsestavy a sestavy.
2) letové testy motoru(ů) Raptor. Zatím se testovaly jen staticky a většinou ve vodorovné poloze. Jedou letěl na Starhopperu a posledních pár měsíců testují staticky v McGregor i ve svislé poloze. Letovému testování se ale nic nevyrovná
3) Letové testy StarShip - Ovládání lodi/rakety pomocí Raptoru(ů), cgt trysek, aerodynamických ploch, změnou těžiště. Testy vzletu, manévrování, přistání, pozemní segment, atd.

Je toho hodně a SpX jde na to svou vlastní metodou, která je dost odlišná od tradičního airspace průmyslu.
Ale hlavně jde do testování rychle, v krátkých iteracích, od jednodušších/levnějších metod po složitější/dokonalejší/dražší až k hotovému výrobku. Po cestě přicházejí na spoustu nových informací z testů reálného HW, na základě nichž průběžně upravují výsledný design.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Saturn1234
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1392
Reputace: 791
Bydliště: Praha
Registrován: 13.4.2020 11:19
Kontaktovat uživatele:
Re: Starship SN5 v Texasu

Příspěvek od Saturn1234 »

Připadá mi, že se to na začátku naklánělo víc než potom. Třeba to nějak odhadli a zbytek doladil program za letu. :Drbe se na hlavě: :krčící rameny:
lift off we have a lift off

Odpovědět

Zpět na „Testování“