Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
@slappy:
heh, ano
lenze ten sojuz si mozes tak maximalne postavit na zahradu (co je inak zaujimavy napad
)
co som videl plnu cenu, tak komplet startu sojuz-u pred niekolkymi rokmi bol cca 40M (teraz uz nelieta a nevyraba sa - myslim, ze uz je v plane len 1)...
fg verzia je drahsia (aj spolahlivejsia)... samozrejme, lod su dalsie peniaze, trening, etc...
ale ano, rusi zarabaju celkom slusne na tych letenkach
oni to vsetci vedia, lenze to je cca monopol momentalne (a este par rokov maju takto zaplatenych)
btw - ta cena sojuzu je viac-menej konkretna... to bude niekde z minuleho roku, z ofic. ruskych zdrojov - maju web, kde zverejnuju ceny statnych zakazok
@jardax:
samozrejme
btw, dolezity je, ale uplne najdolezitejsi parameter to nie je... kym nebudes vozit palivo alebo podobne blbosti
pri satelitoch to uplne neplati - tam do toho vstupuju take veci, ako je spolahlivost nosica, cena poistenia, vaha satelitu, cena satelitu (prikladom je napr. ariane 5, ktora najlacnejsia nie je... aj ked zase nie je nijak zavratne draha, ked sa to deli medzi 2)
v podstate tazke satelity (tj. komercne su cca 6-6.5 t na gto a pod.; az tak vela ich inak nie je) vynasa len ariane a proton (bude teraz uz najskor aj fh, mohol by aj atlas - zatial komercne, co som videl, tak lietal hlavne tie lahsie; delta je strasne draha, japonci su dost drahi tiez, drasi ako atlas, ak si spominam; cinsky problem je itar - ti nosia veci, ktore nepodliehaju itaru - btw na tom celkom zarabaju europski vyrobcovia satelitov ako thales alenia a stracaju americki napr. boeing... to je tiez kapitola sama o sebe
)
cca to vyzera teraz tak, ze vsetky tazke satelity idu na ariane 5, a ked ta je vypredana (co je v sucasnosti na niekolko rokov dopredu), tak sa to dava na proton... tu ma zjavne velku vyhodu spolahlivost pred cenou (imo, vcelku logicke vzhladom na ceny tych satelitov)... teraz sa to trochu meni, na FH bude par letov s tazkymi sat. (z hlavy neviem kolko, databazu mam doma, takze sorry, bez presneho cisla)
edit:
doplnenie:
tazsie komercne veci v podstate ani nelietaju...
teoreticky niektore americke vojenske veci na gto budu asi tazsie (starty delta heavy na gto), ale oficialne nikto nevie, samozrejme... na nizsie orbity lietaju tazsie veci aj ini, samozrejme
heh, ano


co som videl plnu cenu, tak komplet startu sojuz-u pred niekolkymi rokmi bol cca 40M (teraz uz nelieta a nevyraba sa - myslim, ze uz je v plane len 1)...
fg verzia je drahsia (aj spolahlivejsia)... samozrejme, lod su dalsie peniaze, trening, etc...

ale ano, rusi zarabaju celkom slusne na tych letenkach

btw - ta cena sojuzu je viac-menej konkretna... to bude niekde z minuleho roku, z ofic. ruskych zdrojov - maju web, kde zverejnuju ceny statnych zakazok
@jardax:
samozrejme

btw, dolezity je, ale uplne najdolezitejsi parameter to nie je... kym nebudes vozit palivo alebo podobne blbosti

v podstate tazke satelity (tj. komercne su cca 6-6.5 t na gto a pod.; az tak vela ich inak nie je) vynasa len ariane a proton (bude teraz uz najskor aj fh, mohol by aj atlas - zatial komercne, co som videl, tak lietal hlavne tie lahsie; delta je strasne draha, japonci su dost drahi tiez, drasi ako atlas, ak si spominam; cinsky problem je itar - ti nosia veci, ktore nepodliehaju itaru - btw na tom celkom zarabaju europski vyrobcovia satelitov ako thales alenia a stracaju americki napr. boeing... to je tiez kapitola sama o sebe

cca to vyzera teraz tak, ze vsetky tazke satelity idu na ariane 5, a ked ta je vypredana (co je v sucasnosti na niekolko rokov dopredu), tak sa to dava na proton... tu ma zjavne velku vyhodu spolahlivost pred cenou (imo, vcelku logicke vzhladom na ceny tych satelitov)... teraz sa to trochu meni, na FH bude par letov s tazkymi sat. (z hlavy neviem kolko, databazu mam doma, takze sorry, bez presneho cisla)
edit:
doplnenie:
tazsie komercne veci v podstate ani nelietaju...
teoreticky niektore americke vojenske veci na gto budu asi tazsie (starty delta heavy na gto), ale oficialne nikto nevie, samozrejme... na nizsie orbity lietaju tazsie veci aj ini, samozrejme
Per aspera ad astra [42]
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
S nakladama je to tezke. Muselo by se podivat na cele naklady na EELV, podivat se na pocet startu pro vladu atd.... U SpX by se zase musel zapocitat CCDev atd... od NASA. Vyvojove naklady jsou proste nauctovany tam kde to jde (= stat) a tam kde to nejde (= komercni start s konkurenci v eu, rusku a cine) se holt nauctuje nezbytne minimum.
Cisel je moc ale nasel jsem napr. cenu EELV $70 miliard dolaru a 151 startu. To dela (prumerne) 463 milionu na start. Dalo by se dohledat kolik z toho jsou drahe Delty atd.... ale nema to myslim cenu
ULA vyuzivala situace kdy nemela konkurenci, v letech po 2000 stoupala cena za jednotku takze GAO napsala o ULA a EELV spustu reportu 
SpaceX je komercni firma (stejne jako Lockheed a Boeing) a tak dela maximum proto aby dostala zpet sve investice a jeste neco vyrejzovala. Kazdy bojuje jak muze
Cisel je moc ale nasel jsem napr. cenu EELV $70 miliard dolaru a 151 startu. To dela (prumerne) 463 milionu na start. Dalo by se dohledat kolik z toho jsou drahe Delty atd.... ale nema to myslim cenu


SpaceX je komercni firma (stejne jako Lockheed a Boeing) a tak dela maximum proto aby dostala zpet sve investice a jeste neco vyrejzovala. Kazdy bojuje jak muze

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
Agamemnon: čo to znamená "čínsky problém je itar"?
- vai777
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3953
- Reputace: 390
- Bydliště: Opava
- Registrován: 26.4.2012 11:03
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
Ďakujem za odkaz ale kedže AJ nie je moja silná stránka môžem si len domýšľať.vai777 píše:ITAR

Je to nejaké administratívne obmedzenie?
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
itar je americké obmedzenie vývozu zbrojných technológií... existuje zoznam vecí, ktoré sa nemôžu vyvážať (či už vôbec, alebo len do niektorých krajín)... vývoz tu neznamená len predaj, ale všeobecne daný objekt/komponent nesmie byť v rukách iných osôb ako američanov (napr. tým je automaticky nemožná integrácia satelitu s nosičom a pod.)... a ďalej zakazuje aj vývoz vecí, ktoré len obsahujú niektorý z komponentov zo zoznamu...
okrem iných vecí sú na tom zozname aj komponenty satelitov (vcelku bežné vecí; aspoň do niektorých krajín)... a do číny je zakázané snáď všetko na tom zozname...
a v poslednej dobe spôsobuje itar v niektorých veciach problémy (napr. do istej miery za úspechom arianespace alebo thales alenia je práve itar - thales napr. itar-free satelity používa, úspešne, ako marketingový ťah)... podobne napr. sa to týkalo vývoja f-35, kde spolupracovali s britmi a austrálčanmi...
okrem iných vecí sú na tom zozname aj komponenty satelitov (vcelku bežné vecí; aspoň do niektorých krajín)... a do číny je zakázané snáď všetko na tom zozname...
a v poslednej dobe spôsobuje itar v niektorých veciach problémy (napr. do istej miery za úspechom arianespace alebo thales alenia je práve itar - thales napr. itar-free satelity používa, úspešne, ako marketingový ťah)... podobne napr. sa to týkalo vývoja f-35, kde spolupracovali s britmi a austrálčanmi...
Per aspera ad astra [42]
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4031
- Reputace: 3142
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
International Traffic in Arms Regulations (ITAR) control the export and import of defense-related articles and services on the United States Munitions List (USML).[1] These regulations implement the provisions of the Arms Export Control Act (AECA), and are described in Title 22 (Foreign Relations), Chapter I (Department of State), Subchapter M of the Code of Federal Regulations.
ve zkratce soubor US nařízení a smluv sloužící k regulaci a kontrole exportu a importu vojenského materiálu a služeb
Edit: byl jsi rychlejší
ve zkratce soubor US nařízení a smluv sloužící k regulaci a kontrole exportu a importu vojenského materiálu a služeb
Edit: byl jsi rychlejší
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
Ďakujem za vysvetlenie obom! 

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
V internetové televizi DVTV byl rozhovor s jediným Čechem zaměstnaným ve SpaceX. http://video.aktualne.cz/dvtv/na-vesmir ... 5900fea04/
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon
Díky za informaci, David Pavlík je velký borec! 
