Stránka 22 z 70

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 12.3.2018 13:28
od Pospíšil
Jardax píše: Ja ti fakt nerozumim co resis. Napsal jsem jen,.. ze to za tri roky nabidne za tu cenu okopirovane cinan.
Snažím se ti relevantními argumenty vysvětlit, že to co píšeš je hloupost a nemůže k tomu dojít.
To je celé.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 12.3.2018 14:28
od jregent
petrsida píše:jak Evropa si dokáže držet svůj podíl (zatím)
Podíl Ruska se zmenšoval viditelně dle dříve publikovaných grafů.
Odolnost Evropy je překvapením, alespoň pro mne ;)

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 12.3.2018 15:50
od AlesH
Souhlasím s Jardaxem, že samotný princip BFR/BFS je relativně snadno okopírovatelný. Jak náročný je BFR/BFS technologicky se podle mne teprve uvidí, protože ještě nevíme, jak to zvládne sama SpaceX (doufám, že to zvládnou tak, jak si představují a každopádně jsem nadšen, že to vůbec někdo reálně zkouší).

"Odolnost" Evropy v komerčních zakázkách osobně vidím spíš v protekcionismu, než v efektivitě. To může vydržet ještě docela hodně příštích roků. Raději bych ale viděl, jak i Evropa významně snižuje ceny za dopravu do kosmu.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 12.3.2018 15:55
od Pospíšil
AlesH píše:Souhlasím s Jardaxem, že samotný princip BFR/BFS je relativně snadno okopírovatelný.
Aleši, tady ale nejde o princip BFR/BFS. Ten je veřejně znám už 2 roky celému světu = všem výrobcům raket na západě i východě.
Meritem mého sporu s Jardaxem bylo jeho tvrzení, že to číňan to do 3 let obšlehne a bude nabízet za stejnou cenu jako SpaceX. Souhlasíš s Jardaxem i v tomto bodě?

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 12.3.2018 16:35
od petrsida
Mě zaujala jiná věc, jak se má dohromady protekcionismus a komerční doprava satelitů, mohl byste pane Holub trochu rozvést, je to zajímavá věc? Díky.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 12.3.2018 19:23
od AlesH
Nechci tu rozvířit žádný spor. Nepředpokládám, že by to číňané dokázali okopírovat zrovna do tří let, principiálně ale s Jardaxem souhlasím, že by to mohli zprovoznit poměrně brzo (ale až poté, když SpaceX předvede, že to opravdu je realizovatelné a výhodné [spolehlivé, levné]). Je to ale jen můj osobní názor (pocit) bez konkrétních argumentů, takže ho neberte moc vážně. V tomto bodě ještě nelze nalézt nějakou "objektivní pravdu", takže souhlas nebo nesouhlas není podstatný.

Ohledně "protekcionalismu" Evropy je to také jen pocit, že evropské kosmické firmy možná dokáží využít svoje kontakty a "standardy" ke zvýhodnění svých (dražších) nosičů pro komerční zákazníky (propojené ekonomicky s Evropou). Opět je ale tento můj pocit naprosto bezvýznamný (nechci nikoho z ničeho "obviňovat", ani to nějak "rozvádět") a prostě si počkám, jak se situace vyvine v dalších letech.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 12.3.2018 20:25
od indian22
Mám dneska Youtube den. BFR při použití Earth to Earth, tj. jako dopravní prostředek.


Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 12.3.2018 22:39
od Amper
Premejslim kolik lidi by se veslo do BFR v Earth-Earth konfiguraci. Nebylo řečeno ze objem je jako u 380tky ? Takže 300-400 lidi ? Přemýšlím kolik by byla akceptovatelna cena letenky takto expresní dopravy. Zda by se naslo dost lidi co by zaplatilo radové víc (protože bezna cena zaoceanske economy je kolem 1000 -1200 dolaru)

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 13.3.2018 19:12
od indian22
Cena by dle samotného Muska měla být obdobná jako cena letenky. Byť to mnozí zpochybují, tak se mi zdá, že tak nereálné to být nemusí, pokud se Raptory budou vyrábět komplet 3D printem budou také reusable, a životnost těla BFR by tvořila několikanásobek životnosti motorů, mohlo by to vyjít. Z obchodního pohledu je to podmínka zcela pochopitelná, IMHO by za dnešní atmosféry celý systém jinak nebyl komerčně úspěšný.

https://www.instagram.com/p/BZnVfWxgdLe ... y=elonmusk

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 13.3.2018 21:04
od AlesH
Cena za jednosměrnou BFR/BFS letenku mi jen těžko vychází pod 10000 USD. Sám Musk odhaduje, že cena kosmického startu BFR/BFS bude kolem 6 mil. USD (viz. info tady o pár příspěvků dříve). Případný "mezikontinentální" start podle mne nemůže být o moc levnější (konečná přeletová rychlost je téměř kosmická, a jen cenu paliva odhaduji na cca 1 mil. USD). I kdyby vozili 600 lidí naráz, tak je to těch cca 10000 USD na osobu. Když k tomu přidám náročnost certifikace pro osobní dopravu (bezpečnost, spolehlivost), tak se obávám, že na komerční mezikontinentální osobní dopravu pomocí BFR/BFS si asi ještě dost dlouho počkáme (v dlouhodobějším výhledu mohou klesnout výrobní ceny BFR i BFS a pak by to mohlo vycházet trochu lépe).

Nebo mi někdo vysvětlete, jak by mohli dostat cenu letenky někam k 1000 USD (v dohledné době)? Možná se na to jen špatně dívám.

Každopádně pořád doufám, že alespoň pro kosmickou dopravu bude BFR/BFS znamenat zásadní zlevnění (o skoro dva řády). A navíc že to přinese možnost dostat do kosmu ročně řádově větší množství, hmotnost i objem nákladu, než v současné době (takže se snad konečně vyplatí tam [v kosmu] něco stavět a [komerčně] dělat).