IFT-5 Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
Nikde ve videich z přistání jsem nezaznamenal sonický třesk o který se ekologové tak moc staraly , je někde zachycen ?
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
To jsi těch videí asi moc neprohlídnul. Je to na všech s přistáním a zvukem.packa píše: 18.10.2024 9:46 Nikde ve videich z přistání jsem nezaznamenal sonický třesk o který se ekologové tak moc staraly , je někde zachycen ?
Několik z nich máme i v tomto vlákně, např. tady od času 1:19 : viewtopic.php?p=142966#p142966
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
děkuji , nějak jsem ho čekal dřív - ve vyšších výškách a pak už jsem si to nespojil , ono ty tři motory dělají skoro stejný hluk
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
Rázová vlna při nadzvukovém letu je kuželová plocha, na které dochází skokově ke změně tlaku. Než tato plocha doputuje k pozorovateli, letící objekt, který ji způsobil, je daleko (nebo blízko) před ní (podle rychlosti). Takže například když přistávají boostery F9, pozorovatel cca 10 km daleko zaslechne sonický třesk / pocítí rázovou vlnu až ve chvíli, kdy už booster stojí na zemi a motory neběží (vlastní zkušenost). 

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
Takto vypadá jen velmi malé opotřebení pružných bočních “nárazníků” na ramenech chopsticks po prvním reálném záchytu boosteru za “letu”. Good job!
Mimochodem, je z toho krásně vidět, že by mohla být ramena klidně o 1/3 kratši, jakože taky budou.



Mimochodem, je z toho krásně vidět, že by mohla být ramena klidně o 1/3 kratši, jakože taky budou.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
“There she is”
záběr na Bellyflop a přistání Starship !

- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4021
- Reputace: 3137
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
Pospíšil píše: 17.10.2024 14:23 Btw, četl jsem názor jednoho "armchair experta" na X, že ta rozžhavená tepelná ochrana v motorovém prostoru byla způsobená "uzavřeným miskovitým tvarem této sekce, kde se zachytila žhavá plasma / spaliny z motorů a nemohla při návratu dostatečně rychle unikat mimo". Co si o tom myslíte, byl by to dostatečný důvod?
Jinak je pravda, že vnější prstenec 20 Raptorů je v podstatě uzavřená stěna kolem dokola a prostor mezi vnitřními 13 motory je kavita se základnou o cca 2,5 m nižší...
![]()
tipnul bych si, že plasma ani spaliny ne
plasma ma tendenci obtékat předmět za razovou vlnou, spaliny zas expandují pryč
videl bych na ohrev radiací od rázové vlny
sviti to ale parádně, taky jsem na to čuměl
ale evidentně to motorům nevadilo
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
Môj názor je taký že motorová sekcia má nejaký tepelný štít, rožhavená oceľ by to teplo predala motorovej sekcii a tam je stále dosť káblov na to aby horeli a začali sa taviť. Proste ten nateriál čo tam bol začal odhárať a svietil, vidieť to aj po dosadnutí ako od trysiek ide čierny dym, niečo uhlíkaté tam horelo a oceľ nedymí ani nehorí.Pospíšil píše: 17.10.2024 14:23 Btw, četl jsem názor jednoho "armchair experta" na X, že ta rozžhavená tepelná ochrana v motorovém prostoru byla způsobená "uzavřeným miskovitým tvarem této sekce, kde se zachytila žhavá plasma / spaliny z motorů a nemohla při návratu dostatečně rychle unikat mimo". Co si o tom myslíte, byl by to dostatečný důvod?
Jinak je pravda, že vnější prstenec 20 Raptorů je v podstatě uzavřená stěna kolem dokola a prostor mezi vnitřními 13 motory je kavita se základnou o cca 2,5 m nižší...
![]()
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
Všechny plochy motorové sekce B12 a pohyblivých Raptorů jsou chráněny panely balistické & tepelné ochrany. Pokud tady ještě tento snímek nemáme, tak tady je.
Otázka zní, jestli je optimální, aby byl tento prostor po obvodu uzavřen celistvou stěnou tepelné ochrany krajních 20 motorů, jestli by nebylo vhodnější, aby i okrajové motory měli individuální kryty a mezi nimi byly aspoň nějaké mezery pro únik plasmy, spalin, nespálených plynů do stran, mimo motorovou sekci?
Uvidíme, jestli skutečně s nasazením Raptoru 3 veškerou tepelnou ochranu v motorové sekci zruší, jak Elon avizoval. Jednak by to znamenalo úsporu hmotnosti ~10 tun a taky by to zřejmě řešilo tento fenomén se zachycenou plasmou / odvětráním motorové sekce.

Otázka zní, jestli je optimální, aby byl tento prostor po obvodu uzavřen celistvou stěnou tepelné ochrany krajních 20 motorů, jestli by nebylo vhodnější, aby i okrajové motory měli individuální kryty a mezi nimi byly aspoň nějaké mezery pro únik plasmy, spalin, nespálených plynů do stran, mimo motorovou sekci?
Uvidíme, jestli skutečně s nasazením Raptoru 3 veškerou tepelnou ochranu v motorové sekci zruší, jak Elon avizoval. Jednak by to znamenalo úsporu hmotnosti ~10 tun a taky by to zřejmě řešilo tento fenomén se zachycenou plasmou / odvětráním motorové sekce.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)
Titulní strana říjnového vydání magazínu AW&ST.

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong