Stránka 21 z 32

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 26.7.2018 22:34
od Dugi
Obě soukromé lodě prošly v těchto dnech posouzením ASAP (Aerospace Safety Advisory Panel = Poradním panelem pro bezpečnost letectví). George Neild se při této příležitosti vyjádřil k nedávné anomálii popsané v minulém příspěvku: „Musíme lépe pochopit, co se stalo ve vztahu k potenciálním dopadům události na návrh, provoz a harmonogram. Boeing požádal o dodatečný čas“ ke studiu příčiny.
Zdroj

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 2.8.2018 6:58
od Ketivab
Kvůli nedávné anomálii došlo k odkladům nepilotované i pilotované testovací mise lodi Starliner. Aktuální harmonogram tak vypadá takto:

-Boe-OFT (nepilotovaný let): konec roku 2018/začátek 2019
-Test únikového systému na rampě: jaro 2019
-Boe-CFT (pilotovaný let): polovina 2019

Zdroj

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 4.8.2018 9:50
od Meybe
CST-100 ve fotografiích. Myslím si, že je to velmi povedené a bude to jedna z nejluxusnějších věcí na oběžné dráze...Hned po Dragonovi :mrgreen:

https://www.space.com/13309-cst-100-pho ... psule.html?

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 4.8.2018 10:23
od Ketivab
Meybe píše:CST-100 ve fotografiích. Myslím si, že je to velmi povedené a bude to jedna z nejluxusnějších věcí na oběžné dráze...Hned po Dragonovi :mrgreen:
Takto ale velmi pravděpodobně nebude vypadat Starliner, který bude dopravovat astronauty na ISS. Jde o čtyři roky starý návrh interiéru verze této kosmické lodi, ve které by jednou mohli létat nevládní zákazníci například k soukromým vesmírným stanicím.

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 4.8.2018 12:18
od Meybe
No uvidíme ;-) Každopádně, že by se spletli na Space.com?

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 18.8.2018 17:40
od Meybe
Jedna technická. Někde jsem zahlédl video, kde byla animace jak CST-100 přistává na souši na padácích a pod sebou má vaky. Je něco podobného v plánu? Ví o tom někdo něco víc? :krčící rameny:
Pokud vím SpaceX bude přistávat s Dragonem jen do vody.

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 18.8.2018 17:49
od Dugi
Ano, Starliner má přistávat na pevnině - viz třeba skoro tři roky starý článek na webu. ;-)

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 18.8.2018 18:23
od Meybe
Dugi píše:Ano, Starliner má přistávat na pevnině - viz třeba skoro tři roky starý článek na webu. ;-)
Super díky moc. Člověk se učí pořád. :) :palec nahoru:

Re: Starliner (CST-100)

Napsal: 18.8.2018 18:51
od Dugi
Není vůbec zač. ;-)

Re: Crew Dragon

Napsal: 22.8.2018 17:00
od Pospíšil
Amper píše:toxicke palivo sice je ale nepocita se s tim ze by unikalo. Resi se nespalena rezidua v trubkach/motorech ale treba Boeing mel ted problem prave s tim ze nektere ventily zustali po motorove zkoušce otevrene a bere se to jako zasadni problem
K tomu problému Boeingu s neuzavřením ventilů existuje jedno neofiko vysvětlení, které by mělo být blízko reálným příčinám proč na konci testu selhaly.
Boeing zvolil nový typ ventilů od Aerojet Rocketdyne. Dodavatel deklaroval jejich výhodnost a spolehlivost plynoucí z inovované konstrukce, ale až reálný test zážehu na reálné kosmické lodi ukázal na jistý problém.

Potrubní vedení pro palivo do raketových motorů pracuje pod velkým tlakem. Proto je patřičně dimenzované, žádné tenkostěnné trubičky a proto vychází i relativně těžké.
Aby se ušetřilo na hmotnosti, volí se nejmenší možné průměry trubek co to jde, aby tato část konstrukce vyšla co nejlehčí.
Malé průměry potrubí ale znamenají i vyšší rychlosti toku kapalin, aby byl dosažen požadovaný průtok.
Vyšší rychlosti pak ale znamenají turbulence a oscilace tlaku ve vedení, které je dost klikaté.
Zdá se, že Boeing neprovedl předběžné testy ventilů s reálným potrubím pro Starliner, pravděpodobně jen CFD modelování a analýzu, která ale tento problém dopředu neodhalila.
Výsledkem je, že při reálném testu došlo k neočekávaným turbulencím v potrubí, způsobujícím vibrace, tlakové oscilace, rezonanční kmitání a klepání.
Ventily tak dostaly celkem "na frak", minimálně jeden z nich se podle plánu neuzavřel, což způsobilo únik hydrazinu z trysky po ukončení zážehu.
Únik hydrazinu kontaminoval testovací stav a okolí, stejně jako částečně i testovací Starliner.
Vzhledem k vibracím potrubí, které způsobilo "zaseknutí" ventilu, existuje reálné podezření, že mohlo dojít i k mikrotrhlinám v samotném potrubí paliva v servisním modulu, k sekundárnímu úniku a kontaminaci hydrazinem i uvnitř servisního modulu.
Pokud se to potvrdí, bude to znamenat rozebrání servisního modulu, vyčištění, opětnou montáž a opakované testy před tím, než bude moci být modul uvolněn pro provedení Pad Abort Testu.
Navíc, pokud se potvrdí všechna podezření popsaná výše, bude to vyžadovat změnu konstrukce palivového vedení k abort motorům a samozřejmě další zdržení.

Potvrzuje se to, že přístup SpX s průběžným testováním a vylepšováním subsystémů je výhodnější, jelikož odhaluje chyby v konstrukci nebo výrobě mnohem dříve během vývoje produktu a snižuje cenová a termínová rizika. Přístup Boeingu byl opačný, kdy většinu systému hlavně počítali, simulovali, řešil teoreticky a reálné testy odkládali až na pozdější fáze programu.