Jardax píše:Pospíšil píše:Jardax píše:A ja jsem nekde psal neco o americkych zakaznicich?
To ne, ale píšeš, že to za 3 roky číňan obšlehne a bude nabízet za stejnou cenu.
Můj názor je ten, že se to nestane.
Rozumim, komentujes neco co jsem nerekl, protoze proste mas tu potrebu. Tak jo

Těmi americkými zákazníky myslím to, že BFR/BFS bude mít dost vlastních zakázek a nebude potřebovat "brát" číňanům jejich komerční zákazníky (o státní zakázky, kterých je v číně většina tu samozřejmě nejde, ty mají čínské nosiče jisté). Z toho plyne, že číňani nebudou mít potřebu rychle zahodit současně vyvíjené a používané jednorázové nosiče a nebo jít na komerčním trhu na dumpingové ceny, kterými by chtěli konkurovat BFR.
A jak podotkl RiMr, k tomu abys něco úspěšně obšlehnul potřebuješ pár drobností, které číňanům asi budou chybět:
- originální produkt, jež se chystáš zkopírovat (state of the art matalox motor s dvojitým uzavřeným cyklem, pokročilou lehkou TPS pro návrat alespoň 2. kosmickou, atd)
- zkušenosti s pokrokovými technologiemi výroby (rozměrné kompozitní nosné struktury pro kryogenní teploty, 3D tisk žáropevných kovových dílů, atd.)
- pokročilé výpočetní metody a SW (retropropulsní brždění a přesné navádění na přistání).
Ano, Musk se čínského kopírování bojí, protože si nedělá vůbec žádné iluze o jejich dodržování mezinárodního patentového práva ... proto taky SpX nic moc nepatentuje, ale nechává jen doma pod pokličkou.
Číňani se do znovupoužitelných raket jednou pustí taky, Musk všem dokázal, že to funguje. Budou si je ale muset vyvinout sami a vlastní cestou ... od SpX mohou zkopírovat jen to, co vidí i všichni ostatní ve zveřejněných prezentacích.
Btw. podíl SpX na trhu s komerčními zakázkami je už letos zcela dominantní a s CN vůbec nesoutěží.
