Samo píše: 5.1.2025 20:55
Môžm odpovedať skratene áno, došlo k zmenám, v 2019 sa ešte hovorilo o verzii s trojicou stupňov, od toho sa upustilo a NG bude len 2 stupňový ale inak to budú v znovu použiteľnej verzii porovnateľné stroje, NG bude excelovať asi pre lety ďalej a na GTO vďaka vodíku, na LEO by mal byt papierovo lepší FH.
A právě to by mě zajímalo. Zda je NG lepší při vynášení na vyšší orbity než FH. Někde i tady byl odkaz na porovnávací výpočty. Sám jsme si s tím hrál. Ale už nevím kde je tomu konec.NG může být klidně lepší (nebo nastejno)na GEO než FH, díky výrazně lepšímu 2. stupni.
HMMM, tak NG je zatím jen kalkulována jako reusable a při tomto srovnání je ve všem lepší než FH na LEO o 50 % na GTO o 70 % :
https://newspaceeconomy.ca/2024/08/19/t ... con-heavy/
Ovšem když porovnáte wikipedie, tak FH vychází obdobně nebo i lépe - je tam guláš a je nutno sledovat při jaké znovupoužitelnosti.
EDIT: Nakonec jsem dotaz projel Grokem (prohledal 25 webových zdrojů) a vypsal mi toto:
"Porovnání nosnosti raket Falcon Heavy a New Glenn na nízkou oběžnou dráhu (LEO), geostacionární přechodovou dráhu (GTO) a translunární injekční dráhu (TLI) při maximální znovupoužitelnosti je trochu komplikovanější, protože oficiální specifikace a údaje pro New Glenn jsou stále předmětem spekulací, jelikož tato raketa ještě neodstartovala. Nicméně, můžeme použít dostupné informace a odhady:
Falcon Heavy (SpaceX):
LEO: Při maximální znovupoužitelnosti (všechny tři stupně se vracejí) má Falcon Heavy nosnost přibližně 30 tun na LEO.
GTO: V režimu plné znovupoužitelnosti se nosnost snižuje na přibližně 8 tun.
TLI: Při plné znovupoužitelnosti není specificky uvedena, ale můžeme odhadnout, že by byla nižší než u GTO díky většímu množství potřebného delta-v, pravděpodobně kolem 5-6 tun.
New Glenn (Blue Origin):
LEO: Oficiálně je uváděno, že New Glenn v režimu znovupoužitelnosti může vynést na LEO přibližně 45 tun.
GTO: Pro GTO se uvádí nosnost kolem 13 tun při znovupoužitelnosti prvního stupně, což je však odhad, jelikož konkrétní čísla pro plnou znovupoužitelnost nejsou k dispozici.
TLI: Stejně jako u Falcon Heavy, konkrétní údaje pro TLI nejsou dostupné, ale můžeme odhadnout, že by bylo kolem 7-10 tun, v závislosti na tom, jak by se znovupoužitelnost uplatnila."
Ještě doplním, že FH má v expendable režimu nosnost na LEO 63,8 tun, NG by měl mít v tomto nosnost na LEO kolem 100 tun (pouze výpočet, není oficiální údaj a nevíme zda by současná verze NG vydržela strukturální namáhání takovým nákladem a taky to musí vydržet adaptér).
Snad to nakonec nebude v podobném čase. Já su v klidu, mám 2 PC a 4 monitory + notebook, jen mi půjdou oči kolem, ale Dušan Majer se nevím jak bude muset rozpůlit.
