Pěkný den všem,
dovoluji si vložit další povídaní. Pěkné čtení.
M-40 Buran
Studená válka je v plném rozběhu, Američané mají své základny všude po světě a tím jsou v lepším pásmu dostřelu vůči protivníkovi než SSSR, který se musí spoléhat na prostředky dálného doletu s nosností pro jadernou či vodíkovou hlavici. Možná právě to vedlo vedení SSSR při vydávání výnosu rady ministrů z 20.května 1954 k udělení zadání vývoje mezikontinentální řízené střely nejen OKB-301, ale i OKB-23 a OKB-49. V konkurenčním prostředí je spíše zajištěno dosažení zajímavých výsledků v návaznosti na čas.
Vývojové práce na projektu,,40 Buran´´ mezikontinentální řízené střely byly zahájeny v dubnu 1953 a oficiálně potvrzeny již zmíněným výnosem z roku 1954. V konstrukční kanceláři OKB-23 vedené V.Mjasisčevem se úkolu ujal jako hlavní konstruktér G.N.Nazarov. V zadávacích podmínkách pro projekt střely byly již od začátku definovány jisté body, které celkem určily vývoj projektů u všech kanceláří, jako například využití náporového motoru u střely samotné, astronavigační systém spolu s inerciálním a v neposlední řadě aerodynamické pocházející z ústavu NII-1 zastupovaného Mstislavem Keldyšem. V počátku vývoje se uvažovalo o několika variantách, ale nakonec se dospělo k podobnému schématu jako u OKB-301, tedy okřídlené střely s delta křídlem s nadzvukovým profilem křídla o šípovitosti 70° a postranními bloky použité jako první stupeň a střelou jako druhý stupeň s výjimkou rozměrů, které byli podstatně větší. Zatímco konkurenční projekt Burya byl schopen nést bojovou hlavici o hmotnosti 2,35t tak Buran mohl nést 3,4t. Rozdíl byl i v bojové hlavici kdy Buran mohl nést i vodíkovou bombu. Samotná sestava byla rozdělena na čtyř blokový první stupeň označen jako M41 a samotnou střelu s náporovým motorem jako stupeň označenou jako M42. Pro pohon M41 sloužil motor RD-212, který byl v průběhu nahrazen typem RD-213, z dílny OKB-456 vedenou V.Gluškem spalující kerosin s kyselinou dusičnou. Pro pohon M42 sloužil náporový motor RD-018 z konstrukční kanceláře OKB-670 M.M.Bondarjuka, který dodal motor i pro La-350 Burya. Po vzletu stoupal nosič do výšky 18 200 m kde došlo k odhození postranních bloků a zážehu náporového motoru který pokračoval dál rychlostí 3,2M ve výšce 24-25km k cíli. Navigace probíhala inerciálního systému s korekcemi z astronavigačního systému. Konstruktér V.Mjasisčev dokonce uvažoval o verzi s instalovanou pilotní kabinou pro pilota, který by se v danou fázi letu katapultoval, aby mohl prozkoumat psychologii člověka během takto extrémních letů. Jak se zmiňuje v povídání o projektu Burya, i zde došlo díky vývoji tohoto stroje k výraznému posunu ve zpracovatelských technologiích materiálů a technologií výroby jako například válečkové a bodové svařování tenkostěnných raketových konstrukcí nebo vývoj mazadel pro funkci ve vysokých teplotách. V průběhu vývoje byly vytvořeny nové metody pro stanovení napěťově-deformačního stavu u delta křídel. To vše byl nesporný přínos pro sovětský průmysl, který i tak nezabránil ukončení programu před prvními zkušebními lety mnoha důvodů. Zatímco projekt Burya měl roku 1956 již pomalu dokončenou konstrukci a o rok později putoval na letové testy, tak u Buranu se dokončoval teprve návrh projektu. Aby toho nebylo málo tak roku 1957 se uskutečnil první úspěšný let rakety R-7 z OKB-1 a do karet nehrálo ani to, že Američané nedávno sami opustili od vývoje podobného stroje z projektu NAVAHO. Sama rada ministrů neviděla výhody v držení více podobných projektů, už vzhledem ke státnímu rozpočtu zatíženého vývojem R-7 a jinými důležitými projekty. Výnosem rady ministrů byl projekt M-40 Buran definitivně zrušen a na rozdíl od programu La-350 Burya neměl ani zastání u svého tvůrce V.Mjasisčeva, který plynule pokračoval v práci na vývoji strategického bombardéru M-50.
Tím se pomalu opouštělo od použití střel dalekého doletu a přecházelo se na ICBM. Z původních třech projektů rozdělených mezi konstrukční kanceláře OKB-49, OKB-301 a OKB-23, se letových zkoušek dočkal pouze projekt La-350 Burya. Ostatní byly zrušeny ještě před letovými zkouškami.